شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 30086 |
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

بیشترین کارمندان دولتی متعلق به کدام کشورهاست؟/ عراق در صدر!

عراق از لحاظ تعداد کارمندان دولتی نسبت به جمعیت این کشور در مرتبه نخست در سطح جهان قرار دارد و تقریبا از هر ۱۵۰ شهروند عراقی یک نفر کارمند دولت است.

اقتصادسنج؛ عراق از لحاظ تعداد کارمندان دولتی نسبت به جمعیت این کشور در مرتبه نخست در سطح جهان قرار دارد و تقریبا از هر ۱۵۰ شهروند عراقی یک نفر کارمند دولت است.

به گزارش المدی، به گفته اقتصاددانان، در حالی که دولت عراق در تلاش برای کاهش وابستگی به نفت از ۹۳ درصد به ۸۰ درصد طی سه سال آتی است، بیش از ۳ میلیون کارمند دولتی وجود دارد و در مجموع، وزارت دارایی عراق به بیش از ۸ میلیون عراقی چه کارمند و یا بازنشسته حقوق پرداخت می کند. همچنین نزدیک به ۱.۵ میلیون عراقی از دولت حقوق حمایت اجتماعی دریافت می‌کنند(حقوقی که ماهانه وزارت کار به خانواده‌های فقیر پرداخت می‌کند.).

عراق در رتبه نخست بیشتران تعداد کارمندان دولت

در همین رابطه، «مظهر محمد صالح»، مشاور اقتصادی و مالی نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با المدی تصریح کرد: از هر ۱۵۰ شهروند عراقی یک نفر کارمند است و میزان کارمندان دولتی حدود ۳۷ درصد از مجموع نیروهای کار عراقی برآورد می‌شود و تعداد کارمندان دولتی در عراق بالاترین میزان در سطح جهان است.»

صالح افزود: عراق سالانه شاهد ورود ۵۰۰ هزار نفر به بازار کار است؛ امری که بر اعمال فشار بیشتر بر دولت برای ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش دولتی می‌افزاید.

وی گفت: علیرغم اینکه اقتصاد عراق رانتی طی ۳۰ سال گذشته حدود ۹۳ درصد به درآمدهای نفتی وابسته بوده است؛ اما تنها ۱ درصد از نیروی کار عراقی در بخش نفت مشغول به کار هستند و دلیل اصلی این مشکل ضعف سرمایه‌گذاری است. اکنون حدود ۹ هزار پروژه نیمه کاره در کشور به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار وجود دارد که در صورت تکمیل می تواند برای هزاران نفر فرصت شغلی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه تعداد جمعیت کشور در حالی افزایش سریع قرار دارد، گفت: جمعیت کشور طی ۱۰ سال آتی به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید و اگر وابستگی به نفت ادامه پیدا کند، دولت‌های آتی با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد.

مشاور مالی نخست وزیر عراق تصریح کرد: دولت به دنبال کاهش وابستگی به نفت در بودجه از ۹۳ درصد به ۸۰ درصد طی سه سال آتی از اکنون است و باید درآمدها را متنوع‌سازی کنیم.

در همین رابطه، موسسه المستقبل عراق نوشته است: پس از عراق، عربستان با تعداد کارمندان دولتی که ۳۵.۳ درصد از مجموع نیروی کار این کشور برآورد می‌شود، در مرتبه دوم و چین با ۲۸ درصد (کارمند دولتی) از مجموع نیروی کار در مرتبه سوم بیشترین کارمندان دولتی در سطح جهان قرار دارند.

شفقنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید