شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 64392 |
تاریخ انتشار : ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۴۷ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲

بورس امروز بار دیگر یکی از روزهای تلخ خود را سپری کرد و با کاهش بیش از یک درصدی نماگر خود مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج؛ بورس امروز بار دیگر یکی از روزهای تلخ خود را سپری کرد و با کاهش بیش از یک درصدی نماگر خود مواجه شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز بار دیگر یکی از روزهای تلخ خود را سپری کرد و حقیقت این است که با شرایط به وجود آمده، پیش بینی روزانه بورس کار ساده‌ای نیست و احتمال دارد در طول یک روز با تغییرات بسیاری همراه شود. اتفاقات روزهای سپری شده در هفته جاری نشان داد که هر لحظه ممکن است با انتشار خبری جدید، روند معاملات به کل با تغییرات فاحشی همراه شود. به هرحال بورس امروز در حالی معاملات خود را به پایان رساند که شاخص کل بورس با افت ۱.۲۷ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۱۶۸ میلیون واحدی برگشت و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن که اثر کمتری از تحولات روز جاری داشت، کاهش کمتری را تجربه کرد و افت ۰.۷۳ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز در عدد ۶۷۱۳ میلیارد تومانی ایستاد و شاهد خروج پول ۵۰۶ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در تمامی رخدادهای چند سال گذشته حقیقتا نمی‌توان از بازار و سهامداران خرده گرفت زیرا بازار همواره براساس واقعیت‌ها حرکت می‌کند و تمامی واکنش‌های آن از تفکر جمعی نشئت می‌گیرد. سیاستگذاری‌های منسوخ و ناکارآمد، تصمیمات خلق‌الساعه، کنترل‌گری‌های دستوری و از همه مهم‌تر نبود یک سازمان قابل اتکا و اثرگذار برای هدایت بازار سرمایه موجب شده است که سهامداران بورس تهران هر روز را با نگرانی بابت احتمال وقوع اتفاقی ناخوشایند سپری کنند. در ادامه با بررسی شرایط موجود تلاش خواهیم کرد تا به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

نامه‌ای که روز بورس را سرخ کرد

در بازار روز گذشته نیز خبرهایی ضد و نقیض در رابطه با تعیین شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع در فضای مجازی به گوش می‌رسید که تا حدی نیز توانست در ساعت پایانی از قدرت خریداران بکاهد اما شروع بورس امروز بسیار جدی‌تر به این موضوع نگاه می‌کرد و از همان ابتدا شاهد افزایش فشار فروشندگان بودیم تا جایی که انتشار یک نامه از نتیجه نهایی نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع، نمادهای بزرگ گروه شیمیایی را تا صف فروش عقب راند و اثر آن نیز تا انتهای بازار باقی ماند. در این نامه عنوان شده بود که نرخ خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی ۷ هزار تومان در نظر گرفته شده که همان عدد اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود اما یکی از ابهامات مهم این بود که عدد ذکر شده سقف نرخ خواهد بود یا نرخ قطعی که در نهایت کریمایی، رئیس انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در گفتگو با فردای اقتصاد عنوان کرد که این نرخ همانند نرخ ۵ هزار تومان سال گذشته بوده و این هم یک عدد است!

به هرحال به نظر می‌رسد که واکنش بازار امروز به این اتفاق طبیعی بود زیرا طبق فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که شامل دو هاب اروپایی می‌شود، در حال حاضر قیمت ۵۷۰۰ تومان را نشان می‌دهد و البته نرخ گاز در اروپا باز هم رو به افزایش بوده و احتمال بیشتر شدن دوباره آن وجود دارد. بنابراین چه نرخ ۷ هزار تومان باشد چه ۶ هزار تومان تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند زیرا در سال گذشته برای مثال پتروشیمی زاگرس با نرخ ۵ هزار تومانی خوراک در کنار افزایش نرخ یوتیلیتی‌ها برای مدتی زیان‌ده نیز شده بود و این اتفاق می‌تواند تبعات سنگینی برای پتروشیمی‌ها به خصوص متانول‌سازان و اوره‌سازان داشته باشد.

خیانت به سهامدار یا سکوت اجباری؟

فارغ از اثر این افزایش نرخ اما یکی از مسائلی که بورسی‌ها را امروز بسیار عصبانی کرد، تاریخ ابلاغ این نامه بود که به ۵۱ روز پیش یعنی ۱۷ اردیبهشت ماه برمی‌گشت. ۱۷ اردیبهشت دقیقا همان روزی بود که بورس تهران در یک لحظه تمامی سهام خود را در صف فروش دید و یک ریزش تاریخی را به ثبت رساند که در آن زمان دلایل متعددی نیز برای آن عنوان می‌شد، برای مثال عشقی رئیس سازمان بورس اعلام کرد که اتفاق مهمی نیست و برخی از سهامداران شناسایی سود کرده‌اند!

البته صحبت عشقی نیز درست بود و کسانی که در آن زمان به دلیل داشتن رانت اطلاعاتی از این نامه خبر داشتند، سهام خود را به کل فروختند و سود خود را شناسایی کردند تا سهامداران خرد از آن به بعد با روزهای سختی دست و پنجه نرم کنند. اهمیت این اتفاق آنقدر بالاست که شاید نیازی به تاکید دوباره در این گزارش نباشد؛ اما چیزی که هنوز برای سهامدار مبهم مانده این است که آیا سازمان بورس مدافع سهامدار خرد است و یا در جهت رانتخواران حرکت می‌کند؟ آیا سازمان بورس با اعلام نکردن این خبر در تاریخ ابلاغ شده، به سهامداران خیانت کرد یا یک سکوت اجباری را در پیش گرفت؟ حقیقت این است که پاسخ هرکدام از این گزینه‌ها باشد تفاوتی ندارد و سازمان بورس به وظیفه اصلی خود پایبند نبوده و در جهت زیان بیشتر سهامداران قدم برداشته است.

پیش بینی بورس فردا

به طور کلی می‌توان گفت که بخشی از رفتار امروز بورس تهران به دلیل شوک منفی وارد شده بود؛ زیرا این موضوع برای بسیاری از صنایع بی‌اهمیت بوده و تاثیری بر روند عملیاتی و سودآوری آن‌ها نخواهد داشت. بنابراین احتمالا تعدادی از صنایع دربورس فردا بتوانند به تعادل برسند و شرایط بهتری نسبت به امروز تجربه کنند اما برای گروه‌هایی مانند پتروشیمی، فولادی‌ها، سیمانی‌ها و… نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید