یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 77292 |
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

مراحل و هزینه های طلاق توافقی چگونه است؟

برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی باید مبلغی که برای مراحل طلاق در نظر گرفته می‌شود را بپردازید. در هر مرحله از طلاق مبلغ مشخصی دریافت می‌شود. اولین هزینه مربوط به ثبت طلاق از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی است.

اقتصادسنج | برای رسیدگی به پرونده طلاق توافقی باید مبلغی که برای مراحل طلاق در نظر گرفته می‌شود را بپردازید. در هر مرحله از طلاق مبلغ مشخصی دریافت می‌شود. اولین هزینه مربوط به ثبت طلاق از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی است. در قدم بعدی باید هزینه مشاوره طلاق و هزینه طلاق توافقی را نیز پرداخت کنید، تا پرونده طلاق مسیر درستی را طی کند و در کمترین زمان آن را به سرانجام برسانید.

هزینه طلاق در محضر بر عهده کیست؟

با توجه به اینکه کدام یک از زوجین درخواست طلاق داده، نحوه پرداخت هزینه طلاق توافقی در محضر مشخص خواهد شد. اگر مرد درخواست طلاق داده باشد، مبلغی که باید برای ثبت طلاق در محضر پرداخت شود بر عهده او خواهد بود؛ اما در شرایطی که زن درخواست طلاق را ثبت کرده باشد، لازم است که زوجه هزینه طلاق را بپردازد.

هزینه دادخواست طلاق توافقی

برای طرح دعاوی حقوقی و کیفری لازم است که هزینه دادرسی را پرداخت کنید، تا دادگاه طبق زمان‌بندی در نظر گرفته شده به پرونده طلاق رسیدگی کند. شرایط طلاق توافقی با سایر نمونه‌های طلاق متفاوت است و زوجین برای جدایی با هم به سازش رسیده‌اند. در نتیجه هزینه دادخواست نیز بر اساس توافق طرفین توسط هر دو آن‌ها یا یکی از زوجین پرداخت می‌شود.

مبلغی که به عنوان هزینه دادخواست طلاق توافقی در نظر گرفته شده حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است؛ اما بر اساس نرخ تورم و… این رقم در طول سال‌های مختلف تغییر می‌کند.

کلیه هزینه‌ های پرداختی بابت طلاق توافقی

در انواع طلاق، با توجه به اینکه زن حق طلاق دارد یا خیر، هزینه‌های طلاق توسط زوج یا زوجه پرداخت خواهد شد؛ اما در طلاق توافقی معمولاً مبالغ تعیین شده طبق سازش و توافق طرفین پرداخت می‌شود. کلیه هزینه‌هایی که برای این نوع از طلاق در نظر گرفته شده جهت شناخت بیشتر در ادامه ارائه شده است.

هزینه ثبت دادخواست طلاقهزینه ۵ جلسه مشاوره طلاق (با توجه به مراکز مشاوره متغیر است)هزینه خواندن صیغه طلاق و ثبت در دفترخانه طلاقهزینه وکیل در طلاق توافقی

برای اینکه پرونده طلاق توافقی را در کمترین زمان به سرانجام برسانید می‌توانید از وکلای متخصص این حوزه کمک بگیرید. وکیل می‌تواند به جای زوجین در کلیه جلسات طلاق توافقی شرکت کرده و پرونده طلاق توافقی را در کمترین زمان ممکن به نتیجه برساند. با توجه به میزان تخصص و تبحر وکیل و سابقه و تجربه‌ای که دارد، هزینه وکیل پایه یک دادگستری که وکالت طلاق را بر عهده‌دار متغیر خواهد بود.

وکلای موسسه حقوقی تا به امروز پرونده‌های طلاق توافقی متعددی را به نتیجه رسانده‌اند. با کمک وکلای دادسو می‌توانید پروانه طلاق توافقی را در کمتر از یک ماه و بدون نیاز به حضور در مراحل طلاق به سرانجام برسانید. جهت اطلاع از هزینه وکیل طلاق با مشاورین دادسو در ارتباط باشید.

هزینه طلاق در دفترخانه چقدر است؟

هزینه طلاق توافقی در محضر یا دفترخانه حدود ۵۰۰ هزار تومان است. البته این مبلغ با توجه به موقعیت جغرافیایی دفترخانه، سابقه آن و… متغیر خواهد بود؛ بنابراین گاهی مواقع ممکن است هزینه طلاق توافقی در محضر بیش از چند میلیون شود و نمی‌توان رقم ثابتی را برای این موضوع در نظر گرفت.

مراحل ثبت دادخواست طلاق و اجرای آن

برای ثبت دادخواست طلاق لازم است که مراحلی که در ادامه ارائه شده را به ترتیب انجام دهید.

ثبت نام در سامانه تصمیم

بسیاری از زوجین مخصوصاً در اویل ازواجشان به خاطر لجبازی یا تحت فشار قرار گرفتن از سمت طرف مقابل یا خانواده تصمیم به جدایی و طلاق می‌گیرند. به همین خاطر در اولین مرحله از ثبت درخواست طلاق باید زن و مرد در سامانه تصمیم ثبت نام کرده و در جلسه‌های مشاوره پیش از طلاق شرکت کنند.

اگر در طول این جلسات اختلافی که بین زوجین وجود دارد حل شد، زن و مرد از تصمیم خودشان برای جدایی منصرف می‌شوند و دوباره به زندگی مشترکشان برمی‌گردند؛ اما در صورتی که ۵ جلسه مشاوره پیش از طلاق هیچ تاثیری در تصمیم زوجین برای جدایی نداشت، لازم است که مرحله بعد را انجام دهند.

طرح دادخواست طلاق

اگر زن و مرد همچنان برای طلاق اصرار داشتند و مشاوره تاثیری در تصمیم آن‌ها نداشت، باید دادخواست طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه را با کمک وکیل طلاق تنظیم و در دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت کنند. درخواست مورد نظر بعد از ثبت برای رسیدگی به دادگاه خانواده ارجاع داده می‌شود.

در صورتی که مرد قصد طلاق را داشته باشد باید گواهی عدم سازش را توسط دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی دریافت و آن را به دادگاه ارائه کنند.

مراجعه به دادگاه خانواده

بعد از بررسی پرونده طلاق و تعیین وقت توسط دادگاه خانواده، زن و مرد یا وکیل آن‌ها برای بررسی پرونده در دادگاه حاضر می‌شود. اگر طلاق توافقی باشد، موارد سازش بین زوجین بررسی می‌شود و بعد از تایید دادگاه حکم طلاق صادر خواهد شد.

اما در صورتی که طلاق از طرف مرد مطرح شده باشد، دادگاه ابتدا وضعیت مالی پرداخت حقوق مالی زن توسط مرد را بررسی می‌کند. اگر حقوق مالی زن بعد از طلاق پرداخت شده باشد، دادگاه به دادخواست طلاق مرد رسیدگی خواهد کرد. برای رسیدگی به پرونده طلاق از طرف مرد لازم است که عدم سازش بین زوجین توسط داور انتخاب شده توسط آن‌ها یا داور دادگاه تایید شود.

برای ثبت دادخواست طلاق لازم است که زوجین در جلسات مشاوره شرکت کنند؛ و در صورت عدم سازش برای طلاق اقدام کنند.

در مواردی که طلاق از طرف زن مطرح شده باشد، لازم است که شواهد و دلایلی که برای طلاق وجود دارد به همراه دادخواست به دادگاه ارائه شود. در صورت مورد تایید بودن ادله ارائه شده دادگاه حکم طلاق را صادر خواهد کرد. برای طلاق در شرایط باکره بودن دختر باشد، مرد موظف است نصف مهریه را به او بپردازد. همچنین در صورتی که زوجین فرزندی داشته باشند، تکلیف حضانت او طبق توافق زوجین یا قانون مشخص خواهد شد.

منبع : موسسه حقوقی دادسو

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید