شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 79463 |
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

رویایی که محقق می شود؛ تاکسی های پرنده به زودی می آیند!

تاکسی های پرنده که از دیرباز جزئی از رویای انسان بوده است امروزه واقعی‌تر شده و شرکت‌های متفاوتی در حال ساخت این فناوری هستند.

اقتصادسنج | تاکسی های پرنده که از دیرباز جزئی از رویای انسان بوده است امروزه واقعی‌تر شده و شرکت‌های متفاوتی در حال ساخت این فناوری هستند. با اینکه این نوع تاکسی‌ها در چند کشور رونمایی شده‌اند اما تا کنون به صورت همگانی استفاده نشده‌اند. اما اخیرا با مجوزی که برای تاکسی پرنده چینی صادر شده است، در آینده‌ای نه چندان دور این فناوری عمومی می‌شوند.

ماشین های پرنده که امروزه به عنوان تاکسی های هوایی برقی شناخته می‌شوند، مدت‌هاست که در رویاهای ما وجود داشته‌اند. اما امروزه با سرمایه‌گذاری بسیاری از شرکت‌ها خودرویی یا هواییمایی، رویای تاکسی های پرنده بسیار به واقعیت نزدیک شده و ظاهرا تا همگانی شدن آنها فاصله زیادی نمانده است.

تاکسی پرنده چینی با دو سرنشین

شرکت Ehang مستقر در گوانگژو، روز جمعه اعلام کرد که برای تاکسی پرنده بدون خلبان خود به نام «EH216-S AAV» از سازمان هواپیمایی کشوری چین مجوز پرواز دریافت کرده است و ادعا کرد که اولین شرکتی است که توانسته چنین مجوزی را دریافت کند. این تاکسی پرنده چینی می‌تواند حداکثر دو سرنشین را در خود حمل کند.

هیوژی هو، مدیرعامل شرکت Ehang در مصاحبه با شبکه CNBC گفته است: «دریافت این مجوز به طور قابل توجهی مسیر این شرکت را برای دریافت دیگر مجوزها در کشورهایی مانند آمریکا یا منطقه آسیای شرقی  ساده می‌کند.»

او افزود: «شرکت هنوز در حال ارزیابی است که اولین پرواز مسافری تاکسی هوایی خود را در کدام شهر چین راه‌اندازی کند و به همین دلیل از اعلام تاریخ مشخص برای این موضوع خوداری می‌کند.»

به گفته هو، چین سریع‌ترین و بزرگترین بازار با بیشترین تقاضا برای وسایل نقلیه پرنده است. این شرکت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در یک سرمایه گذاری مشترک با Xiyu Tourism پنج واحدتاکسی پرنده EH216-S را تحویل داده و هدفشان سرمایه‌گذاری برای توسعه گردشگری به واسطه تاکسی پرنده است. قرار است تا پنج سال آینده ۱۲۰ تاکسی پرنده برای فعالیت در ارتفاع کم در خدمت صنعت گردشگری چین قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت EHANG بیان کرد: «با توجه به اینکه این صنعت هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، شرکت سفارشات خود را به یکباره تحویل می‌دهد.» با این حال، او پیش‌بینی می‌کند که در حدود پنج سال آینده، تاکسی های پرنده در بسیاری از شهرها به یک منظره رایج تبدیل می‌شود.

شرکت EHANG در حال حاضر ۱۲۰۰ دستگاه در خارج از چین پیش فروش دارد و مشتریانی از مالزی، ژاپن و اندونزی از این تاکسی‌ها استقبال کرده‌اند.

اخبار صدور مجوز تاکسی‌های پرنده بدون خلبان روز جمعه در حالی منتشر شد که دولت چین اجازه تردد ربوتاکسی بدون راننده را در خیابان‌های عمومی داده است. این فناوری در برخی موارد حتی از مردم کرایه هم دریافت می‌کند.

ویژگی تاکسی های پرنده

تاکسی های هوایی برقی در اشکال و اندازه های مختلفی تولید می‌شوند و بسیاری از آنها کاملاً متفاوت از هواپیماهای بال ثابت معمولی هستند. در این هواپیماها موتورهای الکتریکی، جایگزین موتورهای جت می‌شوند و به‌طور عمود پرواز حرکت می‌کنند تا نیازی به باندهای طولانی برای پرواز نداشته باشند.

جو پراوین تحلیلگر ارشد صنعتی می‌گوید: «تاکسی‌های هوایی قطعا مرحله بعدی در صنعت حمل ونقل شهری و حتی بین شهری هستند. مراکز شهری در سراسر جهان برای کنار آمدن با افزایش تعداد وسیله نقلیه و ازدحام ناشی از آن، به ویژه در ساعات اوج ترافیک در تلاش هستند که از ابتکارات جدید مخصوصا تاکسی های پرنده استفاده کنند. وقتی تاکسی‌های هوایی به طور گسترده تجاری شوند، بدون شک بار ترافیکی جاده‌های شهری را کاهش می‌دهند.»

کدام کشورها خودروی پرنده دارند؟

به نقل از همشهری آنلاین، اگرچه پروژه‌های خودروی پرنده در بیشتر کشورها به‌ویژه آمریکا، انگلیس، اسلواکی، فرانسه، کره‌جنوبی، چین و امارات درحال افزایش هستند، اما هنوز در هیچ‌یک از آنها به‌طور متداول استفاده نمی‌شود و همگی در مرحله آزمایشی قرار دارند. به‌تازگی اداره هوانوردی فدرال آمریکا خودروی پرنده Alef Aeronautics را تأیید کرده و این نخستین‌بار در جهان است که این وسیله چنین تأییدیه‌ای را دریافت می‌کند.

خودروی پرنده‌ای که در سن متئو، کالیفرنیا مستقر است، ۱۰۰درصد برقی است و می‌تواند یک یا دو سرنشین را حمل کند. این خودرو تقریبا ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد و می‌تواند بر فراز ترافیک‌های سنگین و تصادف‌های جاده‌ای پرواز کند.

تاکسی پرنده به ایران می‌آید؟

در ایران ابتدا صحبت از ایرتاکسی بود که با تاکسی های پرنده تفاوت دارد. ایرتاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف، بدون استفاده از برنامه پروازی که به خودی خود موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. اما تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق سبک بوده و می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن مثلا دو یا سه نفر در مسیرهای کوتاه جابه‌جا شود.

از حدود سال ۹۸ و ۹۹ بحث‌ها در مورد راه‌اندازی ایرتاکسی در ایران مطرح بوده است ولی به‌نظر می‌رسد که پس از گذشت سه سال، هنوز هیچ اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است.

برای مثال در دی سال ۹۸ اسنپ خبر از بررسی زیرساخت‌های موردنیاز و پتانسیل‌های موجود در کشور برای فعال‌سازی تاکسی هوایی داده بود. اسنپ در گزارش خود آورد: «ما امروز در ایران، تعداد زیادی هواپیمای فوق‌ سبک و خلبان آموزش‌دیده علاقه‌مند و فعال داریم که آماده پرواز هستند. همچنین تعداد زیادی فرودگاه کم‌ترافیک در شهرهای مختلف وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای تسهیل سفرهای فوری و کوتاه‌مدت استفاده کرد. این هدف در مرحله اول با استفاده از هواگردهای سبک موجود در کشور قابل تحقق است و در صورت موفقیت می‌تواند با تزریق سرمایه و توسعه ناوگان گسترش پیدا کند.»

همچنین زومیت به نقل از منوچهر منطقی دبیر وقت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، درمورد طرح ایرتاکسی اعلام کرده بود که این نوع وسایل نقیله فعلا قرار است در مناطق کم‌تردد مورد استفاده گیرد. بر این اساس، از ظرفیت تمام فرودگاه‌های کم‌تردد کشور استفاده می‌شود.

منطقی گفته بود طرح ایرتاکسی با هواپیماهای ۴ تا ۱۹ نفره آغاز به کار می‌کند و هواپیماهای موجود در این کلاس که در فرودگاه‌های کم‌تردد قرار می‌گیرند، می‌توانند با اجرای این طرح، خدمت‌رسانی بیشتری داشته باشند.

هر چند پروژه ایرتاکسی، تا کنون به نتیجه مشخصی نرسیده، حالا بحث خودروی پرنده هم در کشور مطرح شده است. حدود دو هفته پیش، در آیین اختتامیه نخستین رویداد طراحی و ساخت خودروی پرنده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس، گفت: «یک نمونه اولیه خودروی پرنده ساخته و تست آن انجام شد و یکی از سازمان‌ها متقاضی خرید شده است.» او مدعی شد که حداکثر تا ۲ سال آینده نمونه اصلی تجاری خودروی پرنده آماده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مشخص نیست چنین هدفی چگونه قابل تحقق است.

 

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید