دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 44321 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه مکانیک خودرو شویم؟

صنعت خودرو روز به روز بیشتر رشد می کند و این موضوع نشان از آینده شغلی عالی مشاغل مربوط به این صنعت در سال های اخیر می دهد. همه ما می دانیم که خودرو امروزه جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره داشته و خراب شدن آن اختلالات بسیاری را به همراه می آورد. این موضوع شغل مکانیک خودرو را به یکی از بهترین مشاغل مرتبط با خودرو تبدیل کرده است. آن چه در این مطلب به آن می پردازیم مروری است بر شغل تعمیرکار خودرو، بررسی بازار کار و آینده شغلی آن و…، پس همراه ما باشید.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ صنعت خودرو روز به روز بیشتر رشد می کند و این موضوع نشان از آینده شغلی عالی مشاغل مربوط به این صنعت در سال های اخیر می دهد. همه ما می دانیم که خودرو امروزه جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره داشته و خراب شدن آن اختلالات بسیاری را به همراه می آورد. این موضوع شغل مکانیک خودرو را به یکی از بهترین مشاغل مرتبط با خودرو تبدیل کرده است. آن چه در این مطلب به آن می پردازیم مروری است بر شغل تعمیرکار خودرو، بررسی بازار کار و آینده شغلی آن و…، پس همراه ما باشید.

مکانیک خودرو چیست؟

مکانیک خودرو به حرفه ای گفته می شود که در آن بتوان اجزای فیزیکی مختلف خودرو را تعمیر کرد، برای این کار باید دانش بالایی در زمینه خود را داشته باشید و هم‌چنین از نیروی کار بالایی برخوردار باشید. تمام اتومبیل ها به مکانیکی و مکانیک نیاز دارند چرا که بعد از مدتی قطعات آن‌ها نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می کنند بنابراین باید با استفاده از مکانیک آن ها را تعمیر کرد که به این کار مکانیکی گفته می شود.

چگونه یک مکانیک خودرو حرفه ای شویم؟

یکی از راه های یادگیری مهارت مکانیک خودرو شاگردی کردن در تعمیر گاه ها و شرکت های خودرو سازی است که با توجه به زمان‌گیر بودن طول دوره یادگیری و روش های آموزشی قدیمی ممکن است برای بسیاری از علاقه مندان این حرفه خوشایند نباشد.

تحصیل در رشته های اموزشی مرتبط از جمله مهندسی خودرو، مهندسی مکانیک، مهندسی ساخت و تولید، اتومکانیک، مکانیک خودرو و… که با توجه به این‌که تحصیل کردن در این رشته ها زمان‌گیر بوده و بیشتر به صورت تئوری است. خیلی از افراد تمایلی به این روش هم ندارند.

یکی از روش هایی که مورد علاقه بسیاری از افراد است و بازدهی بالا و هزینه کمی دارد شرکت در دوره های آموزش مکانیک خودرو مراکز فنی و حرفه ای آزاد و دولتی است. در این دوره های آموزشی به صورت تخصصی و در غالب کارگاه های عملی صفر تا صد مباحث مربوط به مکانیک خودرو زیر نظر اساتید متخصص و حرفه ای این حوزه آموزش داده می شود. با شرکت در این دوره های آموزشی در مدت زمان کوتاهی به مکانیک حرفه ای خودرو تبدیل شده و می توانید وارد بازار کار مکانیک خودرو شوید.

مدت زمان یادگیری مکانیک خودرو چقدر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مدت زمان یادگیری وابسته به روش یادگیری متفاوت است. در صورتی که بخواهید مهارت های شغل مکانیک خودرو را به روش استاد شاگردی فرا بگیرید به مدت زمان حداقل یک سال نیاز دارید. برای یادگیری مهارت های این شغل به روش تحصیل در دانشگاه نیز به حداقل زمان ۲ تا ۴ سال نیاز دارید.

مدت زمان یادگیری به روش شرکت در دوره های آموزشی کمتر از سایر روش ها بوده و در مدت زمان یک یا دو ماه کلیه مهارت های لازم این شغل را فرا گرفته و می توانید وارد بازار کار مکانیک خودرو شوید.

آینده شغلی مکانیک خودرو چگونه است؟

همان‌طور که می دانید بازار خودرو در ایران و جهان روز به روز در حال گسترش است و هر سال مدل های گوناگونی از خودرو وارد بازار می شوند. هم‌چنین تغییر در سبک زندگی افراد خودرو را به یکی از ضروری ترین وسایل تبدیل کرده است و امروزه هر خانواده حداقل یک خودرو دارد.

افزایش تولید خودرو، تغییر در سبک زندگی و ضرورت خودرو در خانواده ها، کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، افزایش قیمت خودرو و غیر همگی نشان از آینده شغلی عالی مکانیک خودرو می دهد. زیرا افراد برای رفع مشکلات خودرو به مکانیک و تعمیرکار خودرو نیازمند هستند.

مکانیک خودرو

سرمایه مورد نیاز برای احداث مغازه مکانیکی خودرو

لازم است بدانید که برای تاسیس و احداث مغازه مکانیکی خودرو نیاز به ۲ سرمایه گذاری ملکی و سرمایه گذاری تجهیزاتی دارید. در این بخش به ارائه توضیح مختصری از هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

اولین چیزی که به آن احتیاج دارید، فراهم کردن یک فضا برای راه اندازی تعمیرگاه است. برای این کار باید یک مغازه مناسب با نیازهای تعمیرگاه را رهن یا اجاره کنید. اگر سرمایه زیادی برای اینکار در اختیار ندارید، می‌توانید کارخود را با اجاره یک مغازه کوچک در شهرها یا مناطق کم هزینه‌تر شروع کنید.

یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز جهت راه اندازی یک مغازه مکانیکی خودرو، خرید تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای کار است. برخی از تجهیزات مورد نیاز برای پروسه تبدیل شدن به یک مکانیک حرفه ای شامل موارد زیر می‌شود:

_ ایجاد چال مکانیکی

_ ایجاد جرثقیل سقفی

_ خرید ایستگاه عیب یاب (دستگاه دیاگ)

_ خرید جک سوسماری، خرک، پمپ باد، جعبه ابزار کامل با ابزار، انواع آچار تخت، آچار رینگی، آچار آلن،آچار ترکمتر، آچار فرانسه، انبرقفلی،  جعبه بکس، انواع پیچ گوشتی، خار جمع کن، رینگ باز کن، سوپاپ جمع کن، فولی کش، انبردست، دم باریک،چکش پلاستیکی و آهنی، گیره رو میزی، میز کار کوچک و…

یک مکانیک خودرو چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

_ فردی که مکانیکی خودرو را بلد باشد باید بتواند با ابزار های مختلف مکانیکی کار کند و با استفاده از آن‌ها ایرادات اتومبیل را رفع کند. این فرد باید صبور باشد چرا که بعضی از ایرادات خودرو به زمان زیادی برای رفع شدن نیاز دارند و این به دلیل پیچیده بودن اجزای مختلف خودرو است، بنابراین اگر می‌خواهید تبدیل به یک مکانیک خودرو حرفه ای شوید باید شخصیت خودتان را بشناسید و انسان صبوری باشید.

_ برای این‌که بتوانید یک مکانیک حرفه ای شوید باید دوره آموزش مکانیک خودرو را بگذرانید تا دانش شما در مورد خودرو ها و اجزای آن‌ها بیشتر شود و هم‌چنین تجربه کافی برای ورود به بازار کار را به دست بیاورید.

_ هوش یکی دیگر از ویژگی های یک مکانیک خوب است. مکانیک باید بتواند با استفاده از هوش خود مشکلی که قابل حل نیست را پیدا کند و آن را رفع کند.

_ شناسایی مشکل در مکانیکی بسیار اهمیت دارد، شاید شما بدانید که اتومبیل شما خراب است اما تا زمانی که ندانید مشکل از کجاست نمی توانید آن را حل کنید بنابراین عیب یابی بسیار اهمیت دارد و این ویژگی با استفاده از تجربه به دست می آید.

مکانیک خودرو

ویژگی های دیگر مکانیک خودرو

_ باید سخت کوش و پر تلاش باشد چرا که این شغل و حرفه پیگیری های بسیار می‌خواهد و باید مدام کار کنید و چیز های جدید حین کار کردن بیاموزید.

_ مدام اطلاعات خود را به روز کند، از آنجایی که تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و اتومبیل های جدید از تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند باید همیشه اطلاعات خود را به روز نگه دارد تا بتواند خود رو های جدید را تعمیر کند.

_ زمان باید برای مکانیک بسیار مهم باشد، چرا که مشتری انتظار دارد که مکانیک سر قول خود بماند.

_ مکانیک باید سر وقت در محل حاضر باشد و به موقع به مشکلات مشتری رسیدگی کند. همچنین او باید یک زمان برای تحویل کار خود به مشتری بگوید و سره همان زمان کار را تحویل دهد.

آموزش مکانیک خودرو شامل چیست؟

حتما با این سوال مواجه هستید که برای ورود به بازار مکانیک خودرو چه مهارت هایی لازم است و در تعمیرگاه خودرو به چه مهارت هایی نیاز است. واقعیت این است که یک خودرو از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده است. سیستم سوخت، قدرت، سیستم تعلیق، تولید برق، انتقال، سرعت و ترمز، ISO و غیره. برخی از انواع سیستم های خودرو هستند. مکانیک خودرو باید با این سیستم ها آشنایی کامل داشته باشد و بتواند مشکلات ایجاد شده در آن‌ها را برطرف کند.

اما تعمیر و عیب یابی سیستم های خودرو کار ساده ای نیست و نیاز به آموزش حرفه ای و تمرین و تکرار زیاد دارد.

مکانیک خودرو

مهارت های شغل مکانیک خودرو

برای موفقیت در شغل مکانیک خودرو، شما هم به مهارت های عملی و فنی و هم به روابط خوب با مشتریان نیاز دارید. برخی از مهم ترین مهارت های این شغل عبارتند از:

مهارت عالی در کار با دست

در کنار هماهنگی خوب با چشم ، شما باید راحت با قطعات کوچک مانند پیچ ​​و آچار کار کنید. جهت انجام این کار شما  به داشتن مهارت حرکتی خوب و استفاده کامل از دستان نیاز دارید. شما باید انگشتان خود را با دقت حرکت دهید، اشیاء را جمع کنید و با ابزار کار کنید.

وضعیت جسمانی عالی 

شما اغلب به عنوان بخشی از کار خود نیاز به کوبیدن، کشش، دراز کشیدن و بلند کردن اشیاء نسبتاً سنگین دارید. به همین دلیل  باید از سلامتی خوبی برخوردار باشید و تحرک زیادی داشته باشید.

مهارت های تشخیصی و حل مسئله

شما باید بتوانید تشخیص دهید که از چه ابزارهای باید استفاده کنید تا مشخص شود چه مشکلی در وسیله نقلیه وجود دارد. در حالی که راه حل یک مشکل وسیله نقلیه می تواند ساده باشد،  شما ممکن است گاهی اوقات برای تعیین دقیق علت مسئله و موثرترین راه برای حل آن، از مهارت های حل مسئله استفاده کنید.

مهارت کار با ابزار و تجهیزات

مکانیک خودرو با طیف گسترده ای از ابزارها کار می کند، که می تواند شامل تجهیزات تشخیصی رایانه ای مثل دیاگ باشد. دانستن ابزارهای شما به معنای دانستن استفاده صحیح از کارهایی است که انجام می دهید. داشتن این دانش و مهارت شما را قادر می سازد کار خود را با سرعت و اطمینان انجام دهید.

مهارت های خدمات به مشتری

در حالی که بیشتر کار شما با وسایل نقلیه خواهد بود، شما هنوز هم نیاز به تعامل با مشتریان دارید. با داشتن مهارت های خوب در زمینه خدمات به مشتری، می توانید با برقراری ارتباط با اطلاعات حیاتی مانند نوع نگهداری از ماشین مورد نیاز و مدت زمان تعمیرات، به سهولت مشتریان کمک کنید.

مهارت های ارتباطی خوب

بسیاری از مشتریان شما درک عمیقی از مکانیک خودرو نخواهند داشت. شما نیاز به دقت و برقراری ارتباط با مشتری دارید برای اینکه به مشتری بگویید چه مشکلی برای رفع آن دارید و چگونه می خواهید آن را برطرف کنید. توانایی شما در برقراری ارتباط به شما در نوشتن گزارش ها، پاسخ دادن به تلفن، و انجام سایر کارهای لازم در دفتر نیز کمک می کند.

درآمد مکانیک خودرو

در آمد در این حرفه هیچ حد و مرزی ندارد و تنها به میزان دانش و ابتکار عمل شما بستگی دارد؛ اما به صورت قطع می توان گفت درآمدی که در این زمینه به دست می آورید باور نکردنی است زیرا به دلیل گستردگی صنعت خودرو سازی و نیاز بازار مکانیک ها و باتری سازها می توانند در زمینه های مختلف به صورت تخصصی کار کنند، برای مثال مکانیک هایی که بر روی ماشین های کره ای کار می کنند و سیستم آن‌ها را بلد هستند و یا مکانیک هایی که بر روی ماشین های چینی تخصص دارند. از این رو می توان گفت با یک بار هزینه ناچیز می توانید حرفه ای را به دست بیاورید که یک عمر برای شما درآمد به همراه می آورد.

جمع بندی

مکانیکی یکی از بهترین و ریشه دار ترین شغل های مربوط به صنعت بزرگ خودروسازی است که بسیاری از کشور ها در این زمینه در حال رقابت هستند؛ با گذشت این همه سال از ساخت اولین ماشین و در پی آن بوجود آمدن اولین مکانیکی هنوز هم این شغل اشباع نشده است و همچنان روز به روز نیاز به مکانیک های ماهر احساس می شود. خوشبختانه با روی کار آمدن آموزشگاه های مکانیک خودرو، یادگیری تخصصی مکانیک و برق خودرو در کوتاه ترین زمان امکان پذیر شده است و علاقه مندان می توانند با مراجعه و به آموزشگاه های خصوصی و دولتی در دوره های برق خودرو و آموزش مکانیک خودرو شرکت کنند و مدرک بین المللی کسب کنید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید