چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-22
کد خبر: 66499 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ |
ارسال به دوستان
پ

صف ۳ هزار نفری نیروی کار ایران برای اعزام به قطر/ ملاک انتخاب کارگران چیست؟/ فقط نور چشمی های دولت؟

بنابر تفاهم‌نامه‌ای که ایران و قطر امضا کرده‌اند، قرار است نیروی کار ماهر ایرانی از جمله در حوزه پزشکی به قطر اعزام شوند. از ابتدای سال تاکنون، سه هزار ایرانی درخواست ویزا برای مهاجرت به قطر را داشتند.

اقتصادسنج؛ بنابر تفاهم‌نامه‌ای که ایران و قطر امضا کرده‌اند، قرار است نیروی کار ماهر ایرانی از جمله در حوزه پزشکی به قطر اعزام شوند. از ابتدای سال تاکنون، سه هزار ایرانی درخواست ویزا برای مهاجرت به قطر را داشتند. عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «احتمالا در سایه این تفاهم‌نامه، نورچشمی‌های خود را بفرستند.»

کمبود نیروی کار متخصص؛ این نگرانی بسیاری از صاحبان صنایع و کسب‌وکارها در ایران است. در همین حال فوج فوج نیروی کار ماهر ایرانی‌ست که مهاجرت می‌کنند و در آن سوی مرزها مشغول به کار می‌شود. حالا هم صحبت از اعزام نیروی کار ایرانی به قطر است.

اخیرا صولت مرتضوی، وزیر کار گفت که با علی‌بن‌سعید بن صمیخ الصمری، وزیر کار قطر برای اعزام نیروی کار تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. آنطور که وزیر کار قطر گفته در حال حاضر ۳۰ هزار ایرانی در قطر شاغل هستند و در حوزه‌های پزشکی، مهانداری، حمل‌ونقل و… نیاز به نیروی کار دارند.

در حالی صحبت از اعزام نیروی کار در حوزه پزشکی شده است که بارها مقامات دولتی از افزایش مهاجرت پزشکان و کمبود نیروی متخصص پزشکی در برخی مناطق کشور گفته‌اند.

پیش از این بارها صحبت از جذب نیروی کار ایرانی در قطر شده بود، اما حالا مقامات ایرانی و قطری اعلام کرده‌اند که این بار با تفاهم‌نامه و سلسله نشست‌هایی آن را به اجرا می‌رسانند.

شوی دوباره سیاستمدران

البته محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید این بار هم فقط شوی سیاستمداران است. او می‌گوید: «اعزام نیروی کار ایرانی بارها مطرح شده، اما این موضوع فقط در حد حرف است. حالا هم که برای آن تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.»

میرانی می‌گوید: «از متن تفاهم‌نامه اعزام نیروی کار به قطر، جزئیاتی در دست نیست. بارها برای کسب اطلاع از جزئیات آن پیگیری کردم و پرسیدم که چه کسانی قرار است اعزام شوند؟ نیروی کار کدام حوزه‌ها را قرار است بفرستید؟ به چه صورت اصلا این جابه‌جایی صورت می‌گیرد؟ متاسفانه سفارت هم در جریان این موضوع نیست، یا هم نمی‌خواهد که جزئیات آن را عمومی کند. زمانی‌ هم که جزئیات آن اعلام نشود، یعنی دوباره هم در حد حرف است و اتفاق جدیدی نمی‌افتد.»

ایران کمبود نیروی کار ماهر دارد

عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «اگر قرار است نیروی کار ماهر اعزام شود، این ماجرا برای ایران تبعاتی دارد و اشتباه است. همین حالا ایران در برخی حوزه‌ها نیروی کار ماهر کمبود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر فقط در حوزه کسب‌وکارها، نیروی کار اعزام شوند، با افزایش هزینه تولید و افت شدید کیفیت محصولات داخلی مواجه می‌شویم. یعنی کسانی که هزینه بسیار زیادی برای آموزش و مهارت دادن آنها شده، حالا دولت می‌گوید که این افراد را به کشور دیگری بفرستیم.»

اعزام نورچشمی‌ها به قطر

میرانی می‌گوید: «ضمن آنکه احتمالا در سایه این تفاهم‌نامه، نورچشمی‌های خود را بفرستند. یعنی روی کاغذ می‌نویسند نیروی کار ولی شما بخوانید اعزام نور چشمی‌های دولت.»

عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر ادامه می‌دهد: «به دفعات در کشورهای مختلف این اتفاق افتاده است، امیدواریم در قطر اینطور نشود. از روزی که این تفاهم‌نامه امضا شده است، بارها با من تماس گرفته‌اند که از طریق این تفاهم‌نامه به قطر بروند.»

ثبت ۳ هزار درخواست ویزا از ابتدای سال

آمار دقیقی از درخواست ایرانیان برای ویزای کار قطر در دست نیست. آنطور که معاون اشتغال وزارت کار گفته سال گذشته ۲ هزار ایرانی درخواست اعزام به قطر را داشتند و ۵۰۰ نفر توانستند مهاجرت کنند. او همچنین گفت بنا بر اعلام طرف قطری، در ۶ ماه گذشته ۵۰۰۰ هزار نیروی کار ایرانی درخواست ویزا داشتند که با ۵۰۰ درخواست موافقت شد. با این حساب از ابتدای سال تاکنون سه هزار ایرانی درخواست ویزا برای مهاجرت به قطر را داشتند که آماری قابل توجه است.

فارغ از شرایط فعلی کشور که منجر به این تعداد درخواست و تمایل به مهاجرت شده است، قطر چندان تمایلی ندارد که به ایرانیان ویزای کار دهد. در حالی‌که همین حالا هم بنا بر آمارهای رصد خانه مهاجرت ایران، ۷۷ درصد جمعیت کشور قطر را مهاجران تشکیل می‌دهند. به عبارتی مهاجران کشورهای دیگر، بازار کار قطر را در دست دارند.

قطر، جذب نیروی کار هندی را ترجیح داد

میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «به طور کلی قطر به ایرانیان به سختی ویزای کار می‌دهد. دلیل آن را هم عنوان نمی‌کنند.»

او می‌گوید: «ایرانیان فرصت حضور کمتری در قطر دارند؛ چراکه بازار کار در حوزه‌های مختلف در این کشور را مهاجران کشورهای دیگر در دست گرفته‌اند.»

میرانی ادامه می‌دهد: «هندی‌ها بازار کار حوزه فناوری را در قطر به دست گرفته‌اند و کلنی آنها فرصت حضور ایرانیان را نمی‌دهد. بازار حوزه گردشگری را نیز تونسی‌ها و مصری‌ها را در دست دارند. حتی اگه دولت هم اجازه دهد، این کلنی‌ها شرایط را طوری پیش می‌برند که درخواست ایرانیان پس زده شود.»

عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر می‌گوید: «در حوزه نفت و گاز می‌توانند از نیروی کار ایرانی استفاده کنند، اما قطر به آنها ویزا نمی‌دهند. به جای ایرانیان از هندی‌ها استفاده می‌کنند.»

او در پایان می‌گوید: «در طول پنج سال اخیر شاید پنج هزار ایرانی هم ویزا نگرفتند. برخی از کسانی که ادعا می‌کنند سال گذشته به این کشور مهاجرت کرده‌اند، در واقع از ویزای هایا استفاده کرده‌اند. تاریخ این ویزا هم تمام شود، باید از قطر خارج شوند. این ویزا را برای جام جهانی قطر دریافت کردند.»

بنا بر داده‌های سالنامه مهاجرت ۱۴۰۱، قطر در لیست کشورهای مهاجرپذیر است. سال ۲۰۲۰ از میان ۲۳۲ کشور، قطر در جایگاه ۳۱ قرار داشت. همانطور که گفته شد، بخش اعظم جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند. در میان کشورهای مهاجرپذیر منطقه، از نظر سهم مهاجران از جمعیت، پس از امارات که مهاجران حدود ۸۸ درصد از جمعیتش را شکل می‌دهند، قطر در رتبه بعدی قرار دارد.

با این تفاسیر اعزام نیروی کار به این کشور مهاجرپذیر چندان کار راحتی نیست. نخست آنکه قطر علی‌رغم اظهارات رسمی در رسانه‌ها، به جذب نیروی کار ایرانی تمایل ندارد و دوم آنکه ایران خود با مشکل کمبود نیروی کار مواجه است. اگرچه معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کشور گفته که موضوع اعزام نیروی کار نباید منجر به خروج نخبگان شود.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 50
    1. نویسنده :ناشناس

      سلام. خسته نباشی اگر لطف کنی ماراهم ببریدکاربه کشورقطرکارساختمانی.آرماتوربندوقالب بندوراننده بیل میکانیکی ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. نویسنده :ناشناس

      هر کس بتواند از ایران فرارکند و به هر جهنمی برود از ایران بهتر است

    1. نویسنده :ناشناس

      نور چشمیها هیچ وقت کارگری نمی کنن ، همه آنها فقط برای خوش گذرانی به انجا میروند یا به کانادا، اروپا و امریکا، البته ناگفنه نماند که ویزای امریکا نیز در دست دارند ، البته همان شیطان بزرگ را می گویم….. بله همون.

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک بر سر ما که چی آوردن به سرمون به کجا میرویم

    1. نویسنده :ناشناس

      با سلام استادآهنگرباسی سال تجربه آهنگری اگه کاردرقطرباشه من هم می توانم برای کاربرم۰۹۹۰۲۶۶۶۴۷۰بهروزجامی

      1. نویسنده :ناشناس

        🤣🤣🤣داداش اینجا مگه سایت کاریابیه؟؟حل نکنید بابا یواش یواش توصف وایسید به همه کارمیرسه توقطر🤣🤣🤣

    1. نویسنده :ناشناس

      کسی با طناب دولت توی چاه نمی رود چه این دولت چه دولت های دیگر
      سال هاست که کارگران متخصص نفت و گاز به کشورهایی چون عراق و عمان می روند الان دولت به فکر افتاده است
      شما عقب ماندگی خودتان را از برداشت نفت و گاز در میادین مشترک جبران کنید بقیه اش پیشکش

    1. نویسنده :ناشناس

      الان شرکت های اروپایی ماهی ده هزار دلار به مهندسین ایرانی در پروژه های خلیج فارس پرداخت می کنند
      اینها قصد دارند در ازای کوتاهی در پارس جنوبی ،اینگونه پول ها نصیب آقازاده‌ها بشود
      خوش به حال قطر که سیاستمداران ما به آب نبات هم راضی هستند

    1. نویسنده :ناشناس

      امید نادری پروچ
      ساکن تهران
      ۳۷ ساله
      مجرد
      جوشکار co2 با مدرک فنی
      با سابقه ۱۵ سال
      ۰۹۱۹۵۹۵۶۱۴۲

    1. نویسنده :ناشناس

      امید نادری پروچ‌
      جوشکار co2 با سابقه ۱۵ سال
      با مدرک
      ۳۷ ساله
      از تهران

    1. نویسنده :ناشناس

      یکی خیلی سال پیش میگفت که ما باید کار درست کنیم برای مردم که مردم نکند کشورهای دیگه از راه جان کندن به یه جایی برسند خدا رحمتش کنه نور به قبرش

      1. نویسنده :ناشناس

        روحش جاودان و نامش پایدار

      1. نویسنده :ناشناس

        روحش شاد آن بزرگ مرد تاریخ ایران

    1. نویسنده :ناشناس

      باید خون گریه کرد دیگه چه بنویسم

    1. نویسنده :ناشناس

      غلامهای ایران به صف شدند از پارس جنوبی به پارس قطری می روند تا به حریف کمک کنند از میدان گازی مشترک آنها از ایران بیشتر برداشت کنند معلوم نیست چرا این کار را می کنند

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام بنده جوشکار پایپینگ برق ارگون هستم اکیپ هم دارم نیرو رسانی هم در پالایشگاه و کارخانجات انجام میدم ۰۹۳۷۵۹۰۵۷۲۴

    1. نویسنده :ناشناس

      کاش بشود از ایران خارج شد چون در ایران مقام انسانیت ازمون گرفتن

    1. نویسنده :ناشناس

      چقدر مملکت به فلاکت زدن که باید التماس کنیم برای کار کردن .چقدر مسولان ما بی لیاقت هستند .کشور های عربی خلیج فارس برای ایرانی ارزو شدند . زمان قبل شیوخ رهبران شون با لنج میامدند بندر عباس و ما فروگاه داشتیم حالا بهترین خطوط هوایی و زندگی را دارند و ملت ما حسرت به دل و بدبخت

    1. نویسنده :ناشناس

      چقدرمردم ایران بدبخت شدن که مانندافغانی بایددرکشورهای عربی کارکنندوباهرنوع رفتارآنهاتن بدهندکشوری که روزی ازهمین کشورهانیروی کارواردمیکردبعلت ناکارامدی وبی کفایتی عده ای برعکس شده هرچندسیاست عرب پرستی بیشتردامن به این موضوع زده عزت وشرف ایرانی زیرسوال بردن درصورتی که چیززادهادرکشورهای اروپایی دنبال زندگی مرفع هستن

    1. نویسنده :ناشناس

      یک ننگ شخصیتی برای ایران و ایرانیست که امروزه با ولع و شوق زیاد آرزوی کار در کشور قطر را داشته باشد این نشان از نارضایتی‌های زندگی در ایران و جامعه امروزیه ماست باید عقب افتادگی خود را بپذیرم هرچند حقیقت تلخ و سنگین است متأسفیم برای خودمان و متأثر برای مسئولین گزافه گوی بیهوده گوی

    1. نویسنده :ناشناس

      کل ایران کارگر افغانی گرفته حتی مغازه ها و بازار بعد. ایرانی ها باید برن جای دیگه کارگری ریدم تو این مملکت داری عمدا میخواد نیروی کار فراری بدن و مشتی مفتخور و آلاف بمونن خودشونم بشینن دستور بدن چون افغانی مهاجره و اعتراض نمیکنه الحق شما خودتون تنها دشمنی کشور هستین

    1. نویسنده :ناشناس

      وقتی طلا و نفت و گاز و ثروت هنگفتی داشته باشی و از ارث محروم بشی .اخر و عاقبتش میشه این که بری تو شرجی و گرما کار بنایی کنی برای ریال قطر

    1. نویسنده :ناشناس

      واسه عملگی برا افریقا هم پارتی میخواد

    1. نویسنده :ناشناس

      همیشه راهی برای خالی کردن کشور از نیروی انسانی وجود داره
      فرار مغزها یا نیروی کار یا مهاجرت غیرقانونی، مهم اینه که فضای غارت اینجا متشنج نشه

    1. نویسنده :ناشناس

      انشاالله با این دولت و مجلسی که داریم روزی حسرت کار در افغانستان را هم به لیست آرزوهایمان اضافه خواهیم کرد!

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام به همگی دوستان هند و چین قدرت های برتر اقتصاد دنیا. تمام نیروی کار ساده و متخصص توی کشورهای عربی را پر کرده اند و جایی برای کسی نگذاشته اند. آیا این عیب. متخصصین و تکنسین‌های ایرانی جای مهندسین آمریکایی و ژاپنی را توی شرکت‌های بزرگ پر کرده‌اند آیا این افتخار نیست چرا بعضی‌ها اینقدر خود تحقیر هستند همیشه به ایرانی بودن خودتون افتخار کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      بروید ایران جا یه ماندگاری نیس….

    1. نویسنده :ناشناس

      افغانی ها بیان کار از ایرانی بگیرن
      ایرانی دربه در کار تو کشورهای دیگه

    1. نویسنده :ناشناس

      چند سال پیش یکی می‌فرمود ایرانی باید زندگی شرافتمندانه داشته باشد همینکه فهمیدند بفکر ملته مظلومانه کله پاش کردند نور به قبرش بباره

    1. نویسنده :ناشناس

      چی میگی ما ایرانیها تن پرور و تنبل توی کشور خودمون نمی‌تونیم کارگری بکنیم بعد میبرید جای دیگه برا کار. شاید چند روزی کار کنند ولی مطمین باشید اینقدر خراب کاری و آبروریزی بکنند که با پس گردنی و بی احترامی بیرونشون کنند و دیگه هرگز به طرف ما نگاه هم نکنند بماند که اینقدر بدبخت شدیم که برای کار به یک کشور دیگه بریم

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام ایا کار گر میخاین برای قطر من بیکارم

    1. نویسنده :ناشناس

      باسلام عزیز محترم من اوستا کارم کاشی

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام استا کار کاشی بنای

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا دوست دارید درهای تمام جهان ، حتی قطر را ، به روی ما ببندی ، ایران🇮🇷.
      تو را چه شده است ، که در بازشده را ، مایه شرمساری معرفی میکنی!!؟؟🤔
      چرا نخبه هایت را باید اجباراً نگهداری ، مگر همگی میخواهند بروند!!!

      ای
      کاش
      قضاوتی
      در کار
      بود
      🤐

    1. نویسنده :ناشناس

      سپاس از سایت خوبتون ، واقعا خبر رو عالی پوشش دادید و قضاوت شما بسیار بجا هست ، سپاس از نشریات خوبی مثل نشریه اقصاد سنج ک عمق درد و رنج و مشکلات مردم را بیان کردید🙏

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک ریزی خاک برداری و در زمینه نظارت جوش و پایپینگ تخصص دارم موسوی هستم از خوزستان
      ۰۹۱۶۹۲۲۱۲۸۳

    1. نویسنده :ناشناس

      کارگران ومهندسان ودکترهای کره وژاپن هم ازسربدبختی وبیچارگی برای رفتن به قطرصف۶۰۰۰هزارنفری راه انداختن چه برسراین مردم متمدن وتاریخ سازدرآوردید

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک ت سرتون

    1. نویسنده :ناشناس

      مارا هم ببرید راننده پایه یک باروزی چهارصد تومان نمی شود خرجی چهار نفر راداد.با تشکر

    1. نویسنده :ناشناس

      خاک بر سر ما
      با این مملکت پر از معادن مس طلا نقره المنیوم نفت گاز معادن خاک آهن گازایل بنزین پتروشیمی تسلیحات نظامی و………………….حالا باید در آسیا میدرخشیدیم ولی متاسفانه باید اونها عربهای حوزه خلیج فارس و خاور دور میومدن دست بوس ما ما داریم برا رفتن و حمالی کردن عربها و…. تازه رامون هم نمی‌دن با التماس بریم خاک بر سر دولت ما مناسف هستم باید خون گریه کرد

    1. نویسنده :ناشناس

      باید خون گریه کرد باید نشست و افسوس ایران و ایرانی را خورد باید از این درد بمیریم …….راست هند هم نشدیم با این همه معدن طلا. مس المنیوم پلاتین نفت گاز پتروشیمی و…….و…….و…….و……اونها باید بیان نوکری ما را بکنن بعد از این همه سال چی بگم خدا فقط کمک نسل بعد کنه ما که سوختیم

    1. نویسنده :ناشناس

      اعزام نیروی کار به سایر کشورها. یعنی رکود کامل ایران. مسئولان بدانند که یک روز از کشورهای دیگر به ایران می امدند.

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه در این مورد هم تبعیض ملاک کار خواهد بود

    1. نویسنده :ناشناس

      اینحا همچیو غارت کردن حالا نوبت قطر است . الله برکت الله

    1. نویسنده :ناشناس

      ببخشید همیشه میگید ما خودمون در حوزه بهداشت و درمان کمبود نیرو داریم چطور میخاید اعزام کنید حالا؟

    1. نویسنده :ناشناس

      در کشور ما کار را به افغانی ها دادند جوانان با استعداد را که کشور خودشون را بسازند روانه کشورهای عربی می کنند. ننگ بر شما باد. کشور ما دارد پیر میشود این جوانان باید برای پیشرفت کشور خودشان کار کنند. واقعآ باید به وزیران کشور به مسولین کشور لعنت فرستاد. شرمتان باد که جوانان را از کشور خودشان مأیوس کردید. شرمتان باد که جوانان کشورم باید در غربت مثل برده ها عربها ازشان کار بکشند. شرمتان باد که یک مشت مفسد و دزد هر بلایی که دلشان می خواهند بر سر جوانان مملکتمان در آوردند. لعنت بر پدر و مادرتان.

    1. نویسنده :ناشناس

      توی هر کاری که تخصص و تجربه باشه تو همین ایران کلی میشه پول درآورد البته منهای کارمندی من با ۱۵سال سابقه در صنعت بارها این رو دیدم

    1. نویسنده :ناشناس

      هرکشوری میخوادبیادایران ؛بدون ویزابه آدرس زیرتوجه کند::مرزهای شرق ایران استان نیمروز؛درب ندارد؛بدون پول(درایران هماهنگی کنید)پژو۴۰۵ های نقره ای منتظرقدوم مبارک شماهستندمقصد::تهران؛؛اصفهان؛؛یزد؛؛شیراز؛؛🙄تشریف بیاریدنان وآب ومسکن وکاروپول زیادفراوان یافت میشود👍

    1. نویسنده :ناشناس

      کدام نخبه، ماپخمه داریم نخبه نداریم،دراختلاس ودزدی نخبه هستندقطردزدنمیپذیرد،حتی کردستان ریقوی عراق شخصادیدم ،یاروگفت ایرانیهامیان کردستا ن،زیرکاردرمیروند،صادقانه کارنمیکنندارزش کاری ندارند، والله چهارپنج سال پیش طرف میگفت ایرانی باصداقت ودلسوزدرکارنیست،این کردبود،فقط قدیم کویتیهاازایرا نیهایی که دررژیم گذشته به کویت میرفتندگماشته خانه کویتیها،میشدندراضی بودند،انزمان باپولی که ازکویت می گرفتندبعدازچهارتاپنج سال گماشتگی به ایران برمی گشتندباان پول کسب کرده دراین مدت ثروتمندوارباب درایران میشدند..خداکندبروندسالم کارکنندصادق باشند ا عراب خلیج ازچوخان ودروغهای ایرانیهامتنفرومنزجرو خسته شدندهندیهاچوخان نمیکنندحتماصادق هستند لذابیشتربه هندیها تمایل دارند،تاایرانیها””وگرنه ازتیپ ا یرانیهاخوششان میادامارفتارزشت وچوخانشان متنفرند،،

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه شرایط طوری شده که همه مردم می خواهند از میهن خود فرار کنند،جای بسی تاسف