شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 110430 |
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲ |
ارسال به دوستان
پ

با بودجه ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توانیم خودروهای برقی را شارژ کنیم؟

در سال‌های اخیر، کنترل قیمت سوخت به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دولت تبدیل شده است. بر همین اساس خودروهای تمام برقی با هزینه شارژ معقول درحال ورود به ناوگان حمل‌ونقل کشور هستند؛ اما با بودجه ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توان خودروهای برقی را شارژ کرد؟

اقتصادسنج| در سال‌های اخیر با توجه به پیامدهای منفی افزایش قیمت سوخت، دولت ناچار شده علی‌رغم میل باطنی، نرخ بنزین را ثابت نگه دارد. بر همین اساس بحث ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور از ابتدای سال جاری و با ورود عباس علی‌آبادی به ساختمان وزارت صمت با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. طی همین فاصله، خودروسازان بخش خصوصی و داخلی از محصولات تمام‌برقی خود رونمایی کردند که قرار است در آینده‌ای نزدیک وارد بازار شوند.

یکی از اصلی‌ترین پرسش مصرف‌کنندگان این است که از لحاظ قیمت سوخت، شارژ خودروهای برقی به‌صرفه‌تر خواهد بود یا پر کردن مخزن سوخت یک خودروی بنزینی؟

هر باک بنزین معادل قیمت ۹ بار شارژ کامل خودروی برقی!

برای مقایسه هزینه سوخت خودروهای بنزینی و برقی، باید در نظر داشت که طبق گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، تعرفه شارژ خودروهای برقی تا اطلاع ثانوی به ازای هر کیلووات ساعت، ۵۴۷ تومان بوده و هر زمانی که تعرفه برق واحدهای تجاری تغییر کند، تعرفه شارژ خودروهای برقی هم تغییر خواهد کرد.

بنابراین هزینه شارژ شش محصول تمام برقی که ورودشان در آینده نزدیک به بازار ایران تأیید شده، به شرح زیر است.

اطلس برقی با کمترین ظرفیت باتری نسبت به محصولات دیگر با حدود ۱۹ هزار تومان می‌تواند کامل شارژ شود. جک E50A کرمان موتور با ۲۷ هزار تومان، ری‌را برقی، آریزو ۵ ev و هونگچی EQM5 با حدود ۲۹ هزار تومان و اسکای‌ول ET5 با بیشترین ظرفیت باتری می‌تواند تنها با پرداخت ۳۹ هزار تومان به صورت کامل شارژ شود.

البته باید این نکته را نیز درنظر داشت که ظرفیت باتری‌هایی که خودروسازان اعلام می‌کنند، غالباً به صورت اسمی بوده و علاوه‌بر آن، باید مقاومت باتری و کابل‌های شارژ هم به ظرفیت فوق اضافه شود. بنابراین نرخ‌های اعلامی به صورت تقریبی محاسبه شده است.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید