سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-30
کد خبر: 73384 |
تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

صف آرایی سه ضلع انتخابات برای فتح صندلی های مجلس/ از لاریجانی و قالیباف تا طیف پایداری!

فضای سیاسی شش ماه قبل از انتخابات مجلس دوازدهم، نشان می‌دهد ترکیب «روحانی- لاریجانی» درمقابل بخشی از اصولگرایان با «قالیباف» و بخشی دیگر با ترکیب «جلیلی- پایداری» آرایش نیروهای سیاسی را شکل می‌دهند.

اقتصادسنج | فضای سیاسی شش ماه قبل از انتخابات مجلس دوازدهم، نشان می‌دهد ترکیب «روحانی- لاریجانی» درمقابل بخشی از اصولگرایان با «قالیباف» و بخشی دیگر با ترکیب «جلیلی- پایداری» آرایش نیروهای سیاسی را شکل می‌دهند. در ادامه این گزارش این آرایش را بیشتر توضیح می‌دهیم:

حضور مستقل پایداری‌ها در انتخابات مجلس دوازدهم

احتمالا جبهه پایداری بنا دارد تا لیستی جدا برای نقش‌آفرینی در انتخابات مجلس منتشر کند. اگرچه جبهه پایداری در انتخابات مجلس یازدهم درنهایت حاضر به ائتلاف با قالیباف و حدادعادل شد اما به نظر می‌رسد امید به مورد حمایت قرار گرفتن از جانب طرفداران دولت این اعتمادبه‌نفس را برای این حزب به وجود آورده که در انتخابات پیش رو به صورت مستقل ایفای نقش کند. احتمال فعالیت مستقل پایداری در انتخابات با کنش‌های اخیر چهره‌های نزدیک به این طیف پر رنگ‌تر می‌شود. حمید رسایی که با یک حزب جدیدالتاسیس قصد حضور در انتخابات را دارد حملات رسانه‌ای و انتقادات خود به قالیباف را با شدت آغاز کرده و پس از تاکید رهبر انقلاب بر انقلابی بودن مجلس در توییتی کنایه‌آمیز خطاب به نزدیکان قالیباف باب انتقاد تند به مجلس را باز نگه داشته است.

قالیبافی‌ها بر تکرار مجلس یازدهم تاکید دارند

در چند وقت اخیر اگرچه کنایه‌ها و طعنه‌های افراد نزدیک به جبهه پایداری علیه طیف قالیباف شدت پیدا کرده و در نقطه مقابل نیز افراد نزدیک به رئیس مجلس پاسخ این اظهارات را دادند اما به نظر می‌رسد طیف قالیباف بر تکرار ساختار فعلی مجلس یازدهم که با صفت انقلابی مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفته، تاکید دارند و قصد دارند با سازوکار‌های پیشین خود به استقبال انتخابات بروند؛ امری که حدادعادل، رئیس اسبق مجلس و رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در مصاحبه اخیر خود به آن اذعان و تلاش کرد تا با کلیدواژه مجلس انقلابی‌تر تمام سرقفلی‌ها و گفتمان‌های احتمالی را در دست جناح خود نگه دارد.

ائتلاف شرکای دولت روحانی

پیش‌تر محمود واعظی، سر دفتر حسن روحانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرده بود که امکان ائتلاف بین حامیان روحانی در حزب اعتدال و توسعه و علی لاریجانی وجود دارد و این احتمال نیز هیچ‌گاه توسط لاریجانی رد نشد. چهره‌های اصلی این ائتلاف را احتمالا علی مطهری، نایب‌رئیس لاریجانی در مجلس دهم و محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی تشکیل می‌دهند. چهره‌هایی که ورودشان به مرحله پیش‌ثبت‌نام تایید شده است. چنانچه ائتلافی بین لاریجانی و روحانی شکل بگیرد و بارقه‌های امیدی برای پیروزی را نیز ایجاد کند، این احتمال وجود دارد که جناح‌های اصلاح‌طلب به رهبری محمد خاتمی نیز کنش موثرتری در انتخابات نشان داده و برای شراکت با روحانی و لاریجانی اعلام آمادگی کنند.از آنجایی که چهره‌های اصلی طیف چپ اصلاح‌طلبان در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند، در صورت تحقق این سناریو آنها یا از چهره‌های تایید صلاحیت شده احزابی همچون کارگزاران و اعتماد ملی حمایت خواهند کرد که رسما برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند یا باید شاهد حمایت رهبران سیاسی اصلاح‌طلبان از چهره‌های نوظهوری باشیم که در سکوت رسانه‌ای مرحله پیش‌ثبت‌نام را انجام داده‌اند و می‌توانند سهمیه اصلاحات را در ائتلاف با لاریجانی و روحانی نقد کنند.کنار هم قرار دادن این نشانه‌ها این واقعیت را آشکار می‌کند که علی لاریجانی اگرچه برای انتخابات مجلس ثبت‌نام نکرده اما گزینه تاثیر‌گذاری در انتخابات و تشکیل ائتلاف سیاسی را نیز کنار نگذاشته است.

لاریجانی که هیچ‌گاه در چهارچوب ائتلافی در لیست کاندیداهای تهران شرکت نکرده و از حوزه انتخابیه قم وارد بهارستان شده است، نقطه‌قوتش بدنه حامی او در شهرستان‌ها محسوب می‌شوند و لاریجانی نیز با تکیه بر همین بدنه توانسته ۳ دوره بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. احیای این ائتلاف سیاسی در حوزه‌های غیرتهرانی عملا قدرتی برای تعیین‌تکلیف کرسی ریاست مجلس دوازدهم را به وجود می‌آورد که می‌تواند عامل ‌انگیزشی خوبی برای هر کنشگر سیاسی از جمله لاریجانی در انتخابات محسوب شود.

 

فرهیختگان/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید