شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 70468 |
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت مسکن در دولت رئیسی چقدر رشد کرده است؟

دوازدهم مردادماه، دومین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم بود؛ دولتی که اعتقاد داشت می‌تواند بر تشویش حاکم بر بازار مسکن مسلط شود و مسیر حرکت قیمت را تحت کنترل درآورد. اما حالا با گذشت دو سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی، قیمت مسکن چه روندی را طی کرده است؟

اقتصادسنج | دوازدهم مردادماه، دومین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم بود؛ دولتی که اعتقاد داشت می‌تواند بر تشویش حاکم بر بازار مسکن مسلط شود و مسیر حرکت قیمت را تحت کنترل درآورد. اما حالا با گذشت دو سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی، قیمت مسکن چه روندی را طی کرده است؟

ابراهیم رئیسی سال ۱۴۰۰ در حالی مسند ریاست جمهوری را تحویل گرفت که بازار مسکن از دوره دوم دولت حسن روحانی در اثر خروج یکجانبه ترامپ از برجام تحت تاثیر رشد تورم و شرایط بحرانی اقتصاد کلان قرار گرفته و افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده بود. در این دوره قیمت هر متر مسکن در شهر تهران به حدود ۳۱  میلیون تومان رسیده بود.

دولت رئیسی معتقد بود قادر است با سیاست‌هایی که در آینده به کار می‌گیرد به اوضاع نابسامان بازار مسکن پایان دهد و قیمت خانه را در کشور کنترل کند.

از ابتدایی‌ترین طرح‌هایی که در این زمینه نیز مطرح شد طرح نهضت ملی مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و مستاجران جامعه بود. بر این اساس قرار شد در چهار سال ریاست‌جمهوری رئیسی سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

انتقاد از طرح نهضت ملی مسکن

ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال از همان ابتدا مورد انتقاد فعالان بازار مسکن قرار گرفت. آنها معتقد بودند دولت با وجود شرایط اقتصاد کلان و رشد تورم توانایی تامین مالی این پروژه عظیم را در سراسر کشور ندارد.

امروز پس از گذشت دو سال حتی یک واحد مسکونی تحویل داده نشده است و هم اکنون که اقداماتی برای شروع پروژه در حال انجام است، دولت با موانع جدیدی در این حوزه روبه‌رو شده است؛ از جمله کمبود زمین مناسب ساخت و ساز در اغلب شهرهای هدف.

روند قیمت مسکن در ۲ سال نخست دوره رئیسی

همان‌طور که گفته شد در ابتدای تنفیذ حکم رئیسی و بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی قیمت هر متر مسکن در تهران حدود ۳۱ میلیون تومان اعلام شده بود.

تا یک سال بعد گزارش‌های بازار مسکن تهران هر ماه حاکی از روند صعودی قیمت بود تا آنجا که قیمت هر متر خانه تا مرداد سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸ درصد صعود قیمت را تجربه کرد و به متری ۴۲ میلیون و ۷۲۹ هزار تومان رسید.

قیمت مسکن تا آذرماه ۱۴۰۱ باز هم مسیری رو به بالا داشت و این بار قیمت مسکن در تهران حدود متری ۴۸ میلیون تومان اعلام شد.

این سربالایی قیمت مسکن و تشویش ایجاد شده در اجتماع، در پی قیمت‌هایی که پیش از این در  تاریخ اقتصاد ایران سابقه نداشت، دولت را بر آن داشت تا به دنبال راهی برای کنترل وضع موجود باشد؛ بنابراین دولت انقلابی صورت مسئله را پاک کرد و تصمیم به سانسور آمارهای مربوط به بازار مسکن گرفت!

از آذرماه سال گذشته هیچ آمار رسمی از قیمت مسکن در دست نیست، اما کارشناسان معتقدند اکنون متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به حدود متری ۶۵ میلیون تومان رسیده است؛ به عبارت دیگر قیمت مسکن از مردادماه ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ رشدی ۱۰۹/۶ را تجربه کرده است.

هر چند برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند متوسط قیمت مسکن در تهران از متری ۶۵ میلیون تومان نیز فراتر رفته است!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید