پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 55722 |
تاریخ انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

در حالی که شاخص کل بورس در ارتفاع دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفته، رشد بی‌وقفه این نماگر، گمانه‌زنی‌ها درباره ایجاد موج اصلاحی عمیق در بازار سهام را افزایش داده است.

اقتصادسنج؛ در حالی که شاخص کل بورس در ارتفاع دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفته، رشد بی‌وقفه این نماگر، گمانه‌زنی‌ها درباره ایجاد موج اصلاحی عمیق در بازار سهام را افزایش داده است. بورس فردا چه خواهد شد؟

معاملات بورس روز چهارشنبه، به‌ویژه در نماد‌های شاخص‌ساز، با نوسانات منفی همراه شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت سه هزار و ۶۵۱ واحدی که معادل ۰.۱ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه در سطح دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی ایستاد.

در مقابل اما شاخص کل هم‌وزن خلاف شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۱.۲ درصدی به سطح ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحدی رسید.

بو‌رس تهران از دریچه آمار و ارقام

تابلوی بور‌س اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را ۳۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ارزش معاملات را ۲۳ هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج پول حقیقی‌ها در پایان معاملات چهارشنبه، خبر از ورود هزار و ۸۲۶ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

بررسی یک پرسش؛ با رشد خوب ۶ ماه اخیر عقب‌ماندگی بازار سرمایه جبران شده است؟

شاخص کل بورس، با روند صعودی ۶ ماهه اخیر، بخشی از جاماندگی خود را جبران کرده است. سوال اصلی اهالی بازار سرمایه این است که آیا شاخص کل دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی انتهای روند صعودی خواهد بود یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پاسخ سوال مهم‌تری را بررسی کرد؛ بورس تهران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی را جبران کرده است؟

از لحاظ ارزش دلاری، بورس تهران هنوز پایین است. در مردادماه سال ۹۹ ارزش دلاری بورس تهران به رقم ۳۵۰ میلیارد دلار رسیده بود. در آغاز دوره ابراهیم رئیسی و قول و قرارهای مبنی بر احیای بازار سرمایه، این رقم به ۲۳۰ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده بود.

در حال حاضر و در حالی که شاخص کل بورس در ارتفاع دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی ایستاده است، ارزش دلاری بازار، در کانال ۱۸۰ میلیارد دلاری قرار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد بورس تهران هنوز عقب‌ماندگی جدی نسبت به تورم و به‌تبع بازارهای موازی دارد و تارگت‌هایی نظیر شاخص سه میلیونی به راحتی در دسترس بورس قرار دارد.

پیش بینی بورس شنبه

در هفته‌هایی که از سال ۱۴۰۲ می‌گذرد، همواره روز ابتدایی هفته، با قدرت‌نمایی خریداران در معاملات آغاز شده است. در رابطه با هفته پیش رو نیز، کارشناسان عقیده دارند، معاملات روز شنبه، با تقاضای بیشتری نسبت به چهارشنبه همراه شود.

به طور کلی در میان‌مدت، روند صعودی بازار سرمایه، بنابر دلایل ذکرشده در بالا و گزارش‌های پیشین مانند عقب‌ماندگی بازار، قرار داشتن در فصل مجامع و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه که نقدینگی را به سوی بورس سوق خواهد داد، صعودی ارزیابی می‌شود. در کوتاه‌مدت اما با رشد بی‌وقفه بازار، نیاز به استراحت شاخص کل و نماگر هم‌وزن وجود دارد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید