شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 3706 |
تاریخ انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

رتبه جهانی توسعه انسانی کشورها؛ ایران در رتبه ۷۶

در گزارش سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه ملل متحد، سوئیس با کسب امتیاز ۰.۹۶۲ از سقف امتیازی ۱، رتبه نخست و نروژ و ایسلند در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. ایران با کسب امتیاز ۰.۷۷۴ رتبه ۷۶ جهان از نظر توسعه شاخص انسانی است.



شاخص توسه انسانی (Human Development Index (HDI)) که  هر ساله توسط نهاد برنامه توسعه ملل متحد (United Nations Development Programme (UNDP)) بررسی و گزارش می شود، ارائه‌دهندهٔ جدیدترین اطلاعات مربوط به توسعهٔ جهانی است و شامل برآوردهای ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌باشد. این آمارها، که ۲۱۵ اقتصاد جهان را دربرمی‌گیرد، به‌صورت آمارهای سالیانه رد وب سایت برنامه توسعه ملل متحد منتشر می‌شود. در گزارش سال ۲۰۲۲ میلادی که به بررسی شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۲۱ پرداخته است ایران با رتبه ۷۶ در میان کشورهای با وضعیت شاخص انسانی متوسط قرار گرفته است

به گزارش «اقتصاد سنج» در گزارش سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ شاخص توسعه انسانی برنامه توسعه ملل متحد، سوئیس با کسب امتیاز ۰.۹۶۲ از سقف امتیازی ۱، عنوان بهترین کشور جهان را از نظر سطح بهداشت، درمان، آموزش، شرایط اقتصادی و برابری جنسیتی در سال ۲۰۲۱  را کسب کرده است. همچنین بر پایه این گزارش، نروژ که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه نخست قرار داشته، به رتبه دوم تنزل کرده و ایسلند نیز در رتبه سوم جای گرفته است.

در خاورمیانه، اسرائیل از نظر شاخص توسعه انسانی که کیفیت و امید به زندگی را اندازه‌گیری می‌کند، در بالاترین جایگاه (۲۲) قرار دارد و پس از آن، امارات متحده عربی (۲۶) و عربستان سعودی (۳۵) قرار دارند. کشورهای قطر، بحرین، عمان، کویت و ترکیه نیز در سطح کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا دسته‌بندی شده‌اند.
گزارش برنامه توسعه ملل متحد، کشورهای دارای شاخص بالاتر از ۰.۸ در سطح بسیار بالای توسعه انسانی طبقه‌بندی می‌کند که بر این اساس، در میان همسایگان دارای مرز زمینی با ایران، ترکیه تنها کشوری است که با کسب شاخص ۰.۸۳۸ در این دسته از کشورها قرار گرفته است.

شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷۷۴ رسیده که نزدیک به شاخص ثبت شده در سال ۲۰۱۴ (۰.۷۷۳) است. شاخص توسعه انسانی ایران در سال ۲۰۱۷ به اوج خود یعنی ۰.۷۸۹ رسید ولی پس از آن دچار سیر نزولی مستمر شده است.  رتبه جهانی ایران در میان ۱۹۱ کشور مورد بررسی از رتبه ۷۷ در سال ۲۰۲۰ به جایگاه ۷۶ در سال ۲۰۲۱ رسیده است. با این حال ذکر این نکته ضروری است که این ارتقای یک پله‌ای متاثر از کاهش شدید شاخص توسعه انسانی کوبا بوده که موجب تنزل این کشور از رتبه ۷۳ به ۸۳ شده است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید