شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 86006 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲

هفته گذشته، بازار سهام در فاز درجا زدن به سربرد. گام‌های کوچک مثبت یا منفی نماگر‌های سهامی در نهایت به سمت مشخصی حرکت نکرد. با وجود قرارگیری بازار در سایه اخبار منفی، معامله‌گران شاهد واکنش منفی عمیق بازار نبودند. از این رو می‌توان انتظار داشت بازار باری دیگر روزهای سبز را در هفته آخر آبان تجربه کند.

اقتصادسنج| هفته گذشته، بازار سهام در فاز درجا زدن به سربرد. گام‌های کوچک مثبت یا منفی نماگر‌های سهامی در نهایت به سمت مشخصی حرکت نکرد. با وجود قرارگیری بازار در سایه اخبار منفی، معامله‌گران شاهد واکنش منفی عمیق بازار نبودند. از این رو می‌توان انتظار داشت بازار باری دیگر روزهای سبز را در هفته آخر آبان تجربه کند.

در پایان معاملات روز پایانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۳۵ درصدی (معادل هفت هزار و ۱۸۳ واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح ۲ میلیون و ۳۸  هزار و ۸۸۳ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خنثی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن بدون هیچ تغییر محسوسی در ارتفاع ۷۰۲ هزار واحدی باقی ماند.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت ۰.۲۵ درصدی معادل ۶۳ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله ۲۴ هزار و ۹۷۶ قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

ارزش معاملات نیز روی میانگین هفته‌های اخیر باقی ماند و تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز چهارشنبه را چهار هزار و ۸۹ میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تائیدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تائیدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را هم ۶.۵ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز آخرین روز هفته سوم آبان، خبر از خروج ۱۸۲ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه

زمزمه‌های تجدید ارزیابی اجباری شرکت‌های بورس که در رسانه‌ها دست به دست می‌شود، می‌تواند محرک خوبی برای بازار سهام به شمار آید. محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در این مورد گفت: «بحث تجدید ارزیابی اجباری شرکت‌های بورسی در بودجه ۱۴۰۳ بررسی می‌شود. به دنبال این هستیم که تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بتوانند حداقل هر سه سال یکبار تجدید ارزیابی اجباری شوند.»

در هفته معاملاتی گذشته، اهالی بازار سرمایه شاهد دست‌وپنجه نرم کردن جریان دادوستد‌ها با اخبار منفی همچون نرخ هفت هزار تومانی ابلاغ شده به پتروشیمی‌ها برای پنج ماه ابتدایی امسال و همچنین جریمه بانک‌ها بودند.

با این حال واکنش نه چندان شدید بازار نسبت به این دست اخبار حکایت از قرار گرفتن بازار در یک کف معتبر دارد. به این صورت که سهامداران تمایلی به کاهش قیمت‌ها ندارند. از این رو به نظر می‌رسد اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، می‌توان انتظار رشدی دیگر در آخرین هفته بازار سهام را داشت.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید