جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 80355 |
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را در آخرین هفته مهر داشتند؟/ طلا در صدر بازارها

طی آخرین هفته مهرماه غیر از دلار، بازدهی سایر بازارهای موازی مثبت شد. این هفته موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و برافروخته شدن آتش جنگ میان حماس و اسرائیل مهمترین موضوعات مورد توجه معامله‌گران بازارهای مالی بود.

اقتصادسنج | طی آخرین هفته مهرماه غیر از دلار، بازدهی سایر بازارهای موازی مثبت شد. این هفته موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و برافروخته شدن آتش جنگ میان حماس و اسرائیل مهمترین موضوعات مورد توجه معامله‌گران بازارهای مالی بود.

در آخرین هفته مهر، بازدهی بازارها غیر از دلار در سایر بازارهای مورد بررسی مثبت بود. در یک هفته اخیر طلا، سکه و بورس به ترتیب بیشترین بازدهی را داشتند.

بازدهی بازارها

در یک هفته اخیر اخبار سیاسی مساعدی روانه بازار نشد اما سیاست‌ کنترلی بانک مرکزی بر بازار ارز، ورق را به نفع کاهشی‌های بازار برگرداند. این هفته اسکناس دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی تثبیت شد. تحلیلگران اقتصادی موضوع رخدادهای خاورمیانه را همچنان در صدر توجه معامله‌گران بازارهای مالی می‌دانند. برخی از فعالان اقتصادی معتقدند اگر تلاش‌های سیاست‌گذار نبود دلار به راحتی در محدوده ۵۳ هزار تومانی پیشروی می‌کرد و متعاقب آن سایر بازارهای نیز آرایش افزایشی به خود می‌گرفت.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۰ مهر تا امروز (۲۷ مهر) نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی داشته است. این اسکناس در آخرین معامله روز جاری با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۳۹ درصدی داشت.

بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند و یا دست‌کم در محدوده‌ای پایین کریدور ۵۰ هزار تومانی حفظ نماید. اما کارشناسان اقتصادی روند اخبار بین‌المللی را همواره غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند و معتقدند روند قیمت‌ها در بازارهای داخلی به همین رویدادها بستگی زیادی دارد.

قیمت طلا

امروز ۲۷ مهر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۴۱ هزار تومان رسید و با رشد ۳۶ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده رشد ۱.۵۰ درصدی داشت. گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۵۹ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد قیمت ۷۶ دلاری و افزایش بازدهی ۴.۰۴ درصدی داشته است.

قیمت سکه

این هفته سکه امامی رشد کرد و بازدهی ۰.۵۰ درصدی داشت. این قطعه با رشد ۱۴۵ هزار تومانی نسبت به هفته سوم مهر به کار خود پایان داد. امروز ۲۷ مهر سکه امامی با رقم ۲۸ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان معامله شد.

بورس

نگاهی به معاملات هفته چهارم بازار سرمایه نشان می‌دهد کندل هفتگی شاخص کل پس از ۶ هفته، صعودی بسته شد. به طوری که شاخص کل طی این هفته با خوابیدن نسبی تنش‌های جنگ و مجوز سازمان بورس به بازارگردانان برای رعایت نکردن تعهدات خود در فروش، توانست حدود ۰.۱۹ درصد رشد کند و از دو میلیون و ۱۹ هزار واحد به دو میلیون و ۲۳ هزار واحد برسد.

اما مسیر میانگین هم‌وزن بازار با شاخص کل متفاوت بود و در این هفته حدود ۰.۵۷ درصد کاهش ارتفاع داد و از ۶۹۰ هزار واحد به ۶۸۲ هزار واحد رسید. همچنین لازم به ذکر است طی این هفته بورس به طور میانگین ۶ میلیارد و ۸۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد نیز به سه هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید. در نهایت نیز حدود هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

بیشترین و کمترین بازدهی نمادها

بازدهی بازارها

نگاهی به عملکرد نمادهای پربازده بورس در چهارمین هفته از مهرماه حاکی از آن است که زنگان و ثشرق طی پنج روز کاری حدود ۲۴ درصد افزایش قیمت داشتند به ترتیب به سطوح ۸۰۷۵ و ۱۴۳۵ تومان رسیدند. نگاهی به چارت قیمتی زنگان نشان می‌دهد دو سطح ۶۷۰۱ و ۸۶۸۶ تومان به ترتیب مهم‌ترین حمایت و مقاومت این سهم شناسایی شده‌اند. همچنین ۱۲۵۸ و ۱۷۲۹ تومان نیز دو تراز مهم برای ثشرق هستند که در صورت شکست هر یک روند سهم مشخص می‌شود. به علاوه ثفارس، سدشت و ثپردیس نیز دیگر سهم‌های پربازده بورس بودند که در این هفته ۱۹ درصد بازدهی داشتند.

در طرف مقابل اما ثامان باز هم در ابتدای صف سهم‌های کم‌بازده بود و حدود ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت. بدین ترتیب ثامان در پایان هفته در تراز ۲۱۹۹ تومان قرار گرفت و در هفته آینده میان دو حمایت ۱۷۷۱ تومان و مقاوت ۳۱۲۵ تومان نوسان خواهد کرد. کسعدی نیز دیگر سهم کم‌بازده بازار بود که با کاهش ۱۵ درصدی به ۶۱۹ تومان رسید. همچنین سصفها، کورز و غبهنوش در این هفته حدود ۱۴ درصد کاهش داشتند و دیگر سهم‌های کم‌بازده بازار سرمایه بودند.

 

تجارت‌نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید