شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-11
کد خبر: 56483 |
تاریخ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

جهش بزرگ قیمت مسکن در راه است؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: پیش بینی تورم ۴۰ درصدی بخش مسکن در سال جاری به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.

اقتصادسنج | عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: پیش بینی تورم ۴۰ درصدی بخش مسکن در سال جاری به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.

 در حالی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به بیش از متری ۵۰ میلیون تومان رسیده و قدرت خرید با وام مسکن نیز فقط برای چند متر شده است؛ باز هم هشدار تورم در بخش مسکن برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ باعث نگرانی جستجوگران خانه شده است.

به اعتقاد کارشناسان، وضعیت تورم در بازار مسکن، عدم توجه به صنعت خانه‌سازی و کمبود عرضه در این بازار نشانه بی برنامگی دولت در جهت دهی پول‌های سرگردان است که در نهایت تشکیل موج‌های تورم در هرماه از سال آن هم به بهانه‌های بی اساس است.

در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: با توجه به بودجه‌ای که دولت برای ۱۴۰۲ پیش بینی کرده است سیگنال ۴۰ درصدی تورم ناشی از همین بودجه ایجاد می‌شود و معمولاً وقتی دولت با صراحت موضوعی را اعلام می‌کند قاعدتاً پیش بینی به ویژه در بخش تورم با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که اگر کالا یا محصولی گران می‌شود به دنبال آن تولید کننده، توزیع کننده و خدمات دهنده به آن دامن می‌زنند و بیشتر از آن چیزی که دولت در نظر گرفته، محقق می‌شود.

محتشم ادامه داد: همواره پیش بینی دولت در برابر تعیین یکسری درآمد‌ها و هزینه‌های جاری است، اما طبق تجربه سال‌های گذشته معمولاً در آمد‌های دولت کمتر محقق شده، اما هزینه‌ها بیشتر از حد برنامه ریزی شده بوده است و این باعث ایجاد تورم بالاتر از رقم پیش بینی دولت بیشتر می شود.

هدایت نقدینگی به بازار مسکن راه سختی نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با طرح این سوال که چقدر می‌توان در بخش مسکن تورم را پیش بینی کرد؟ گفت: این به سیاست اقتصادی دولت برمی‌گردد. اگر دولت نتواند حجم نقدینگی بیش از اندازه در جامعه را به سمت تولید هدایت کند، بالاخره این سرمایه باید جایی را برای خود انتخاب کند.

به گفته محتشم، در حال حاضر چند بازار برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد. بازار ارز و طلا یکی از همین بازارهاست که معمولاً بیشتر امتیاز این بازار‌ها در اختیار دولت است در واقع کنترل و مهار قیمت‌ها در این بازار را در دست دارد.

این فعال در بخش صنعت مسکن تأکید کرد: بازار بورس و خودرو هم از این قضیه مثتثنی نبوده، اما در کنار این بازارها، بخش مسکن به عنوان شاکله اصلی جذب سرمایه مطرح است.

وی تصریح کرد: دولت تاکنون نتوانسته نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید مسکن هدایت کند همین موضوع باعث شده که حجم زیادی از پول به سمت بازار‌های موازی بازار مسکن برود و بخش تولید در این بازار را دچار اختلال کنند.

عدم تمایل به ورود سرمایه‌های واقعی به بازار مسکن

به اعتقاد محتشم، دولت برای تولید مسکن سازوکار شفاف ندارد از این رو سرمایه گذار تمایلی برای سپردن سرمایه به این بازار ندارد. اگر تولید در تمامی سطوح روند رشد را بگیرد می‌توان تورم را مهار کرد؛ حتی در بخش مسکن نیز همین‌طور است چراکه از طریق افزایش ساخت و ساز، نوسانات بازار ملک قابل کنترل خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم گفت: با توجه به اینکه دولت تاکنون نتوانسته وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند، همین عدم تحقق برنامه دولت باعث تورم چشمگیر در قیمت ملک و اجاره بهای مسکن شد که جذابیت کاذب سرمایه گذاری در این بخش را به وجود آورد.

این کارشناس صنعت مسکن به غیر از بی توجهی‌ها، به موضوع افزایش ساخت و کنترل قیمت در این بخش به دلایل دیگر تورم‌زا اشاره کرد وگفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، دستمزد کارگر و در کل هزینه‌های ساخت و ساز موضوع گرانی زمین نیز دلیل دیگری بر جهش قیمت‌ها در این بازار شده است.

محتشم گفت: با کاهش ارز پول ملی وضعیت قیمت گذاری در این بخش با تورم جدی روبرو شده و انگیزه مالکان زمین برای حفظ و ارتقای سرمایه خود به ارزش گذاری بیش از انتظار قیمت زمین شد تا جایی که دیگر برای هیچ یک از مالکان مهم نیست خریدار باشد یا نباشد چراکه می‌دانند اگر خانه هایشان فروش و یا اجاره نرود از ارزش ملکشان کم نمی‌شود.

گرانی مسکن تا کجا ادامه دارد؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با بیان اینکه متأسفانه قدرت خرید موثر در بازار وجود ندارد، تأکید کرد:  هم‌اکنون قدرت خرید بازار، کاذب بوده و ناشی از وارد شدن پول‌های سرگردان سرمایه گذاران است. همین دلیلی بر گرانی مسکن شده است و این دور از منطق نیست که مسکن امسال بیش از ۴۰ درصد گران شود.

این کارشناس صنعت مسکن، در خصوص راه نجات بازار مسکن از معضل تورم گفت: ارتباط با دنیا، کاهش تورم در اقتصاد و در نهایت مشارکت بخش خصوصی در تحقق وعده‌های ساخت و ساز مسکن دولتی شاید بتواند پس از گذشت مدتی مسیر حرکت بازار مسکن را به سمت تثبیت قیمت‌ها تغییر اساسی دهد در غیر این صورت ادامه روند صعودی در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 28
    1. نویسنده :ناشناس

      تا ما سکته نکنیم خیال رسانه و مطبوعات راحت نمیشه از این اخبار پخش‌ نکنید مردم توان قیمت های چند سال پیش را ندارند این چه تورمی است که از همه دنیا قیمت مسکن ما بالا تره با این حقوق ها چند سال باید کار کرد و صاحب خانه شد حقوق هم که به خورد وخوراک بیشتر نمیرسه

      1. نویسنده :ناشناس

        الکیه ملک خریدار نداره

    1. نویسنده :ناشناس

      یعنی هنوز جا داره مردم را بیچاره کردید مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش روز ملک باشد زمین مسکونی که هیچ هزینه ای برای مالک نداشته چرا باید گران شود زمینی که خداوند رایگان در اختیار بشر گذاشته توسط عده ای گروگان گرفته شده خوش به حال کشور کمونیست که همه چیز دست دولت است و هیچکس نمیتواند دلالی کند

      1. نویسنده :ناشناس

        احسنت به شما ملت مظلوم ایران تا کی باید تاوان این بی عقلان را بدن

    1. نویسنده :ناشناس

      اینها که نظراتشون را منعکس میکنید خودشون دلال هستن نه کارشناس با پخش نظرات آنها شما هم در بدبختی دیگران وتورم شریک هستید

      1. نویسنده :ناشناس

        با پاک کردن صورت مساله مشکل حل میشود آیا؟

    1. نویسنده :ناشناس

      هرچیزی دولت دست بزار قیمت چد برابر خدا لعنت کند دولت را

      1. نویسنده :ناشناس

        متاسفانه همه ی گرانی ها دست دولت و دلال ها است
        دفاتر املاک به حال خود رها شده اند
        نرخنامه در دیوار دفاتر املاک نصب نیست
        شماره شکایات کجاست
        تمام دفاتر دلال شده اند
        و اگر کسی ملکی برای فروش ارجاع دهند
        اگر ملک قابلی باشد خودشان میخرند و با فیمت بالاتری به خلق الله میفروشند

        مقصر کیست ؟

    1. نویسنده :ناشناس

      فکر کنم دیگه زندگی برای ما بد بخت بیچاره ها کارگر ها یه کابوس باشه

    1. نویسنده :ناشناس

      بامید خدا سک نکنید بزودی چنان زلزله ای خواهد آمد که دیگر تهران قابل سکونت نخواهد بود، حالا بزارید خیلی از بی وجدانها بتازونند…..

    1. نویسنده :ناشناس

      چنانچه دولت برای جلوگیری از گرانز مسکن و اجاره مسکن قیمتهای عادلانه و منصفانه ای به همه بنگاههای املاکی اعلام کند که در صورتیکه هر فروشنده یا صاحب خانه از ان قیمت تجاوز کرد برا رهن خانه هر صد میلیونی شصت تا هفتاد درصد و برای فروش هم از قمت هر متر مثلا از ده میلیون تجاوز کرد از شصت تا هشتاد تا درصد مالیات از صاحب خانه بگیره هم اجاره بها و هم خرید و فروش با قیمت مصوب انجام میشه نه هر کی هر قیمتی دلش بخواد ، مالیاتهای سنگین از صاحبان چند منزل مسکونی داران به بالترین درصد اخذ شود که گرانی به صفر برسد .

      1. نویسنده :ناشناس

        شما چی از اقتصاد میدونی؟وقتی ریال روز به روز بی ارزش میشه چرا باید ملک را حداکثر متری ده میلیون بفروشن؟یه کم مطالعه کن تا درک وسوادت بیشتر بشه باتشکر

      1. نویسنده :ناشناس

        وقتی ریال بی ارزش تر از گذشته میشه چرا نباید ملک و چیزای دیگه گرون بشه .اگه دولت ارزش ریال رو ثابت نگه داره گروهی هم پرکار نیست .دلال و املاکی بهونه هس

      1. نویسنده :ناشناس

        با نظرت کاملا موافقم باید مالکیت خانه و زمین مسکونی را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ارزش روز ملک باشد تا هر کس نیاز دارد به اندازه مجاز بتواند از ان استفاده کند نه اینکه راهی برای سوداگری باشد اونم در اولین نیاز تشکیل خانواده و فرزند اوری که باعث انقراض نسل ایران خواهد شد مطمئنا دست نفوذیهای دشمن برای گرانی مسکن در کار است

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت اعلام کندوام بدون بهره تا تکمیل خانه های فرسوده پرداخت میشود بعد ۳ سال با بانگها تسویه کنند این را امکان ۴ میلیون ساخت مسکن را دارد صرفه جویی از دها خدمات شهری برای دولت

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا لعنت کند باعث وبانی انهایی که نشستند برای هشتاد ملییون ایرانی تثمیم گرفتند تهران رو گرون کنند ایا فقط تهران گران شده تمام کشور حتی توی دهات های ده کوره هم نمی شه زمین یا خانه خرید این یعنی ظلم به هشتا د ملیون ایرانی انقدر گران کردنند که زمین اجدادی رو هم بابا بزرگها می فروشند پولش رو برای خودشون سرمایه گزاری می کنند که پیری خوبی داسته باشند پس جوانان باید برنند بمیرنند هیچ پشت ودست یاری نیست تا ازدواج کنند وانها یی که ازدواج کردنند زن وشوهر صبح تا شب کار می کنند شب هم غذای حاضری خسته وکوفته می خوابند دریق از چند حرف وعشق ودوست داشتن این وزیعت واقعی است که من از همسایه سه سال ازدواج کرده خودم دارم می بینم باید جوانان نخبه وارد مجلس اموزش وپروش وحتی وزیر کشور بشوند کسی که شصت سال داره نمی توانه کار یک جوان باهوش ونخبه رو انجام بده نمونه اش داربن می بینیم این همه خارجی وزیر ووزرا وارد کشور شدند واقایی که پست ومقامی هم داره در سخنرانی اش از کلمات توجه انقدر استفاده کرده بود که واقعا همه رو کلافه کرده بود

    1. نویسنده :ناشناس

      خدالعنت کنه هرکه باعث گرونیه مسکن شد ،واقعاخونه خریدن شده یه آرزو

    1. نویسنده :ناشناس

      خدالعنت کنه هرکه باعث گرونیه مسکن شده،واقعاخونه خریدن شده ی آرزو😢

    1. نویسنده :ناشناس

      حقوق را ۲۱ و بعضی را ۱۰%تامین اجتماعی تصویب کرده با انجام کارهای تخصصی حقوق ۸ماه من یک متر خانه حداقل و حتی کسانی هم که زیر ۲۰ میلیون می گیرند در نقاط ضعیف کرج هم نمی توانند یک متر در ماه بخرند فقط تورم مسکن ۴۰% مردم به کجا دارید می رسانید از شهرهای خودشان کوچ کنند به شهرهایی که هیچ کسی را ندارند زندگی مردم را از حداقل امکانات رفاهی پایین تر آوردید همه مردم در تهران کرج و تمام شهرها عصبی و ناهنجار و با یک جرقه ای آتش خواهند گرفت دیگر نمی توان عصبانیت و خشم مردم را نسبت به فشار اقتصادی کمر شکن کنترل کرد طرف بچه داره می اد بیرون بچه یک چیزی می بینه دلش می خواد پول نداره بخره کسانی هم که بچه ندارند دردی کمتر از آن ندارند با یک حقوق و پرداخت اجاره باز می تونستی پس انداز کنی الان دائم هیچی نمی خری تا ده روز پول داری همش کم می اری قنار پس اندازتم می ره چه کسی مسئول فشار اقتصادی کمرشکن مردم و مشگل گشاست مشخص نیست

      1. نویسنده :ناشناس

        بنظرشما چه گروه وکسانی درحاکمیت مقصر وضع موجوداند؟!صریح وبی پرده انچه دردل دارین بگین…….درسته که این دولت اخری مقصر تمام نیست ولی تمامی دولتها از سال۵۷تاکنون مقصران اصلی اندوباید درنظرداشت که نیروی بالاتر ازدولتها هم مقصر وضعیت موجوده حالا راهکارمردم برای مجازات عاملین وضع موجود چی میتونه باشه؟؟؟؟!!!

    1. نویسنده :ناشناس

      مردم را به صلابه کشیدید اون از اضافه حقوق کارگری این وضعیت تورم کمر شکن دخلمون دیگر به حداقل خرجمون نمی خواند

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه قیمت مسکن مثل بقیه اجناس
      به حال خود رها شده
      هیچگونه نظارتی وجود ندارد
      تماما دست دلال ها افتاده
      پس ناظرین کجا هستند ؟

    1. نویسنده :ناشناس

      گرانی قیمت مسکن مثل بقیه اجناس دست دلال ها افتاده
      کسی جوابگو نیست
      بازرسین اتحادیه املاک کجا هستند ؟
      چرا بر روی دیوار دفاتر
      نرخنامه کمیسیون ها
      شماره شکایات
      و شماره اتحادیه املاک
      وجود ندارد ؟

    1. نویسنده :ناشناس

      با انتشار این اراجیف فقط قصد دارید مردم به طرف خرید ملک هجوم بیاورند و شما سودش ببرید خدا لعنتتون کنه که به هر طریق قصد سرکیسه کردن مردم را دارید

    1. نویسنده :ناشناس

      مگه جهشی هم موند تابازم جهش کنه

    1. نویسنده :ناشناس

      الهم عجل الولیک الفرج با این مسئولین بی بخار و کم فکر و مردم حریص چه باید کرد

    1. نویسنده :ناشناس

      الهی درهمون مسکن سکته بکنید که منه مستاجر را با این انتظارات تورمی روز به روز سکته میدید تنها راه قراردادن کانکس به مستاجران با حمایت دولت است

    1. نویسنده :ناشناس

      ایشالا یه زلزله ۹ ریشتری بیاد هرکی ک داره خون مستاجر رو تو شیشه میکنه خونش با خاک یکسان شه مستاجر به ریشش بخنده خدا ینی میشه