چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 6028 |
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

کمبود خواب و خطر ابتلا به بیماری های مزمن

خواب کوتاه در سن ۵۰ سالگی، خطر مرگ و میر را ۲۵ درصد افزایش می دهد؛ محققان فرانسوی با همکاری دانشمندان انگلیسی، نشان داده اند که خواب شبانه کمتر از شش ساعت، با خطر ابتلا به چند بیماری مزمن در بزرگسالان مرتبط است.

خواب یکی از مهمترین مکانیسم های تنظیم کننده عملکرد طبیعی بدن است. اختلالات خواب خصوصاً کمبود خواب و بیخوابی از شایع‌ترین اختلالات خواب هستند که می‌توانند در کار و عملکرد روزانه انسان ها تاثیر منفی بگذارند و بیماری های زیادی را برای انسان به همراه داشته باشد.

به گزارش «اقتصادسنج»، بر اساس مطالعات جدیدی که توسط محققان دانشگاه پاریس و دانشگاه کالج لندن انجام شد، بزرگسالان بالای ۵۰ سال، که خواب شبانه آن ها کمتر از شش ساعت است، در مقایسه با همسالان خود که هفت ساعت در شب می خوابند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیش از یک بیماری مزمن هستند.

ثابت شده است که مدت زمان خواب با بیماری های مزمن فردی مرتبط است، اما تحقیقات زیادی در مورد ارتباط آن با چند بیماری – وقوع همزمان دو یا چند بیماری مزمن، در دسترس نیستند.

دانشمندان داده ‌های افراد را از یک مطالعه هم گروهی، که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد، مورد بررسی قرار دادند و به مطالعه مدت زمان خواب گزارش ‌شده در سنین ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سالگی، پرداختند.

نتایج بررسی ها نشان داد: از ۷۸۶۴ شرکت‌ کننده سالم، کسانی که در ۵۰ سالگی، خواب شبانه کمتر از شش ساعت داشتند، ۳۰ درصد بیشتر از افرادی که هفت ساعت در شب می‌ خوابیدند، در معرض خطر ابتلا به چند بیماری بودند. این رقم در سن ۶۰ و ۷۰ سالگی، به ترتیب تا ۳۲ درصد و ۴۰ درصد افزایش یافت.

کمبود خواب در سن ۵۰ سالگی، خطر مرگ و میر را ۲۵ درصد افزایش می دهد

داده ها همچنین نشان داده است؛  خواب کوتاه در سن ۵۰ سالگی، خطر مرگ و میر را ۲۵ درصد افزایش می دهد، که عمدتاً به دلیل ارتباط آن با افزایش خطر بیماری های مزمن است. در سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی نیز، خواب بیش از ۹ ساعت یا بیشتر با نرخ بالاتر بیماری های مزمن متعدد مرتبط بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید