شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 77317 |
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

کم فروشی، ارزان فروشی یا گران فروشی؛ نانوایی ها کدام را انتخاب می کنند؟

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: در صورتیکه نان گران نشود یا نانوا دچار کم فروشی می‌شود و یا دچار گران فروشی خواهد شد و حتی ممکن است کارگر غیر ماهر به استخدام بگیرد.

اقتصادسنج | رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران گفت: در صورتیکه نان گران نشود یا نانوا دچار کم فروشی می‌شود و یا دچار گران فروشی خواهد شد و حتی ممکن است کارگر غیر ماهر به استخدام بگیرد.

به نقل از اتاق اصناف تهران؛ محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران  گفت: دولت فقط یک آرد یارانه‌ای به نانوایی‌ها می‌دهد که تاثیر آن بر نرخ‌گذاری فقط ۵ درصد است و ۹۵ درصد هزینه‌های دیگر با بازار آزاد توسط نانوایی تامین می‌شود. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که نانوایی‌ها نان را گران نکنند چون هزینه‌هایشان با نرخ قدیم پوشش دهی نمی‌شود. بنابراین در صورتیکه نان گران نشود یا نانوا دچار کم فروشی می‌شود و یا دچار گران فروشی خواهد شد و حتی ممکن است کارگر غیر ماهر به استخدام بگیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران با بیان مطلب فوق افزود: نانوا را بر مبنای ۱۴۰۰ جریمه می‌کنند در صورتیکه نرخ جدیدی را برای سال جاری اعلام نکرده‌اند. یا باید هزینه‌ها توسط دولت پوشش پیدا کند و یا نرخ جدید اعلام شود.

سلیمانی ادامه داد: در رابطه با قیمت نان، عدد جدیدی داده نشده است و طبق همان نرخ ۱۴۰۰ به مردم عرضه می‌شود. اگر برخی مواقع افزایش قیمتی مشاهده شده است به دلیل پوشش هزینه‌ها بوده است. در رابطه با یارانه آرد نیز تغییری در مقدار ظرفیت آن مشاهده نشده است و همچنان واحدهای نانوایی مشمول یارانه هستند.

او افزود: ما در زمانی فقط یک نوع آرد با گندم ۶۶۵ تومانی داشتیم و یک نوع دیگر نیز آرد با گندم ۹۰۰ تومانی داشتیم که نرخ آزاد محسوب می‌شد، از سال ۱۳۹۲ به بعد چون قیمت گندم افزایش پیدا کرد و خصوصا در این چند سال به قیمت بالاتری رسید، آرد نوع ۲ که به آرد آزاد معروف بود هم وارد آرد یارانه‌ای شد. آرد یارانه‌ای نوع ۱ و نوع ۲ از سال ۹۲ به بعد در نانوایی‌ها باب شد. دولت به هر دلیلی می‌خواست قیمت آرد افزایش پیدا نکند و قیمت را تغییر نداد اما به دلیل توزیع آرد یارانه‌ای به ۲ نوع، نانوایی‌ها آزاد بودند برای هر کدام که می‌خواهند درخواست دهند.

آخرین وضعیت طرح فروش نان به صورت کیلویی

رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران درباره فروش کیلویی نان خاطرنشان کرد: این طرح فروش را برای نان‌هایی مثل سنگک، نمی‌توان به کار برد به این دلیل که نان سنگک یک نوع نان دستوری است. مثلا اگر درخواست برشته شدن نان را داشته باشید در صورتیکه کیلویی به فروش برسد، شاطر نانوا نمی‌تواند این درخواست را اجرا کند. با توجه به سلایق مختلف درخواست‌های متفاوتی در مورد فروش سنگک وجود دارد، برخی نان سنگک را نرم می‌خواهند و برخی دیگر برشته ترجیح می‌دهند. شاید در مور د فروش نان در مورد نان‌های دیگر بتوان این طرح را اجرا کرد اما در مورد سنگک این اتفاق نمی‌افتد. مورد دیگری هم که وجود دارد این است که با فروش کیلویی نان، کیفیت طبخ کم می‌شود. مثلا وقتی نان برشته در خواست می‌شود این ویژگی وزن نان را کم می‌کند و طبیعی است که نانوا ترجیح بدهد نان را نرم‌تر طبخ کند تا قابلیت وزن کردن را داشته باشد.

فروش آرد از نانوایی‌ها ممنوع است؟

سلیمانی در پاسخ گفت: خرید و فروش آرد از نانوایی اصولا از قدیم ممنوع است. اما گاها پیش می‌آید که فردی برای طبخ به فرض حلوا در حجم کم آرد بخواهد و برخی نانوایی‌ها اقدام به فروش می‌کنند. هر چند توصیه ما این بوده است که در همین حجم کم هم فروخته نشود. این طورعنوان شده است که برخی نانوایی‌ها در ازای فروش آرد در کارتخوان‌ها به قیمت فروش نان می‌زنند و این قطعا تخلف است و در هر صنفی هم تخلف وجود دارد.

چه چالشی در مورد نان در حال حاضر مطرح است؟

او در ادامه افزود: چالش جدی و مهم ندادن نرخ در مورد قیمت جدید نان است. کارگاه تولیدی که احتیاج به حدود پنج کارگر داشته باشد و نوع کار به مهارت دستی ربط داشته باشد و کارگر حرفه‌ای نیاز دارد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید