دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 38052 |
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه از بیکاری فرار کنیم؟

بیکاری می‌ تواند علت بسیاری از گرفتاری‌ ها و بیماری‌ های ما باشد. شاید مهم ترین پیامد مادی بیکاری فقر و نداری باشد؛ اما فراتر از آن، نداشتن شغل و درآمد می تواند زمینه بسیاری از مشکلات روانی باشد. در ادامه این مطلب چند روش برای فرار از بیکاری را توضیح می دهیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ بیکاری می‌ تواند علت بسیاری از گرفتاری‌ ها و بیماری‌ های ما باشد. شاید مهم ترین پیامد مادی بیکاری فقر و نداری باشد؛ اما فراتر از آن، نداشتن شغل و درآمد می تواند زمینه بسیاری از مشکلات روانی باشد. در ادامه این مطلب چند روش برای فرار از بیکاری را توضیح می دهیم.

چگونه از بیکاری فرار کنیم؟

پیدا کردن شغل جدید بدون در نظر گرفتن موانع پیش رو کار مشکلی است. بسیاری از مردم نگران این هستند که ممکن است دنبال کار رفتن غرور آنان را بشکند و این غرور سبب می شود زمان زیادی را برای پیدا کردن شغل صرف کنند،

ما آدم ها کار کردن رو به دو دلیل میخوایم : پول و حس مفید بودن. برای به دست آوردن پول و احساس مفید کردن راه های زیادی هست که باید بشناسیم تا بتونیم به آن ها دست پیدا کنیم، ولی قبل از هر چیزی لازمه که توانایی ها و علاقه مندی های خودمان رو بشناسیم تا بتوانیم با اعتماد به نفس بیشتری به دنبال کار و پول و حس مفید بودن پیش برویم.

مهارت های شغلی برای فرار از بیکاری، به چند دسته تقسیم می شوند؟ 

۱- مهارت های فردی و عمومی

مهارت هایی هستند که اگر بلد نباشید هرچقدر هم متخصص باشید باز هم نمی توانید در جایگاه شغلی مناسبی قرار بگیرید؛ شما با یادگیری مهارت های فردی، شانس خود را برای فرار از بیکاری و موفقیت در پیدا کردن شغل بالا می برید.

بعضی از این مهارت ها مثل خوب صحبت کردن (گفتگوی موثر)، حساب و کتاب خونگی، هدف گذاری ، مدیریت احساسات و …

۲- مهارت های شغلی و تخصصی

مهارت هایی هستند که در یک یا چند زمینه شغلی لازم است یاد بگیرید. مثل تخصص نقشه کشی یا حسابرسی. یا مهارت هایی مثل کار تیمی، ایده پردازی و … هر کدام از این دسته مهارت ها را که بلد باشید به پیدا کردن شغل دلخواهتان نزدیک تر می شوید.

فرار از بیکاری

برای پیدا کردن شغل مناسب باید دست از یک سری عملکرد های اشتباه خود بردارید

تنها به مدرک خود دلخوش نباشید

برخی از افراد تصور می کنند که تنها با داشتن یک مدرک دانشگاهی می توانند به راحتی شغل مرتبط با تحصیلات خود را پیدا کنند؛ اما بیشتر ما این تجربه را داشته ایم که این فکر اشتباه است و برای پیدا کردن شغل مناسب و فرار از بیکاری علاوه بر داشتن مدرک به موارد دیگری نیز نیاز داریم. جمله ی معروفی وجود دارد که می گوید در دانشگاه تنها چیزی به شما یاد داده می شود که به کمک آن زنده بمانید اما آن چه شما را به موفقیت و درآمد دلخواه می رساند مدرک دانشگاهی نیست، بلکه تجربه و علاقه شما است.

در خانه ننشینید و منتظر یک پیشنهاد شغلی باشید

جویندگان کار فکر می کنند که پیدا کردن شغل جدید کار خیلی مشکلی است؛ لذا همینطور فقط در خانه منتظر می نشینند و با کسی ملاقات نمی کنند که البته این کار فقط پیدا کردن شغل جدید را برای آنان به تعویق می اندازد. این را بدانید که نشستن و منتظر زنگ تلفن ماندن شما را در لیست حقوق بگیران قرار نمی دهد.

خودتان دست بکار شوید

این استراتژی دیگر قدیمی شده است که برای پیدا کردن شغل از این و آن کمک بخواهید. قبل از اینکه هر جایی دنبال کار بگردید ابتدا باید طرحی تهیه کنید، یعنی مشخص کنید که می خواهید کجا و برای چه کسی کار کنید. پس از مشخص کردن مشاغل یا کارفرمایانی که علاقه مند به کار برای آن هستید، وارد آن شرکت شوید و مدیر استخدام را ببینید. در صورت امکان، از رفتن به دفتر پرسنل خودداری کنید. سعی کنید تا جای ممکن برداشت اول خوبی داشته باشید. لباس مناسب بپوشید، تمیز و مرتب باشید و خود را با اشتیاق و انرژی معرفی کنید. یک رزومه کاری مناسب تهیه کنید و چند نسخه از آن را کپی بگیرید و همراه خود داشته باشید.

فرصت های خارج از شهر را از دست ندهید

اگر فقط در محدوده پایتخت و شهرهای بزرگ به دنبال کار بروید مسلما دامنه جستجوی خود را محدود کرده اید و جستجوی شما موثر و کافی نیست. شکارچیان کار دریافته اند که شانس موفقیت آن ها با وسیع بودن محدوده جستجو زیادتر خواهد شد. هنگامی که شغل مناسبی در شهر خود پیدا نکردید، معمولا اگر جای دیگری بگردید موفق خواهید شد.

هرگز پیشنهاد استخدام به شرط پیدا کردن جای خالی را نپذیرید

این بدترین پیشنهادی است که ممکن است به شما بکنند؛ با این کار روند رو به رشد جستجوی کار را برای شما متوقف می کنند. این ذهنیت را در شما ایجاد می کند که هر لحظه ممکن است استخدام شوید و این نمی گذارد شما به دنبال شغل دیگری بروید.

جستجوی خود را در یک پیشه محدود نکنید

اغلب کسانی که به دنبال کار هستند یک نظر ثابت در مورد انتخاب شان دارند. اگر آن ها فقط در پیشه بخصوصی در دوران کاری خود مشغول بوده اند، مسلما به دنبال شغلی که با آن هنر و پیشه سرو کار داشته باشد می گردند. تمایل آنان به شغلی که نسبت به آن آشنایی دارند بیشتر است تا یک شغل ناشناخته؛ اگر دید خود را محدود به یک شغل کنید، مسلما جستجوی شما طولانی تر خواهد شد و مدت های زیادی باید به دنبال کار بگردید.

فرار از بیکاری

 کارهایی که می توانید در زمان بیکاری انجام دهید

اگر بیکار هستید آنلاین کار کنید

برای فرار از بیکاری یک گزینه فوق‌ العاده دیگر کار آنلاین است. سایت‌های زیادی هستند که روش‌های مختلفی برای کسب درآمد آنلاین ارائه می‌دهند؛ اما حواس‌تان باشد، سایتی که انتخاب می‌ کنید معتبر باشد. سایت‌هایی مانند fiverr که کارهای کوچک ارائه می‌ دهند؛ و همین‌ طور سایت‌ هایی که به‌ شما پول پرداخت می‌ کنند تا برای آن‌ها تحقیق کنید همگی راه‌ کارهای قانونی و سریع کسب درآمد هستند. شاید پولی که این سایت‌ ها پرداخت می‌ کنند پایین‌ تر از حد نرمال است؛ اما همیشه بهتر است که آهسته حرکت کنید تا این‌که اصلا حرکت نکنید.

اگر بیکار هستید مهارت‌های خود را بالا ببرید

یکی از کارهای فوق‌ العاده‌ای که در زمان بیکاری می‌ توانید انجام دهید فراگیری مهارت‌ های جدید است، به‌ دنبال دوره‌های آموزشی یا مدرک‌ های متخلف باشید. اگر در همان حوزه کاری خود بیشتر تمرین کنید فرصت‌ های شغلی بیشتری پیدا می‌کنید. رزومه خود را به‌روز کنید و مصاحبه‌ ها و مهارت‌ های شغلی جستجوی شما برای شغل بعدی را ساده‌ تر می‌ کند.

 در دوره‌های مختلف شرکت کنید

شرکت در دوره‌ها و کلاس‌ های مختلف روش خوبی برای سرحال نگه داشتن خود است. معمولا وقتی بیکار هستید چندان توجهی به‌این گزینه نمی‌کنید چون به‌ هر حال شرکت در دوره‌های گوناگون نیازمند هزینه کردن است؛ اما فراموش نکنید که دنیای آنلاین مملو از ابزارهای آموزشی رایگان است. اگر ذهن‌تان را فعال نگه دارید می‌ توانید همیشه متمرکز بمانید و حتی مهارت‌های جدید و مرتبط به کارتان را فرا بگیرید.

حرفه جدید بیاموزید

اگر می‌ خواهید حرفه های جدیدی به دست بیاورید، بیکاری زمان خوبی برای بازگشت به آموزش است. فکر کنید که چه نوع شغلی را می‌ خواهید و برنامه‌ای را انتخاب کنید که مهارت‌ های لازم برای استخدام شما را به شما ارائه دهد؛ از بازگشت به آموزش فقط برای پر کردن وقت خودداری کنید، بلکه قرار است این آموزش مسیری برای رسیدن به درآمد ماهیانه و در نهایت استخدام یا خوداشتغالی باشد.

کاریابی را در اولویت کارهای خود بگذارید

پیدا کردن کار باید برای شما از بالاترین اولویت برخوردار باشد. حتماً اهداف روزانه، ماهانه و هفتگی برای خود تعریف کنید، به عنوان مثال من باید روزانه برای ۵ فرصت شغلی رزومه کاری و ایمیل درخواست کار ارسال کنم و هفتگی حداقل به یک مصاحبه کاری دعوت شوم.

البته ممکن است به مصاحبه کاری دعوت نشوید و این خیلی نا امید کننده است و می تواند شما را برای ادامه راه دلسرد کند، در این شرایط حتماً رزومه تان ایراد دارد و زیاد برای شرکت ها جذاب نیست، حتماً رزومه تان را به یک شخص با تجربه نشان دهید و از او مشورت بگیرید.

سخن پایانی

بسیاری از کارجویان به امید این که اگر با مدرک بالاتری فارغ التحصیل شوند، راحت تر می توانند کار پیدا کنند و با حقوق بالاتری استخدام خواهند شد. در صورتی که ممکن است مدرک بالاتر نتیجه ای عکس داشته باشد و شرکت ها از استخدام شما صرف نظر کنند و فردی با مدرک تحصیلی پایین تر و حقوق دریافتی کم تر را استخدام نمایند. لذا انتظارات خود را کاهش و تلاش خود را بیشتر کنید و برای رسیدن به نقطه مطلوب صبور باشید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید