پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 54450 |
تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

در مرحله دوم فروش طرح یکپارچه، خودروها در چه تاریخ هایی تحویل داده می شوند؟

وزارت صمت اسفند سال گذشته از حذف قرعه کشی و فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی خبر داد و گفت: در این طرح همه متقاضیان، خودرو دریافت خواهند کرد. اما تقاضای بالا برای برخی مدل‌های پرطرفدار، هدف این وزارتخانه را با اختلال مواجه کرده است.

اقتصادسنج | اواخر سال گذشته بود که وزارت صمت از پایان قرعه‌کشی برای خرید خودروهای کارخانه‌ای خبر داد و این را به عنوان یک دستاورد اعلام کرد. گفته شد که فروش خودرو از این به بعد از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای داخلی انجام خواهد شد و تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو دریافت خواهند کرد و مبنای تخصیص خودرو، لیست انتظار است.

از بیستم اسفند ماه سال گذشته، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه آغاز و در نهایت ۹۰۰ هزار نفر از طرح جدید خودرویی استقبال کردند.

بیشتر بخوانید

ایران در دو هفته بمب اتم را می سازد؟ 

نکات عجیب طرح فروش اقساطی خودرو به فرهنگیان/ هر استان فقط ۱۶ خودرو، هر ۶۰ هزار فرهنگی ۱ خودرو!+جداول

ماجرای عجیب نماینده ای که از رئیس جمهور تقاضای سکه برای زن دومش کرد!

بر اساس آمار وزارت صمت، تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده و برای سال ۱۴۰۲ هم هدف تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است و با این جهش در رشد، کمبودی برای عرضه وجود نخواهد داشت.

وزارت صمت از ابتدای آغاز این طرح گفته بود تمام کسانی که ثبت‌نام کنند به دلیل افزایش تولید، خودرو دریافت خواهند کرد، اما زمان تحویل خودرو افرادی که به سال ۱۴۰۳ افتاده است، خلاف برنامه‌های وزارت صمت را نشان می‌دهد. مشخص بود که برخی خودروها با تقاضاهای بیشتری مواجه خواهند شد و باید وزارت صمت فکری به حال این می‌کرد و وقت و سرمایه مردم را هدر نمی‌داد.

بیشتر بخوانید

دو گام تا پایان؛ سقوط کابینه اقتصادی دولت رئیسی نزدیک است؟

۶ گزینه احتمالی وزارت صمت؛ چه کسی جایگزین فاطمی امین می شود؟/ در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟ 

آنطور که مدیر عملیات فروش ایران‌خودرو گفته است پرمتقاضی‌ترین محصول در سامانه یکپارچه، پژوپارس با ۲۳۲ هزار دستگاه بوده در حالی که برنامه تولید این شرکت برای این محصول بالای ۱۰۰ هزار دستگاه است. یعنی این شرکت ۱۳۲ هزار دستگاه با ثبت‌نامی‌هایی که پژوپارس می‌خواهند فاصله دارد.

همزمان با مشخص شدن زمان تحویل خودروهای انتخابی، رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های مرتبط درخواست کرد که حساب ۱۰۰ میلیونی بلوکه شده متقاضیان آزاد شود.

این اتفاق در شرایطی که در آستانه استیضاح وزیر صمت هستیم، شائبه بهره‌برداری‌های سیاسی را ایجاد می‌کند، چرا که این اتفاق نه تنها برای پول‌های ۵۰۰ میلیونی بلوکه شده خودروهای وارداتی رخ نداد، بلکه زمینه سوءاستفاده بانک‌ها نیز فراهم شد و برخی بانک‌ها در پرداخت پول متقاضیان انصرافی تعلل کردند. به نظر می‌رسد آن زمان چون خبری از استیضاح وزیر صمت نبود، اراده‌ای هم مبنی بر آزادسازی سریع پول‌های بلوکه شده انصرافی‌ها و یا کسانی که مشمول طرح واردات خودرو نشده‌ بودند هم نبود. اما جالب است که برای خودروهای داخلی پول بلوکه شده همه متقاضیان با حفظ نوبت دریافت خودرو آزاد شد.

حالا وزارت صمت بعد از مشخص شدن نتیجه ثبت‌نام‌ها و میزان متقاضیان برای هر دستگاه خودرو، فرصت ویرایشی فراهم کرده تا افراد خودروهای کم متقاضی را انتخاب کنند تا زودتر صاحب خودرو شوند، غافل از این که دارد سلیقه خود را در مدل ماشین و ظرفیت موجود به شهروندان تحمیل می‌کند.

حتی در این بین هایما هم از گزینه‌های ویرایش در سامانه یکپارچه حذف شد که با پیگیری رسانه‌ها مشخص شد که در مرحله دوم طرح فروش سامانه یکپارچه اضافه خواهد شد. وزارت صمت نمی‌توانست این موضوعات را پیش‌بینی کند و برای تعداد ثبت‌نام خودروهای پرمتقاضی سقفی بگذارد؟ به نظر می‌رسد که وزارت صمت تصمیم داشته تا به هر نحوی متقاضیان را صاحب خودرو کند تا انتقادات از این وزارتخانه کاهش یابد!

از سوی دیگر، متقاضیان خورو هم در این بازار آشفته که نتیجه سال‌ها سیاست‌گذاری غلط است، چاره‌ای جزء صبر کردن طولانی دو ساله و یا تن دادن به خرید خودروی غیردلخواه و یا در نهایت انصراف ندارند.

اما نکته جالب این است که با وجود این مسائل و بی‌نظمی‌ها، وزارت صمت تصمیم دارد تا بار دیگر و در نیمه اردیبهشت ماه، ثبت نام در طرح سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی را آغاز کند. بنابراین این سوال مطرح می‌شود، افرادی که قرار است این بار در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کنند، خودروی خود را چه زمانی دریافت خواهند کرد؛ زمستان ۱۴۰۴ یا تابستان ۱۴۰۵؟!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 47
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام این چه نوبت دهی سه باپولم میخواستم ماشین بخرم حالا بعد ازچندبار بلوکه کردن پول ماشین برای سال دیگه دادن که باید چندبرابر قیمت پول اولیه داد این چه عدالتی بی تدبیری وحق کشی است حداقل یک نگاه به ثبت‌نام گذشته می کردید

      1. نویسنده :ناشناس

        زیاد سخت نیست انصراف بزنید

    1. نویسنده :ناشناس

      چخبرتونه چه خبرتونه. …..

      1. نویسنده :ناشناس

        اگه راست میگید واردات آزاد کنید هر کس میتونه بره ماشین بیاره، نه اینکه واردات هم برای خودتون مجاز باشه که با چند برابر قیمت بفروشید

        1. نویسنده :ناشناس

          خاک تو سر رئیس جمهور عزیزمان

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک تو سرشون فک کنم ۱۴۱۰ هم برسه خجالت نمیکشن

      1. نویسنده :ناشناس

        سلام.شکل مافیا چه جوری هست؟ شاخ دارد؟ دم دارد؟ فکر نکنم.زمانیکه زدوبندی درساختاری به وجود می آید مافیا آنجانمود پیدا می کند.
        دستانی مخفی سعی درایجاد فاصله ی طبقاتی دارندوبازار را به سمت ثرمایه داری هدایت می کنند.اگر شخصی سعی کند به مردم خدمتی کند واین خدمت به مزاج بعضی خوش نیاید اورا کله پا خواهندکرد .خودروی میلیاردی؟؟؟ مسکن چندصدمیلیاردی؟؟؟؟ چه اتفاقی دارد می افتد؟؟؟ درزمان جنگ وهزینه های جنگ همچین تورمی نداشتیم وحالا که پای خصوصی سازی ها به میان آمدواموال دولتی که همانا اموال ملت وملی محسوب می شودوهزینه اش را مردم پرداخت کرده بودن را بین عده ائی خاص چوب حراج زدند وبه جیب خواص سرُ داده شد مافیا ساخته شد.این گرانی ها تا چندسال دیگر فاجعه خواهد شد وآسیب های خودش را در کشور نشان خواهد داد.

      1. نویسنده :ناشناس

        خداوند از این مسولان نگذرد

    1. نویسنده :ناشناس

      الله اکبر ازاینکه همه دروغ و وعده های توخالی

    1. نویسنده :ناشناس

      سال ۱۴۰۵ نوبتم در بیاد نمیدونم صبح ماشین بهم تحویل میدن یا عصر

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعا
        بی عدالتی میکنن دغدغه ما رو از چند ساعت به چند سال تبدیل کردن

    1. نویسنده :ناشناس

      سوء مدیریت و بی برنامگی بیداد می کند متاسفانه و کسی نیست به داد مردم برسه که از تامین مایحتاج اولیه ی یه زندگی عاجزاند.

    1. نویسنده :ناشناس

      دهنشونو

      1. نویسنده :ناشناس

        خونه وماشین تو هیچ کشوری مشابه ایران دغدغه نیست وبرای هیچکس ارزوی خاصی نیست.اینجا ایرانه هیچ کاری نمیشه کرد تازه باید منت اقایون رو هم کشید وبه به وچه چه بکنیم یک کلمه فقط برای ایرانم متاسفم

        1. نویسنده :ناشناس

          اگه ما مردم شرف داشتیم ونمیخریدیم ویا بهتر بگم به هر سازی میزدند نمیرقصیدیم اینجور نمیشد

        1. نویسنده :ناشناس

          خدا لعنتشون کنه با این طرحی که راه انداختن همه مردمو بدبخت کردن.
          اخه شما که میخواستید فاتحه وضع مردمو بخونید همون قرعه کشیو میزاشتید باشه!

    1. نویسنده :ناشناس

      اقا پس این طرح خودروهای فرسوده چیشد

    1. نویسنده :ناشناس

      باسلام، ای کاش در زمان حاضر که مجلس دارد وزیر بی خاصیتی مثل وزیر صمت را استیضاح می‌کند سخنگوی دروغگو ی ایشان را هم با خود این خدا بیامرز به مرخصی دائمی بفرستند به خاطر این دروغ های شاه داری که در مورد خودرو به مردم گفتند به همه ی ۹۰۰هزار نفر در سال ۱۴۰۲ خودرو داده می‌شود و این وعده ی تو خالی محقق نشد و حالا باید به ناچار خودرویی را که هم رضایت نداریم و هم پولش را هم نداریم انتخاب کنیم که به سال بعد نیافتد و بخواهیم دوبرابر پول بدهیم.

    1. نویسنده :ناشناس

      خوب یکی نیست به مسولین وخودرو سازها بگه اگه توان تولید ندارید ماشین خارجی نو و کارکرده با قیمت وتعرفه کم وارد کنید مشکل مردم حل بشه دیگه…

      1. نویسنده :ناشناس

        حمایت از تولید به چه قیمتی؟ به قیمت خون مردم؟ به قیمت خسارت و زیان مردم. این شد تولید؟ وقتی نمیتونن با شرایط مناسب خودرو تولید کنن خوب نکنن. هزار چیز دیگه هست که میشه ازشون حمایت کرد برا تولید چه اصراری به حمایت از تولید خودرو هست. خودرو وارد کنن با قیمت و سود مناسب بدن به مردم و همین کارگرهایی هم که مشغول کار هستن تو قسمت واردات و تحویل خودرو مشغول بشن. اینطوری نه کسی بیکار میشه نه مردم بدبخت این مملکت بیشتر از این تاوان سو مدیریتی مسؤلین رو میدن

        1. نویسنده :ناشناس

          خاک تو سر وزیر صمت کند خدواند ریشه ظلم را نابود کند آمین

      1. نویسنده :ناشناس

        شما تصور میکنید دولت تصمیماتی میگیره که وضع بهتر بشه؟

    1. نویسنده :ناشناس

      واردات خودرو را آزاد کنید خیال همه راحت بشه

      1. نویسنده :ناشناس

        اینها به هزار حیله متوسل میشن که واردات خودرو آزاد نشه .
        چون میدونن مردم حاضرند به یک تویوتا ده سال کارکرده ۵۰۰ تومن بدهند ولی ۵۰ تومن به پرشیای صفر اینا ندن .

      1. نویسنده :ناشناس

        اگه واردات ازاد بشه کی دیگه این اشغالای اینارو میخره؟ماشین خارجی رو هم دارن با دوبرابر مبلغ خودرو وارد میکنن بازم باید تو صف وایستیم ۴ برابر هم کنن باز محکوم به التماسیم …..داستان همینه …

    1. نویسنده :ناشناس

      منافع یه عده تو اینه که واردات انجام نشه،این دیگه برای همه روشن شده

    1. نویسنده :ناشناس

      من سه ساله دارم ثبت نام میکنم،ایندفعه اسمم دراومد.برای زمستان ۴۰۲.خدامیدونه اگه این طرح نبود،هرگز اسمم درمیومد.بگوش همه برسونین مخالفان این طرح،همه یامافیای خودرواند،یا دلال

    1. نویسنده :ناشناس

      فکر کنم منوچهر منطقی جایگزین فاطمی امین شود

    1. نویسنده :ناشناس

      تمام فکر مردم ایران شده خودرو …

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعا درست می‌فرماید، خریدن خودرو برای همه شده یک رویا

    1. نویسنده :ناشناس

      جالبه عزیزان همه به نوعی فقط خود خواه شدن!!!! من ظرف وزارت و غیره نمیگیرم دقت کنیم همه میگین پول گذاشتین چرا اونجور شده خب حساب کنین ۲۳۲ هزار نفرین که همین خواسته خودرو قیمت مناسب رو داشتین گیریم تولید کننده پاک میگه من ۱۰۰ هزارتا دارم ی تعدادم برای سال گذشته ای ها هست البته بعد بین ما ۲۳۲ هزار نفر تاریخ قرعه کشیده چون تعدادمون زیاده خب طبیعی نیست تاریخ من دیرتر بیافته از ی نفر دیگه؟! کلا سیستم فروش و خرید مردم غلطه ما در کشور فرهنگ خرید خودرو رو اول باید درست کنیم کیا پارکینگ دارن کیا ندارن این خودش ی تفکر عمیق میخواد.

    1. نویسنده :ناشناس

      ایران خودرو اگه راست میگه خودروهای پیش فروش سال ۴۰۱ رو بده که الان دو ماه از تحویل اشون گذشته و با وجود قرعه کشی و گرفتن ۵۰ درصد پولش در زمان ثیت نام خبری از تحویل ان بعداز ۱۴ ماه نیست و حتی کسی هم پاسخگو نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      فقط باید به حالتون گریه چون کسی بالا سرتون نیست گوشتون بپیچه میخوای ماشین بگیریم شب میخوابیم صبح ۵۰ گرون کردین آقا ماشین نمیخوایم حداقل جلو گرونی بگیرین بتونیم ازادبگیریم

    1. نویسنده :ناشناس

      بابا بخدا شرکت بنز و بنتلی هم اینجوری نیستن مگه یه چند تا حلبی نیست بهم جوششون میزنن انگار دارن ماک میسازن اینقد طولش میدن اینا همش فیلمه که سر این ملت همیشه در صحنه درمیارن ما هم که همیشه گوشامون درازن

    1. نویسنده :ناشناس

      شما طرح فروش با تعداد بالا گذاشتید که پول بگیرید یا اینکه ماشین تحویل دهید حال دوباره ثبت نام دارید و قرار بود ماشین در سال ۱۴۰۲ تحویل شود چطور به سال ۱۴۰۳ کشید پس بااین همه آمار تولید ماشین ها به کی تعلق میگیره بخدا اینهمه دوروی درست نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      شما شروع کردید باثبت نام زیاد و گفتید ۱۴۰۲ تحویل صحبت ۱ز سال ۱۴۰۳ نبود حال چطور شد سال ۱۴۰۳ تحویل و کمبود خودرو دارید اگر تولید زیاد شده این چه بازی سر ما در آوردید بخدا یه ماشین میخواهیم استفاده کنیم والله کاری با بالا و پائین شدن قیمت ندارم حال کی زنده کی مرده یکسال و نیم صبر کنیم

    1. نویسنده :ناشناس

      چراواردات خودروبدون ارز بریوآزادنمیکنید.اغلب مردم درخارج ازکشوربستگانی دارن که میتونن براشون خودروبفرستن این موضوع میتونه درمعیشت مردمم مواثرواقع بشه عدم اجرای این طرح فقط برای انحصارفروش وواردات خودروست

    1. نویسنده :ناشناس

      باور کنید درب این کارخانجات گاری سازی‌رو گِل بگیرن همه‌جوره به نفع مردم هستش.
      وعده دادن تا پایان ۱۴۰۲ همه ماشینارو تحویل میدن،اما رفتیم ۱۴۰۳ با قیمت فضایی و غیرمعقولشون.
      منتظر هستن هوا ابری بشه تا قیمتهارو بکشن بالا،آفتاب بشه بیشتر افزایش بدن.دنبال بهانه هستن برا افزایش قیمت و کاهش کیفیت. عقب‌گرد از تولید خوروسازهای دنیا.

    1. نویسنده :ناشناس

      تعاریف نکنید ،غیر از پول مردم اگر چیز دیگری لازم دارید تعارف نکنید

    1. نویسنده :ناشناس

      بخدا درست نیست این همه دروغ دورویی مگه مردم چی می‌خوان ی ماشین تمیز داشته باشند .متاسفانه الان این ماشین خریدن شده آرزوی محال .اگه بخواین میتونین درستش کنین این مشکلات رو ولی خودتونو زدین به خواب .بیداری ندارد ولی

    1. نویسنده :ناشناس

      کلا همچیز شده زورکی…..لامصبا واردات ازادکنید تامررم بتونن زندگیشون بکنند.این چجور عدالتیه

      1. نویسنده :ناشناس

        خدا به دادمون برسه ما که حسرت ی ماشین به دلمون مونده خدایا شکرت ولی خداییش اگه کسی کاری از دستش میاد انجام بده مردم خیلی گرفتارن خیلیییییییییییی

    1. نویسنده :ناشناس

      اخه چرا اینقدر مردم رو اذیت میکنید. شما که میدونید متقاضی پژو پارس زیادتره، خوب بیشتر تولید کنید….

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام
      خسته نباشی
      وانت آریسان۲ثبت نام کردم نوبتم شده تابستان امسال
      با توجه که سهمیه تابستان اعلام کردن اسمی از وانت آریسان نیست
      آیا کسی هست راهنمائی کنه کی دعوت نامه آریسان صادر میشه

    1. نویسنده :ناشناس

      گاه می‌گویید که دارید انتظار
      یعنی اینبار انتظار ازمن مدار
      بعد می‌گویید فراموشم شده
      جرم این بد قولی از هوشت شده
      پس کنون آمد ترا مطلب ز یاد
      از چه نایی فورا ای نیکو نهاد

      بابا ترا خدا این مردم گرفتار هستن لطفا خلق خدا را با قول‌های دروغین ‌وبالا بردن نرخ سر کار نگذارید

    1. نویسنده :ناشناس

      طرح قرعه کشی بهتر بود، طرح یکپارچه دروغ درمانی و فقط مسکن موقتی هست امیدواری بیخود دادن تبعات دارد

    1. نویسنده :ناشناس

      تاحالا شده که این وزرا یا وزرای قدیم راست گفته باشن که مامنتظر حرف راست ازینا باشیم اینم مثل بازی بورس بود که به لطف خدا اینبارهم مردم پیش قدم شدن مشکل ازاینا نیست مشکل اصلی مامردم هستیم که طوری که اینا سواری خواستن ماهم دادیم اینا همیشه سرمردم شیره مالیدن ماهم همیشه قول اینارو خوردیم اگه مانرقسیم اینا نمیتونن ساز بزنن بس مشکل اصلی خودمونیم ازماست که برماست