جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 81444 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

کارگران ایرانی به کره جنوبی اعزام شدند!/ متوسط درآمد ماهانه کارگران در سال ۱۳۵۳ چقدر بود؟

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آن ها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

اقتصادسنج| بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم. در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آن ها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

دوم آبان ۱۳۵۳؛ متوسط درآمد ماهانه کارگران ۱۱۰۳۰ ریال شد

آمار منتشره از طرف وزارت کار و امور اجتماعی حاکی است که حد متوسط درآمد ماهانه کارگران ایران در سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰ ریال است.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت: در حال حاضر حداقل دستمزد کارگران به ۲۰۰ ریال بالغ می‌شود و چنانچه مزایای نقدی و غیرنقدی شامل سهیم شدن در سود ویژه کارخانه‌ها – پاداش – عیدی و دیگر مزایایی را که از آن برخوردارند به حساب آوریم، متوسط درآمد یک کارگر در ماه به ۱۱ هزار و ۳۰ ریال بالغ می شود.

در حال حاضر متوسط دستمزد ماهانه یک کارگر مبلغ ۵۱۳۰ ریال است که علاوه‌بر این کارگران به طور متوسط ۳۵۰۰ ریال بابت مزایای نقدی و سهیم شدن در سود ویژه کارخانه‌ها و نیز ۲۴۰۰ ریال مزایای غیرنقدی دریافت می‌کنند که جمع آن به ۱۱ هزار و ۳۰ ریال می‌رسد.

دوم آبان ۱۳۶۳؛ وزیر نفت: اوپک تشکیلاتی شده است که دیگران از آن سوء‌استفاده می‌کنند

مهندس غرضی، وزیر نفت در پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به اطلاع نمایندگان ملت رساند.

وی بیان کرد: در آخرین اجلاس اوپک، ‌وزارت نفت شرکت‌کننده سقف تولید نفت را ۱۷.۵ میلیون بشکه در روز و قیمت آن را ۲۹ دلار تصویب کردند و همه تعهد دادند که سعی کنند زیر قیمت یادشده نفت نفروشند و سعی کنند که سقف را نگه دارند و از آنجایی که بعضی از وزرا اظهار داشتند که بهتر است از طریق کنفرانس، دولت ها و روسای کشورها هم در جریان امر قرار گیرند و مطلع شوند که ممکن است قیمت نفت در آینده سقوط خاصی داشته باشد، به این دلیل دو گروه در کنفرانس با مسوولیت‌های خاص تعیین شدند.

آقای غرضی در ادامه سخنانش به مشکلاتی که در زمینه فروش و صدور نفت وجود دارد اشاره کرد و افزود: ما به لحاظ جنگ در مورد فروش دچار مشکلاتی از قبیل پرداخت حق بیمه‌های زیادتر از قبل و پرداخت خسارت وارده بر کشتی‌ها هستیم و از همه این ها سنگین‌تر فشار مصرف‌کننده است بر کشورهایی که سیاست مستقل دارند.

وزیر نفت کشورمان سپس به تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت قیمت و سقف تولید نفت پرداخت و گفت: ما در مرداد ماه مقدار کمتر و در شهریورماه بسیار کمتر از گذشته فروش نفت داشتیم به نحوی که صادرات ما در شهریورماه به یک میلیون و ۳۴ هزار بشکه در روز رسید، ولی در عوض قیمت نفت اوپک (۲۹ دلار قیمت رسمی و دولتی بود) در اوایل مردادماه قیمت نفت در بازار پس محموله فروشی (بازار آزاد) به ۲ تا ۴ دلار زیر قیمت اوپک رسیده بود و ما بنا به دستور اوپک و جناب آقای خامنه‌ای از فروش ارزان و زیاد نفت خودداری کردیم. لذا در ظرف این دو ماه و در اوایل مهرماه قیمت نفت در بازار آزاد به یک دلار زیر قیمت رسمی یعنی به ۲۸ دلار و ۱۰ سنت رسید.

وی آنگاه پایبندی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به مقررات تصمیمات اوپک مورد تاکید قرار داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل تعهدی که در اوپک دارد و به دلیل تعهدی که نسبت به حفظ منافع مستضعفان در کشورهای تولیدکننده نفت دارد، این بار مشکل را برداشت.

وزیر نفت ادامه داد: لازم ست توضیح داده شود که اوپک به صورت یک تولیدکننده ۱۷.۵ میلیون بشکه نفت در دنیای مبدل به یک تشکیلاتی که دیگران از آن سوء‌استفاده می‌کنند، شده است.

وقتی قیمت نفت بازار اوپک ۲۹ دلار تعیین می شود، بقیه تولیدکنندگان خودشان را با وضع اوپک تطبیق می‌دهند به نحوی که بتوانند میزان موردنیاز خودشان را بفروشند؛ مثلا هنگامی روسیه می‌دانست که بازار نفت جهانی افت کرد، چون در اوپک تعهدی ندارد قیمت خود را پایین می‌آورد.

اتفاقی که این روزها افتاد، ستاد انتخاباتی ریگان اعلام کرد: قیمت نفت و وضع اوپک در اختیار ما است و ما توانستیم در مارس ۸۳ (فروردین سال ۶۲) قیمت نفت را ۵ دلار تنزل دهیم.

اوپک تولید نفت را کاهش می‌دهد

وزرای نفت ۶ کشور عضو اوپک ژنو را ترک کردند. این کشورها در زمینه کاهش موقتی تولیدات خود برای دفاع از قیمت‌های نفت در سطح فعلی به توافق اصولی رسیدند.

قرار است طرح کاهش موقتی تولیدات نفتی در کنفرانس فوق‌العاده اوپک که دوشنبه آینده در ژنو برپا خواهد شد، مطرح شود.

تحلیلگران صنعت نفت می‌گویند، تصور می‌شود وزرای نفت عربستان سعودی، کویت، امارات عربی متحده، الجزایر، لیبی و ونزوئلا، نماینده کشورهایی باشند که قویا قادرند بار کاهش تولید را به دوش بکشند.

در مورد دیگر اعضای اوپک، به نظر می‌آید نیجریه خواستار افزایش تولید برای کمک به پرداخت بدهی‌های این کشور باشد، حال آنکه اندونزی و قطر از قرار معلوم اینک از میزان سهمیه تعیین‌شده برای آن ها نیز بیشتر تولید می‌کنند.

ایران و عراق نیاز دارند تمامی تولید خود را صرف تامین جنگ خود کنند.

یادآور می شود، ایران چندی پیش اعلام کرد برای تثبیت اوضاع بازار نفت تولید خود را به نصف کاهش داده است.

دوم آبان ۱۳۷۳؛ ۴۰ قلم کالای اساسی تا پایان هفته قیمت‌گذاری می‌شود

چهل قلم از کالاهای اساسی در ۲۳ گروه مشمول کالاهای مرحله اول طرح برنامه‌ تنظیم بازار تا پایان هفته جاری قیمت گذاری و هفته آینده کالاهای مزبور در شمول طرح تعزیرات حکومتی قرار می‌گیرد و طبق قانون مذکور متخلفان مجازات خواهند شد.

نرخ‌های تولیدی، وارداتی، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی آن ها ازسوی وزارت بازرگانی اعلام می‌شود.

در سومین جلسه ستاد پشتیبانی و برنامه تنظیم بازار که به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور و با حضور نمایندگان ویژه ایشان تشکیل شد، کالاهای گندم، آرد، نان، قند و شکر، پنیر، کره، شیر، گوشت قرمز، روغن خوراکی تولید داخلی، چای تولید داخل و چای مخلوط، پودر لباسشویی، انواع کاغذ تولید داخل، لوازم‌التحریر، انواع لاستیک تولید داخلی، علوفه خوراک دام، داروهای دامی، انواع کود شیمیایی، انواع آهن‌آلات، مس و آلومینیوم و ورق حلب برای صنایع غذایی مشمول این طرح قرار گرفت.

ستاد پشتیبانی و برنامه تنظیم بازار با بیان اینکه سایر کالاهای موردنیاز برحسب ضرورت به تدریج مشمول طرح تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی قرار خواهند گرفت، تاکید کرد: در صورتی که عده‌ای سودجو قصد احتکار کالا و برهم زدن بازار را داشته باشند، این کالاها مشمول طرح خواهند شد.

در پایان این جلسه وزارتخانه‌های بازرگانی و دادگستری به عنوان مجریان طرح تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی آمادگی کامل خود را برای اجرای مرحله اول طرح به اطلاع رئیس‌جمهور و نمایندگان ویژه ایشان رساندند.

احمد عزیزی به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی منصوب شد

طی حکمی ازسوی دکتر محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آقای احمد عزیزی به سمت معاون ارزی بانک مرکزی منصوب و مشغول به کار شد.

نامبرده دارای فوق لیسانس حسابداری و علوم مالی بوده و در سمت‌های مختلفی ازجمله مدیرعامل بانک‌های ملی، سپه، مسکن و معاون اقتصادی سازمان برنامه‌ و بودجه انجام وظیفه کرده است.

افزایش قیمت محصولات صنعتی ممنوع شد

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ارسال نامه‌ای به تمامی کارخانه‌های تحت‌پوشش، هرگونه افزایش قیمت در کالاهای تولیدی را ممنوع کرد.

مهندس خاموشی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این نامه تاکید کرده است که کارخانه‌ها حق هیچ‌گونه تغییر در قیمت‌ها را بدون اجازه سازمان گسترش ندارند.

مشاور اداره کل توسعه اشتغال، از اعزام کارجویان برای اشتغال و آموزش به کره جنوبی در رشته‌های مختلف خبر داد.

بابک محمدزاده افزود: در حال حاضر ۲۰۰ نفر اعزام شدند و ۲۰۰ نفر در آینده اعزام خواهند شد و کارجوها به مدت ۳ سال آموزش خواهند دید.

وی گفت: متولی اجرای این امر صندوق فرصت‌های شغلی وزارت کار و امور اجتماعی است.

وی تصریح کرد: میزان مراجعه زنان برای اشتغال در خارج از کشور بیشتر از مردان است و در حال حاضر ۶۰ درصد متقاضیان کار در خارج زنان هستند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید