جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-15
کد خبر: 47244 |
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

مزایا و معایب تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟

عدم تغییر ساعت کشور مشکلات بسیاری را در لحظه این اتفاق به خاطر ناهماهنگی ایجاد کرد اما بحث تغییر ساعت حالا یک کورس علمی پژوهشی در دانشگاه های بسیاری از دنیاست که متخصصان درباره مزایا و معایبش بررسی می کنند.

اقتصادسنج؛ عدم تغییر ساعت رسمی کشور مشکلات بسیاری را در لحظه این اتفاق به خاطر ناهماهنگی ایجاد کرد اما بحث تغییر ساعت رسمی حالا یک کورس علمی پژوهشی در دانشگاه های بسیاری از دنیاست که متخصصان درباره مزایا و معایبش بررسی می کنند.

در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا، با شروع فصل بهار، ساعت‌ها یک ساعت به جلو کشیده می‌شود ودر فصل پائیز یک ساعت به عقب برمی‌گردد. این اتفاقی بود که تا سال گذشته در کشور ما نیز اتفاق می‌افتاد، اما امسال بنا به تصمیمات کشوری، بر خلاف سال‌های قبل، ساعت رسمی کشور در طول سال تغییری نخواهد کرد.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مزایا و معایب تغییر ساعت رسمی کشور بپردازیم و ببینیم که آیا این اتفاق در نهایت اقدام مثبتی خواهد بود یا خیر.

در کشور آمریکا، ساعت رسمی در ماه مارس امسال یک ساعت به جلو کشیده شده و در ماه نوامبر یک ساعت به عقب برمی‌گردد. این اقدام برای اولین بار در سال ۱۹۱۸ و در جریان جنگ در کشور آمریکا انجام شد و در آن زمان هدف از آن، تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت روزانه برای روشن کردن لامپ‌ها و مصرف زغال‌سنگ برای گرم کردن خانه‌ها شد. در سال ۱۹۱۹ این قانون در آمریکا لغو شد تا اینکه در سال ۱۹۶۶ این قانون در سراسر این کشور مجددا اجرایی شد. در آمریکا ۴۸ ایالت، از جمله آریزونا، هایوایی و… از قانون تغییر ساعت رسمی کشور استفاده نمی کنند. در ماه مارس ۲۰۲۲، سنای آمریکا به اتفاق آرا لایحه‌ای را تصویب کرد که در صورت تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهور، تغییر ساعت رسمی در این کشور به صورت دائمی انجام خواهد شد.

درسال ۲۰۲۲، شصت و چهار کشور دنیا از سیستم تغییر ساعت رسمی استفاده کردند و ۹ کشور در برخی حوزه‌ها از این سیستم بهره برده و در برخی حوزه‌ها خیر. در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۷۵ کشور دنیا، ساعت رسمی خود را تغییر ندادند.اما مزایای تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟ و این تصمیم چه معایبی می‌تواند به همراه داشته باشد.

مزایا و معایب تغییر ساعت رسمی کشور چیست؟

مزایای تغییر ساعت رسمی کشور

در ادامه به بررسی مزایای جلو کشیدن ساعت‌ها در فصل بهار و به عقب برگرداندن آن در فصل پاییز می‌پردازیم:

داشتن روزهای طولانی‌تر

بهره‌گیری از نور روز و داشتن روزهای طولانی‌تر باعث می‌شود تا زندگی ایمن‌تر در جریان باشد ؛ آمار تصادفات رانندگی کاهش یافته و تعداد عابران پیاده که توسط ماشین‌ها دچار سانحه می‌شوند نیز کاهش خواهد یافت.

جنیفر دولئاک و نیکلاس سندرز، دو اقتصاددان مطرح بر این باور هستند که با تغییر ساعت رسمی کشور، آمار دزدی‌ها در مجموع ۷% کمتر می‌شود و این آمار در فصل بهار و با تغییر ساعت، در ساعات عصرگاهی ۲۷% کاهش می‌یابد. آنها گفته‌اند:« بیشتر جنایات خیابانی در عصر هنگام و بین ساعات ۵ تا ۸ بعدازظهر رخ می‌دهند و در صورتی که هوا روشن باشد، احتمال اینکه رهگذران بتوانند قربانیان را دیده و به آنها کمک کنند و درعین حال فرد خاطی را مشاهده و شناسایی کنند، بالا خواهد رفت.»

درعین حال، مردم فرصت بیشتری برای پیاده‌روی و گردش و تفریح در روشنایی روز و بعد از اتمام ساعت کار خواهند داشت.

مصرف برق کمتر

یکی از مزایای تغییر ساعت رسمی کشور این است که از آنجا که مردم با روشن بودن هوا، کمتر به سراغ لامپ‌ها می‌روند، در نتیجه به نور مصنوعی کمتری نیاز خواهد بود و در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

بهبود اوضاع اقتصادی

طولانی‌تر بودن روز، بدین معناست که مردم بعد از اتمام ساعات کاری بیشتر به خرید رفته و گردش اقتصادی بیشتر می‌شود؛ فروش فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و حتی پمپ بنزین‌ها رونق می‌گیرد. صنعت باربکیو در آمریکا پیش‌بینی کرده که سود آنها در یکی از ماه‌هایی که طول روز طولانی‌تر است، حدود ۱۵۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد و درسال ۲۰۰۷ برآورد شده بود که با غروب دیرتر آفتاب، حدود ۵۹ میلیون دلار حفظ شده و دلیل آن هم کاهش آمار سرقت‌ها بوده است.

سبک زندگی فعال

وقتی روز طولانی‌تر باشد، مردم بعد از اتمام کار، فعالیت‌های فیزیکی بیشتری در بیرون از خانه خواهند داشت و کمتر در خانه می‌نشینند.

معایب تغییر ساعت رسمی کشور

اما تغییر رسمی ساعت کشور معایبی هم به همراه دارد که امسال ما از این معایب در امان خواهیم بود:

برای سلامتی شما بد است

شاید عجیب به نظر برسد ولی تغییر الگوی خواب حتی برای یک ساعت، برخلاف ریتم طبیعی بدن فرد است و تاثیرات منفی بر سلامت افراد خواهد داشت. نتایج یک تحقیق حاکی از آن است که آمار حملات قلبی در روزهای دوشنبه و سه شنبه بعد از تغییر ساعت رسمی کشور ( و با اتمام تعطیلات آخر هفته در کشورهای خارجی) ۱۰% افزایش می‌یابد. محققان دریافته‌اند که پس از تغییر ساعت رسمی، سردردهای خوشه‌ای (سردردهای ناگهانی و ناتوان‌کننده) نیز در افراد افزایش می‌یابد.

در هفته‌های بعد از تغییر ساعت رسمی کشور در فصل بهار، آمار خودکشی مردان در استرالیا، در مقایسه با دیگر هفته‌ها افزایش می‌یابد. در عین حال تغییر ساعت کشوری، ریسک تصادفات مرگبار خودرو را ۵ تا ۶.۵% افزایش می‌دهد.

کاهش بهره‌وری

دوشنبه بعد از تغییر ساعت رسمی در فصل بهار در آمریکا، “دوشنبه خواب آلود” نامگذاری شده ؛ چرا که در آن روز افراد یکی از کم‌خواب‌ترین روزهایشان در سال را سپری می کنند. هفته بعد از تغییر ساعت در فصل بهار هم با افزایش سرقت‌های سایبری همراه است؛ چرا که کارمندان در اینترنت وقتشان را به بطالت می‌گذرانند. به این دلیل که خسته هستند!

تیل روئنبرگ، کرونوبیولوژیست آلمانی که درباره ارتباط بدن انسان با نور و تاریکی تحقیق می‌کند، دریافته که ساعت بیولوژیک بدن انسان، با تغییر ساعت رسمی کشور تنظیم نمی‌شود و عواقب این تغییر ساعت این است که اکثریت جمعیت در طول روز با کاهش بهره‌وری و کیفیت زندگی، افزایش استعداد ابتلا به بیماری و حس خستگی روبرو هستند.

گران قیمت بودن

ویلیام شوگارت، اقتصاددان دانشگاه یوتا، اعلام کرده که تغییر ساعت رسمی کشور برای آمریکایی‌ها ۱.۷ میلیارد دلار هزینه فرصت ازدست رفته، برپایه میانگین دستمزد ساعتی افراد، هزینه دارد.

انجمن حمل و نقل هوایی آمریکا تخمین زده که تغییر ساعت رسمی کشور، در سال ۲۰۰۷ و به لطف اشتباهات مردم در تنظیم برنامه‌های زمانی که منجر به از دست رفتن پروازهایشان شده، ۱۴۷ میلیون دلار برای صنعت هوایی این کشور درآمد زایی داشته است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید