شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 104009 |
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

داوطلبان وکالت بخوانند/ تاریخ برگزاری آزمون وکالت مشخص شد

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بیش از ۱۱۳ هزار نفر برای شرکت در آزمون ۱۸ شهریور ماه ثبت نام کردند که بی سابقه بوده است و آزمون در تاریخ مقرر برگزار می شود.

اقتصادسنج| رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بیش از ۱۱۳ هزار نفر برای شرکت در آزمون ۱۸ شهریور ماه ثبت نام کردند که بی سابقه بوده است و آزمون در تاریخ مقرر برگزار می شود.

حسن عبدلیان‌پور، رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه عصر امروز نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۲ در نشست خبری خود که در حاشیه همایش اعضای هیأت مدیره‌های استانی در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: بنای خوبی از پارسال گذاشتیم به این صورت که در زمانی از سال خانواده بزرگ مرکز کنار هم قرار می‌گیریم تا با بررسی روند طی شده در یک سال گذشته برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

عبدلیان‌پور ادامه داد: ۳۱ هیأت مدیره استانی وکالت و ۳۱ هیأت مدیره کارشناسی داریم که در مجموع حدود ۴۲۰ عضو این هیأت ها در همایش مشهد حاضر هستند که موارد مورد نیاز سال آینده را به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: برای سال بعد موارد بودجه‌ای و اداری و اجتماعی و انتظامی و تخصصی، مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد تا سال آینده پرقدرت‌تر در کنار مردم باشیم و به فرایند دادرسی در کشور چه از نظر وکالت و چه کارشناسی و مشاوران خانواده، کمک بیشتری کنیم.

عبدلیان‌پور بیان کرد: در این گردهمایی رئیس قوه قضائیه حضور دارد و نکات مورد نیاز از سوی ایشان مطرح خواهد شد. از نگاه خوب ایشان تشکر و قدردانی میکنیم.

وی افزود: در همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده به عنوان الگوی مردم سازی شناخته شد و مورد تقدیر گرفت. این امر بیانگر و دستاورد زحماتی است که طی دو سال اخیر پیرو مردمی سازی قوه قضائیه کشیده شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اظهار کرد: در راستای مردمی سازی قوه تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم.  طرح حضور وکلا و حقوقدانان در مساجد به عنوان یک الگوی جهانی مطرح شده است.

وی در پاسخ به سوالی که خروجی برگزاری گردهمایی سال گذشته چه بود، بیان کرد: همین تندیس که روز گذشته به مرکز وکلا داده شده، نمادی از خروجی برگزاری این گردهمایی در سال گذشته است.

عبدلیان پور ادامه داد: دسترسی به وکلا و کارشناسان به‌عنوان بیرونی‌ترین نهاد قوه قضائیه بسیار مهم است، وکیل و کارشناس در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس مردم است. سامانه ۱۲۹ امسال سراسر کشور راه اندازی شده است. و این یکی از اقدامات بزرگ مرکز وکلا بود. حضور وکلا و کارشناسان مرکز در بیمارستان ها و زندان ها و روستاها و… برای این است که در کنار مردم باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد ثبت نام‌کنندگان ازمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه در  ۱۸ اسفندماه گفت: بیش از ۱۱۳ هزار نفر در این ازمون ثبت نام کردند که بی سابقه بوده است. ازمون در تاریخ مقرر برگزار می شود.

وی در پاسخ به  سوالی مبنی بر اینکه  درباره اقدامات این مرکز در مردمی‌سازی قوه قضاییه گفت: حقوق عامه و مردمی‌سازی دو حوزه مهم مرتبط با مرکز وکلاست که توسط مقام معظم رهبری برای قوه قضاییه ترسیم شده است.

رییس مرکز وکلای قوه قضائیه افزود: جا دارد خبری را اعلام کنم مبنی بر اینکه در همایش تبیین اندیشه‌های مقام معظم رهبری که روز گذشته در تهران برگزار شد، مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به عنوان الگوی مردمی‌سازی در قوه قضاییه معرفی شد و لوح تقدیر و تندیس گرفت.

عبدلیان‌پور ادامه داد: این توفیق در پی فعالیت‌های مستمر در دو سال گذشته حاصل شده و در این خصوص پیشران و پیشرو هستیم و رئیس قوه قضاییه هم به این تاکید کرده است که مثل مرکز در میان مردم باشید.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با بیان اینکه در راستای مردمی‌سازی قوه قضاییه تمام توان خود را به کار می‌بندیم، گفت: حضور وکلا در مساجد به یک الگوی بین‌المللی مطرح شده و در شهر ریودوژانیرو در برزیل در حال اجراست.

عبدلیان‌پور در خصوص ورود مرکز وکلا به پرونده‌های کثیرالشاکی گفت: متاسفانه پرونده‌های متعدد کثیرالشاکی در کشور وجود دارد که معضل بزرگ برای کشور و دستگاه قضایی شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: با تدبیر انجام شده با همکاران در مرکز از شاکیان این پرونده‌ها درخواست کردیم تا بین خود وکیل مدنی انتخاب کنند تا بتوانیم آن‌ها را به مرکز برای دریافت وکالت تخصصی معرفی کنیم چرا که بررسی پرونده‌ها در کمیسیون‌های تخصصی سبب حل معضلات آن‌ها و یا حداقل در مسیر درست دادرسی قرار گرفتن آن‌ها می‌شود.

وی در مورد تعرفه بالای برخی از وکلا گفت: اینکه گفته می‌شود وکلا دستمزدهای بالا می گیرند، حقیقت ندارد، منکر دریافت دستمزدهای بالای برخی از وکلا نیستیم در برخی پرونده‌های خاص نیستیم، قاطبه وکلا درآمدهای حداقلی دارند، برخی از وکلا توانایی گرفتن دفتر کار ندارند،حتی برخی توانایی پرداخت هزینه تمدید پروانه وکالت خود را ندارند.

عبدلیان‌پور در مورد اجباری شدن وکالت گفت: در این رابطه پیشنهادی را به مجلس و قوه قضاییه ارائه داده‌ایم، چرا که بر اساس تحقیقات مشاهده کردیم که ۹۰درصد از پرونده ها بدون وکیل به دادگاه می رود که همین امر سبب ابر چالش هایی همچون اطاله دادرسی و حجم ورودی پرونده ها می شود.

عبدلیان‌پور افزود: از ۹۰درصد پرونده های که بدون وکیل به دادگاه می رود ،۷۰درصد از آنها توانایی استفاده از وکیل را دارند و ۳۰ درصد از کردمی که این امکان برایشان فراهم نیست از این رو بر اساس مصوبه ای اعلام کنید که مرکز وکلا به این جمعیت آماری وکالت معاضدتی ارائه دهد. این رویکرد را به عنوان وکیل خانواده طرح کردیم و به جد به دنبال عملیاتی شدن این طرح هستیم.

رئیس مرکز وکلا ادامه داد: بحث دانش افزایی را با توزیع عادلانه در کل کشور پیگیری می کنیم ،در بحث توسعه فضاهای آموزشی و در اداری با اعتباراتی که تخصیص می دهیم سعی می کنیم این توزیع عادلانه باشد.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید