شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 30029 |
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

روایت آتلانتیک از نامه محمد رضا پهلوی به ملک فیصل در ۱۹۶۰!

سکوت سیاسی و دیپلماتیک عربستان سعودی در قبال ناآرامی ها و اعتراضات اخیر در ایران و همزمان حمایت پنهان از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان همچون ایران اینترنشنال، گمانه زنی های زیادی به همراه داشته است. 

اقتصادسنج؛ سکوت سیاسی و دیپلماتیک عربستان سعودی در قبال ناآرامی ها و اعتراضات اخیر در ایران و همزمان حمایت پنهان از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان همچون ایران اینترنشنال، گمانه زنی های زیادی به همراه داشته است.

در همین رابطه، نشریه آمریکایی آتلانتیک در مطلبی تحت عنوان «چرا عربستان سعودی نسبت به اعتراضات ایران ساکت است؟» به دلایل سکوت عربستان در قبال تحولات ایران پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است:

حاکمان پادشاهی ممکن است فشارهای اجتماعی خود را بهتر مدیریت کرده باشند، اما درباره هیاهویی که همسایه‌شان را تکان می‌دهد محتاط هستند.

سکوت سعودی درباره تحولات اخیر ایران ناشی از درس هایی است که پادشاهی سعودی در جریان حوادثی که پادشاهی ایران را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد، آموخت: صبر کنید تا نتیجه مشخص شود و سپس موضع را مشخص کنید.  اعتراضاتی که شاه را در سال ۱۹۷۹ سرنگون کرد، بیش از یک سال قبل آشکار شد. اگرچه اعتراضات امروز به بزرگترین چالش جمهوری اسلامی از آن زمان تاکنون تبدیل شده است، هیچ نتیجه گیری سریعی محتمل به نظر نمی رسد.  از این رو سیاست عربستان مبتنی بر انتظار و احتیاط است.  در آن زمان، سعودی‌ها نیز پس از برکناری متحدشان شاه، نتیجه را نادرست ارزیابی کردند، زیرا معتقد بودند که می‌توانند با جانشین وی، آیت‌الله روح‌الله خمینی همکاری کنند.

وقایع امروز نشان‌دهنده بازگشت خیره‌کننده اوضاع به دهه ۱۹۶۰ است، زمانی که شاه بنا به گزارش‌ها، مجموعه‌ای از نامه‌ها را برای ملک فیصل بن عبدالعزیز آل سعود ارسال کرد و از او خواست که: «مدارس مختلط زنان و مردان دایر کنید، اجازه دهید زنان دامن کوتاه بپوشند، دیسکو داشته باشید و مدرن باشید.  در غیر این صورت نمی توانم تضمین کنم که در تاج و تخت خود بمانید.»

پادشاه عربستان در پاسخ به پادشاه ایران گفت که او اشتباه می کند: «شاه فرانسه نیستید.  شما در الیزه نیستید.  شما ایران هستید، جمعیت شما ۹۰ درصد مسلمان هستند.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید