دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 44646 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

بعد از فارغ التحصیلی چگونه کار پیدا کنیم؟

اکنون دوره ی دانشگاه شما به پایان رسیده است و وقت آن است که به این بیندیشید که بعد از این می خواهید چه کاری انجام دهید. بعد از اتمام جشن فارغ التحصیلی و به پایان رسیدن خوشحالی اولیه، ممکن است در مورد مسیری از زندگی که در سر دارید، احساس سر در گمی کنید. البته، ممکن است برخی از افرادی که می شناسید از قبل فارغ التحصیلی نیز شغلی داشته باشند؛ اما اشکال ندارد که شما هنوز نیز برنامه ای برای آینده ی کاری خود نداشته باشید. در این مطلب راه هایی که می توانید با آن‌ها فصل بعدی از زندگی خود را شروع کنید را توضیح می دهیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ اکنون دوره ی دانشگاه شما به پایان رسیده است و وقت آن است که به این بیندیشید که بعد از این می خواهید چه کاری انجام دهید. بعد از اتمام جشن فارغ التحصیلی و به پایان رسیدن خوشحالی اولیه، ممکن است در مورد مسیری از زندگی که در سر دارید، احساس سر در گمی کنید. البته، ممکن است برخی از افرادی که می شناسید از قبل فارغ التحصیلی نیز شغلی داشته باشند؛ اما اشکال ندارد که شما هنوز نیز برنامه ای برای آینده ی کاری خود نداشته باشید. در این مطلب راه هایی که می توانید با آن‌ها فصل بعدی از زندگی خود را شروع کنید را توضیح می دهیم.

انتخاب شغل

افرادی که به دنبال تحصیلات دانشگاهی می‌روند به دنبال یافتن شغل خوب با درآمد عالی هستند؛ اما هیچ گاه به این نکته فکر نمی‌کنند که آیا بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند شغل خود را پیدا کنند؟ یا اگر توانستند شغل خوبی پیدا کنند مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای انجام شغل مورد نظر را دارند؟تحصیلات آکادمیک دانشگاهی در کشور ما بیشتر روی آموزش دانش علمی و تئوری دروس بنا نهاده شده است و افراد تحصیل کرده بیشتر روی مباحث علمی و تئوری متخصص می‌شوند و کمتر از لحاظ فنی و عملی آموزش می‌بینند به جز برخی رشته‌ها در برخی دانشگاه‌ها، این موارد باعث می‌شود که افراد بلافاصله بعد از تحصیلات نتوانند دنبال شغل بروند چرا که مهارت‌های لازم را ندارند.

چگونه بعد از فارغ‌التحصیلی شغل پیدا کنیم؟ 

برای آن‌که بتوانید به راحتی وارد یک شغل شوید و در آن موفق باشید و زمان زیادی را به دنبال گشتن شغل‌های مختلف هدر ندهید، از همین امروز به دنبال شغل‌های مورد علاقه‌ی خود باشید. دفتر اهداف و برنامه ریزی‌های خود را باز کنید و شغل‌های مورد نظر خود را بنویسید و آن را با علایق و خواسته‌های خود مطابقت دهید. لازم نیست حتماً سال آخر دانشگاه باشید یا منتظر فارغ‌التحصیلی خود بمانید، از همین امروز می‌توایند شغل مورد نظر خود را تعیین کنید.

زمان را هدر نداده و شغل‌های مورد علاقه ی خود را پیدا کنید، در مورد آن‌ها تحقیق کرده و به بررسی آن‌ها بپردازید، بازار کار، آینده‌ی شغلی، مهارت‌های مورد نیاز، میزان تحصیلات، توانایی‌های لازم و حتی چالش‌ها و مشکلات شغلی که انتخاب کرده‌اید را به طور کامل بررسی کنید، در صورت نیاز می‌توانید به راحتی از اساتید خود نیز کمک بگیرید تا مسیر آینده‌ی شغلی خود را ترسیم کنید.

بعد از فارغ التحصیلی

برای پیدا کردن یک کار خوب چه نیاز دارید؟ 

رزومه قدرتمند مساوی است با برگ برنده

اولین کاری که برای پیدا کردن یک کار خوب بعد از فارغ التحصیلی نیاز دارید یک رزومه کاری خوب و با کیفیت است. برای این منظور باید با افراد با تجربه در زمینه کاری خود مشورت کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. در رزومه خود به سمینارهایی که در آن‌ها شرکت داشته اید اشاره کنید. حتما به دوره های آموزشی خود اشاره کنید و کپی مدارک آموزشی خود را ضمیمه آن کنید.

اگر در زمان تحصیل به صورت پاره وقت کار می کرده اید حتما آن‌را با جزییات کامل بنویسید فکر نکنید تجربیات شما بی ارزش است به یاد داشته باشید کارفرما در رزومه شما بدنبال اطلاعاتی در مورد شما می گردد تا در مورد صلاحیتتان تصمیم بگیرد چرا نباید اطلاعات بیشتری به او بدهید، بعد از نوشتن یک رزومه کامل خوانا و با کیفیت آن‌را در وب سایت های کاریابی ثبت کنید.

شبکه های ارتباطی خود را افزایش دهید

توصیه می‌کنیم برای یافتن شغل بعد از فارغ التحصیلی یک مصاحبه تلفنی ۳۰ دقیقه‌ای، سازمان‌ یافته و هماهنگ با فردی آشنا به شرکت موردنظر داشته باشید. از دوستی که اخیراً فارغ التحصیل شده است یا همسایه ای از شهر شما در خصوص نوع شغلش بپرسید. حتی می توانید روی لینکدین کار کنید. در این شبکه اجتماعی، افراد دارای عناوین شغلی مورد علاقه خود را شناسایی کنید و از آن‌ها بپرسید که آیا برای گفتگو آماده هستند یا خیر.

شما صرف نظر از رشته ای که انتخاب می کنید، بعدها زمان بیشتری را در محل کار سپری می کنید، بنابراین ارزش آن را دارد که از قبل وقت بگذارید تا بفهمید که بعد از یافتن شغل، نقش و کار شما چگونه خواهند بود.

بعد از فارغ التحصیلی

ساختن نمایه حرفه ای در لینکدین

داشتن نمایی حرفه ای از خود به صورت آنلاین در یکی از اساسی‌ترین‌ها در ساختن یا یافتن شغل رویایی بعد از فارغ التحصیلی است. امروزه معروف ترین پلتفرم برای حرفه ای‌ها لینکدین است. مدیران و مسئولین استخدام بیش از هر چیز دیگری از لینکدین استفاده می‌کنند. یک پروفایل حرفه ای از طریق مستند کردن تمام دستاورد‌ها و تجربه‌ها بسازید. مطمئن شوید هر کاری حتی کوچک ترین‌ها را که انجام دادید در لیست ذکر کنید. شما حتی می‌توانید از فعالیت‌های فوق برنامه و مقام‌هایی که کسب کردید بگویید.

شرکت‌هایی را پیدا کنید که دوست دارید در آن‌ها کار کنید

کارفرمایان مورد علاقه خود را شناسایی کرده و به بخش استخدام در وب‌سایت آن‌ها مراجعه کنید و به دنبال فرصت‌های شغلی باز آن‌ها باشید تا بتوانید برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. شما می‌توانید لیستی از این شرکت‌ها تهیه کنید و پروفایل لینکدین این شرکت‌ها را دنبال کنید تا در صورت معرفی فرصت شغلی، سریعا بتوانید برای آن‌ها اقدام کنید. .

شبکه سازی کنید

بعد از انجام ساختن چهره حرفه ای آنلاین این نکته مهم است که ارتباطات خود را تقویت کنید و نکته در این است که با افراد پس از آشنایی در شبکه‌های مجازی همچون لینکدین در ارتباط باشید. خیلی مهم است در یک پلتفرم حرفه ای به جای FB و TW با این افراد در ارتباط باشید. جایگزین لینکدین می‌تواند دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه باشد. بهترین جایی که می‌تواند به شما چشم انداز خوبی از شغل و همین طور ارتباط با فارغ التحصیلانی که در رشته‌های مورد علاقه شما کار می‌کنند، دارند. اکثر دانشگاه‌ها دیتا بیسی از دانشجویان قدیم و محل کار آن‌ها دارند. سعی کنید با آن‌ها در ارتباط باشید.

از مرکز شغلی دانشگاه خود مشاوره بگیرید

حتی پس از فارغ التحصیلی نیز، می‌توانید از مرکز شغلی دانشگاه استفاده کنید و از آن برای پیدا کردن شغل کمک بگیرید. با یکی از متخصصان این امر در دانشگاه خود در تماس باشید و درباره اهداف خود صحبت کنید و از راهنمایی‌های او در این زمینه نهایت بهره را ببرید.

رزومه و نامه پوششی خود را به آن‌ها نشان دهید و از آن‌ها بخواهید نظرشان را درباره آن‌ها به شما بگویند. از نحوه درخواست شغلی و مشاغلی که برای آن‌ها درخواست فرستادید به آن‌ها بگویید. خود را محدود به تلاش فردی نکنید و دامنه کمک خود را بین افراد مختلف تقسیم کنید.

افزایش مهارت برای مصاحبه استخدامی

مصاحبه استخدامی درست جایی است که می توانید بیشترین تاثیر را بر کارفرمای خود بگذارید. با افرادی که تجربه بالایی دارند برای نوشتن رزومه مشورت کنید. به خصوص کسانی که خود کار مصاحبه را انجام می دهند می توانند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهند. اگر به چنین افرادی دسترسی دارید حتما از این فرصت استفاده کنید. با اعتماد به نفس بالا صحبت کنید به خصوص درباره پایان نامه و پروژه هایی که انجام داده اید قبل از مصاحبه مطالعه کنید تا اگر چیزی را فراموش کرده اید به خاطر بیاورید و بتوانید با جزییات بیشتر در مورد آن‌ها صحبت کنید.

این‌ها دریچه هایی هستند که افراد مصاحبه کننده برای ورود به حوزه اطلاعات شما از آن‌ها استفاده می کنند آن‌ها انتظار دارند در این مورد اطلاعات بالایی داشته باشید و اگر در مورد زمینه ای که اظهار فضل می کنید لنگ بزنید بی شک تاثیر منفی در نتیجه مصاحبه خواهد داشت. معمولا هنگام مصاحبه استخدامی به شما فرصت می دهند تا خود را معرفی کنید و درباره مهارت ها، توانایی ها و تجارب خود صحبت کنید این یک فرصت طلایی هنگام مصاحبه است باید بحث را به سمت نقطه قوت خود بکشانید و بر آن‌ها تاکید کنید و کاری کنید که آن‌ها تحریک شوند در این زمینه از شما سوالاتی بپرسند.

سطح تجربه خود را مد نظر قرار دهید

می توانید با کار داوطلبانه مهارت های خود را افزایش دهید و تجربه بیش‌تری بدست آورید. می توانید یک کار نیمه وقت داشته باشید معمولاً پیدا کردن این گونه مشاغل خیلی سخت نیست و چون حقوق کمی به شما پرداخت می کنند در استخدام خیلی سخت گیری نمی کنند؛ اما سعی کنید کار نیمه وقتی که با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد پیدا کنید. حتی اگر کار مرتبطی نیافتید با کار نیمه وقت می توانید مهارت های روابط عمومی و بازاریابی و رفتار با همکاران و مدیران را بیاموزید حتی می توانید به این ترتیب روابطی با افراد جدید ایجاد کنید و به این ترتیب شغل مناسب تری برای خود دست و پا کنید.

کارآموزی کنید

در بسیاری از کارخانه ها می توانید دوره های کارآموزی را یا به صورت رایگان و یا با هزینه ای کم بگذرانید و به این ترتیب تجربه ارزشمندی کسب کنید. هم‌چنین برای کارآموزی در دوران دانشجویی هم سعی کنید محلی معتبر را انتخاب کنید و از این فرصت برای کسب اطلاعات و تجربه بهره ببرید. با دوستان خود به صورت تیمی برای کار کردن و کسب تجربه فعالیت کنید و در نهایت تجربیاتی را که کسب می کنید با هم در میان بگذارید.

بعد از فارغ التحصیلی

زبان انگلیسی و شانس استخدام

امروزه در بیشتر زمینه های حرفه ای آخرین دستاورد ها به زبان انگلیسی منتشر می شوند بنابراین اگر در این زمینه مهارت بالایی داشته باشید به راحتی از هم‌قطاران خود چند پله بالاتر هستید. این یکی از مواردی است که باید در رزومه خود درباره آن بنویسید. هم‌چنین ممکن است در مصاحبه استخدامی شما سوالاتی به زبان انگلیسی پرسیده شود یا حتی بعضی شرکت ها مصاحبه استخدامی را به زبان انگلیسی انجام می دهند.

با توجه به این‌که در کشور ما سطح عمومی زبان انگلیسی خیلی بالا نیست با داشتن مهارت بالا در این رشته می توانید بسیار موفق باشید. برای زبان آموزی هم که خود بهتر می دانید دوره های متعددی وجود دارد اما به شما توصیه می کنم علاوه برا این‌که به دنبال مدارک زبان هستید روی زبان تخصصی خود هم به صورت همزمان کار کنید چون کمی خجالت آور است اگر مدرک بالایی در زبان انگلیسی داشته باشید اما اصطلاحات تخصصی رشته خود را ندانید.

توانایی های مکالمه ای خود را تقویت کنید برای این منظور با دوستان خود تمرین کنید به اخبار انگلیسی گوش فرا دهید با یک‌دیگر با تلفن به انگلیسی صحبت کنید اگر کسی را می شناسید که زبان مادری او انگلیسی است از او کمک بگیرید تا مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید. یکی از راه‌های تقویت مهارت زبان انگلیسی چت کردن به انگلیسی است به این ترتیب علاوه بر مهارت برقراری ارتباط و به خاطر آوردن کلمات به زبان انگلیسی در نوشتن به این زبان هم مهارت بیشتری پیدا می کنید.

آشنایی با فرهنگ کار برای استخدام بسیار مهم است

درباره فرهنگ کار در مورد رشته و منطقه ای که قرار است کار کنید اطلاعات کسب کنید باز هم کار نیمه وقت یا کار داوطلبانه آموزشگاه خوبی برای شما خواهد بود تا با فرهنگ حاکم بر محیط کار به خصوص در زمینه رشته خود آشنا شوید. از وب سایت های اینترنتی غافل نشوید در مورد رشته خود جستجو کنید درباره محیط کار خود و افراد مقبول و موفق در رشته خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

وقت خود را صرف کارآموزی و کارورزی کنید

گذراندن کارآموزی، تنها کاری برای کمک به شرکت‌ها در انجام کارها نیست. متقاضیان شغل که سراغ کارهای داوطلبانه و کارورزی می‌روند، مهارت‌های جدیدی نیز کسب می‌کنند و با افراد زیادی از جمله کارفرمایان ملاقات می‌کنند که در نهایت می‌توانند به آن‌ها در یافتن کار کمک کنند.

سخن پایانی

در پیدا کردن شغلی که از هر لحاظ مناسب شما باشد و بتواند نیازهای شما را رفع کند هیچ‌گاه عجله نکنید؛ اما دروان طلایی جوانی خود را نیز هدر ندهید. این به این معنی نیست که همیشه به دنبال کسب علم و مهارت باشد و از زندگی غافل شوید، شما می‌توانید با یک برنامه ریزی درست علاوه بر گذراندن وقت با دوستان، برای شغل آینده‌تان نیز آماده شوید. بهترین زمان برای آماده شدن و پیدا کردن شغل دلخواه‌تان زمان دانشجویی است تا بتوانید بدون هدر دادن زمان و موقعیت‌های خوب، خود را برای شغل مورد نظرتان بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی آماده کنید، می‌توانید از روش‌های بالا برای آمادگی در این دوران استفاده کنید تا زودتر موفق به یافتن شغل شوید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید