شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 40739 |
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه شراکت کنیم و شریک اقتصادی خوبی انتخاب کنیم؟

ورود به یک رابطه تجاری خوب می‌تواند کسب‌وکار شما را به طرز شگفت‌انگیزی توسعه بدهد. یک رابطه تجاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اقتصادسنج؛ ورود به یک رابطه تجاری خوب می‌تواند کسب‌وکار شما را به طرز شگفت‌انگیزی توسعه بدهد. یک رابطه تجاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ و چگونه شریک اقتصادی خوبی انتخاب کنیم؟

هرکسب‌وکاری برای گسترش و توسعه خود نیازمند شریک یا شرکایی است که بتواند تجارت خود را بهتر مدیریت کند.

چگونه شراکت کنیم و شریک اقتصادی خوبی انتخاب کنیم؟

مشارکت تجاری یا «business partnership»، پیوندی قراردادی و انحصاری بین طرفین است که نوعی اتحاد تجاری را نشان می‌دهد. طرفین این قرارداد ممکن است افراد، تیم‌ها و یا گروه‌های کسب‌وکاری باشند که تصمیم می‌گیرند برای دستیابی به اهداف تجاری با یکدیگر همکاری کنند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رابطه تجاری خوب وجود اعتماد بین طرفین است. ورود به روابط تجاری با شخص یا تیم‌هایی که به آنها اعتماد دارید از ابتدایی‌ترین مراحل تشکیل یک رابطه تجاری خوب است.

دومین گام برای داشتن یک رابطه تجاری خوب، حل کردن مسائل و مشکلات پیش از بزرگ و جدی شدن آنهاست. شما موظفید حتی درباره بدترین اتفاقاتی که طی مسیر برایتان می‌افتد با شریک تجاری خود صحبت کنید. در این مورد اگر شریک تجاری شما به هر دلیلی حاضر به انجام این کار نبود یعنی شریک اشتباهی را برای توسعه تجارت خود انتخاب کرده‌اید.

توافق‌نامه تجاری خود را با دقت و همکاری با شریک تجاری خود تنظیم کرده و پیش از امضای اسناد تمامی بندهای آن را به دقت بخوانید. در این مورد حتما از یک وکیل تجاری نیز کمک بگیرید. در انتخاب یک وکیل تجاری خوب، اگر انتخاب وکیل یکسان باعث افزایش نگرانی و کاهش حریم خصوصی شما می‌شود، سعی کنید وکیل جداگانه‌ای برای خود و تیم‌تان انتخاب کنید.

شرایط تنظیم قرارداد

ایجاد یک ساختار مناسب برای مشارکت تجاری مهم‌ترین مرحله این فرآیند است. درک مکانیسم نحوه مدیریت کسب‌وکار شما، کلید طراحی قرارداد شما و مستندسازی شرایط است. در حالی‌که فهرست مواردی که باید در یک قرارداد مشارکت در نظر گرفته شود، مشخص نیست اما با رعایت برخی اصول ثابت می‌توانید قراراداد تجاری بهتری را تنظیم کنید.

نقش شریک در امضای مجوز: همواره سعی کنید درک بهتری از آنچه مدیران و صاحبان کسب‌وکار از جانب شرکت مجاز به انجام آن هستند داشته باشید.

وظایف و مسئولیت‌های طرفین: در یک قرارداد تجاری همواره باید شرحی از وظایف همه شرکای تجاری وجود داشه باشد تا طرفین انتظارات و مسئولیت‌های خود را بدانند. به‌علاوه باید مشخص شود که چه در انتظار افرادی که از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند، خواهد بود.

مشارکت سرمایه: اینکه هرکدام از طرفین چه مقدار از سرمایه، زمان، نیروی انسانی و … خود را در این قرارداد صرف می‌کنند نیز امری است که مفاد آن باید واضح و مشخص باشد.

حق توزیع سود و زیان: تمام حقوق شرکا برای دریافت سود و یا زیان تجارت یا مسائل مربوط به بازگرداندن سهم آنها باید به‌طور واضح در قرارداد ذکر شود.

داشتن حق اخراج: امکان ندارد طی مسیر تجارت، یک نفر از اعضای تیم شریک عملکرد قابل قبولی از خود نشان ندهد. در این حالت بهتر است داشتن حق اخراج شرکا را در قرارداد خود بیاورید.

در پایان تنظیم قرارداد تجاری خود سعی کنید هرآنچه را که برخلاف قرارداد تنظیم‌شده عمل می‌شود، به صورت مکتوب ثبت کنید. به علاوه همیشه از میزان سپرده‌ها و امور مالی خود اطمینان حاصل کنید. گاهی شرایطی پیش می‌آید که اعداد روی کاغذ با آنچه در نهایت در حساب شما می‌ماند، متفاوت است. این اتفاقات به دلیل اختلال در امور حسابداری  است که باید پیش از ورود به یک رابطه تجاری حل و فصل شود.

همواره این نکته را هم در نظر داشته باشید که ورود به یک رابطه تجاری خوب می‌تواند تا حد زیادی به کسب‌وکار شما کمک کند و عمر کسب‌وکارهایی که با شرکای مناسبی رابطه تجاری برقرار می‌کنند به مراتب بیشتر خواهد بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید