جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 82864 |
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش ۳ برابری درخواست برای اسقاط خودرو/ ماجرا چیست؟

از ابتدای سال جاری تا نیمه امسال، اسقاط خودروهای فرسوده با رشد سه برابری به ۳۰ هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این روند صعودی بماند.

اقتصادسنج؛ از ابتدای سال جاری تا نیمه امسال، اسقاط خودروهای فرسوده با رشد سه برابری به ۳۰ هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود که این روند صعودی بماند.

اسقاط خودرو‌های فرسوده به یکی از بزرگ‌ترین معضل‌های کشور، خصوصاً در کلان‌شهرها تبدیل شده است. این امر طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و شرایط سخت کشور، به تعویق افتاده یا با سرعت بسیار کمی انجام می‌گرفت.

گویا فرآیند اسقاط خودرو، اخیراً فاز جدی به خود گرفته و افزایش سرعت آن، می‌تواند مشکلات مربوط به مصرف سوخت و آلودگی هوای کلان‌شهرها را تا حد زیادی برطرف سازد.

اسقاط خودروهای فرسوده ۳ برابر بیشتر از سال گذشته

مهران سالاریه، رئیس ستاد ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به انتقال وظیفه اسقاط خودرو از وزارت راه و شهرسازی به وزارت صمت به شاتانیوز اعلام کرد: ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده عملاً از اردیبهشت سال جاری فعالیت خود را دوباره آغاز کرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری به ترتیب در طرح‌های جایگزینی، نقدی و تاکسی‌رانی بیش از ۸ هزار و ۳۰۰، ۱۸ هزار دستگاه و چهار هزار دستگاه وارد فرآیند اسقاط شده و نوسازی شدند که مجموعاً در ۶ ماهه سال، بیش از ۳۰ هزار دستگاه بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود سه برابر و در مقایسه با کل اسقاط سال ۱۴۰۰، حدود دو برابر محسوب می‌شود.

افزایش ۳ برابری درخواست برای اسقاط خودروهای فرسوده/ ماجرا چیست؟

با توجه به نمودار بالا، می‌توان افزایش چشم‌گیر روند اسقاط خودرو را متوجه شد که از حدود ۷۰۰۰ دستگاه در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به نزدیکی ۱۰ هزار دستگاه در نیمه سال ۱۴۰۱ و سپس به بیش از ۳۰ هزار دستگاه در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ رسید. البته انتظار می‌رود که سرعت اسقاط خودروهای فرسوده بیش از این نیز افزایش داشته باشد.

افزایش سرعت اسقا‌ط قیمت خودرو‌های اسقاطی را بالا می‌برد؟

یکی از فرضیه‌‌هایی که اغلب در بحث اسقاط خودرو مطرح می‌شود، افزایش قیمت خودروهای فرسوده در صورت سرعت گرفتن اسقاط این نوع از خودروها است. طی ماه‌های گذشته نیز اخبار زیادی از وضعیت قیمت خودروهایی مانند پیکان و پراید به گوش می‌رسید که گویا تا محدوده ۴۰۰ میلیون تومان بالا رفته‌اند. البته چنین قیمت‌هایی برای خودروهای فرسوده، معقول نبوده و قاعدتاٌ با نرخ‌های فوق، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

همچنین کاملاً عادی است که با کاهش تعداد خودروهای اسقاطی در بازار، قیمت آن‌ها نیز بالا رود؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که خرید و فروش این نوع از خودروها قاعدتاً توجیهی ندارد و مالکان آن‌ها، باید به صورت نقدی خودرو را به فروش برسانند یا اینکه در طرح‌های جایگزینی شرکت کرده و با اسقاط خودروی فرسوده خود، محصول صفر کیلومتر جدیدی را از خودروسازان داخلی دریافت کنند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید