شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 82031 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را در هفته اول آبان داشتند؟ / سکه در صدر بازارها

قیمت طلا و سکه برخلاف افت بازدهی بورس در روندی مثبت بسته شد. در روزهای پایانی مهر و روزهای نخست آبان بازارهای مورد بررسی هر سه روند مثبت،‌ منفی و خنثی را داشتند. در این هفته جنگ اسرائیل و حماس بر بازارهای مالی بیشترین تاثیر را داشت.

اقتصادسنج | قیمت طلا و سکه برخلاف افت بازدهی بورس در روندی مثبت بسته شد. در روزهای پایانی مهر و روزهای نخست آبان بازارهای مورد بررسی هر سه روند مثبت،‌ منفی و خنثی را داشتند. در این هفته جنگ اسرائیل و حماس بر بازارهای مالی بیشترین تاثیر را داشت.

در آخرین روزهای مهر به غیر از بورس که با افت شاخص کل بسته شد بازار دلار روند خنثی داشت و بدون تغییر معامله شد. بازار طلا و سکه نیز با رشد قیمت این هفته را به پایان رساند. این هفته موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران رسما به پایان موعد خود رسید، اما طرف‌های غربی از پذیرفتن آن سر باز زدند. این اخبار در کنار تداوم جنگ اسرائیل و حماس مهم‌ترین موضوعات مورد توجه معامله‌گران بازارهای مالی بود.

بازدهی بازارها

تحلیلگران اقتصادی موضوع رخدادهای خاورمیانه را همچنان در صدر توجه معامله‌گران بازارهای مالی می‌دانند. برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر تلاش‌های سیاست‌گذار نبود دلار به راحتی در محدوده ۵۳ هزار تومانی پیشروی می‌کرد و متعاقب آن سایر بازارهای نیز آرایش افزایشی به خود می‌گرفتند.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۷ مهر تا امروز چهارم آبان نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی بدون تغییر و با همان قیمت هفته گذشته معامله شده است. این اسکناس در آخرین معامله روز جاری با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان همانند هفته پیش معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بار وند خنثی و بدون بازدهی به کار خود پایان داد.

بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند و یا دست‌کم در محدوده‌ای پایین کریدور ۵۰ هزار تومانی حفظ نماید. اما کارشناسان اقتصادی روند اخبار بین‌المللی را همواره غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند و معتقدند روند قیمت‌ها در بازارهای داخلی به همین رویدادها بستگی زیادی دارد.

قیمت طلا

امروز، پنج‌شنبه، ۴ آبان هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۷۹ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و با رشد ۳۸ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده رشد ۱.۵۹درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۸۴ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش قیمت ۲۵ دلاری و افزایش بازدهی ۱.۲۸ درصدی داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی رشد بازدهی ۱.۸۸درصدی داشت. این قطعه با رشد ۵۴۳ هزار تومانی نسبت به هفته آخر مهر به کار خود پایان داد. امروز ۵ آبان سکه امامی با رقم ۲۸ میلیون و ۴۸۸ هزار تومان معامله شد.

بورس

در پایان معاملات روز گذشته، کارنامه پنج روزه شاخص‌های بورسی مشخص شد. کارنامه‌ای که تنها یک نتیجه داشت و آن هم مردودی شاخص‌های بورسی بود. چرا که شاخص کل طی معاملات این هفته بورس با کاهش ۱.۰۶ درصدی از دو میلیون و ۲۳ هزار واحد به دو میلیون و دو هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این هفته روند نزولی داشت و از تراز ۶۸۲ هزار و ۹۷۷ واحد با افت ۰.۹۱ درصدی به ۶۷۶ هزار و ۷۲۷ واحد رسید.

همچنین بررسی معاملات بورس در هفته اول آبان نشان می‌دهد بازار سهام طی این هفته به طور میانگین، پنج میلیارد و ۹۴۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملاتی معادل سه هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان رقم زد. در نهایت باید گفت برآیند معاملات این هفته نیز تغییر مالکیت هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان سهام از حقیقی به حقوقی بود.

این بدان معناست که بیشتر از ۱.۴ همت پول حقیقی دیگر از بورس خارج و وارد بازارهای موازی شد. روندی که در هفته‌های گذشته نیز طی شده بود. تکرار این موضوع تنها یک نتیجه دارد و آن هم تقویت بازارهای سفته‌بازی اعم از دلار و سکه و تضعیف تنها بازاری است که به تولید کمک می‌کند.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام

نگاهی به معاملات این هفته از آبان‌ماه حاکی از آن است که سهام شرکت گروه صنعتی سدید (وسدید) پس از چندین روز بالاخره به بازار برگشت و صعود قدرتمندی را نیز به ثبت رساند. به صورتی که در یک روز بیشتر از ۴۶ درصد افزایش قیمت داشت و در نهایت بازدهی هفتگی ۳۶ درصدی را روی تابلو نشان داد.

سفار و سدشت نیز به ترتیب دو نماد دیگری بودند که در این هفته به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد رشد و جایگاه دوم و سوم بیشترین بازدهی‌‌های هفته را از آن خود کردند.

بازدهی بازارها

قیمت طلا و سکه برخلاف افت بازدهی بورس در روندی مثبت بسته شد. در روزهای پایانی مهر و روزهای نخست آبان بازارهای مورد بررسی هر سه روند مثبت،‌ منفی و خنثی را داشت. جنگ خاورمیانه بر بازارهای مالی بیشترین تاثیر را دارد.

بازدهی بازارها

 

تجارت‌نیوز/

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید