شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 69997 |
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را در هفته دوم مرداد داشتند؟

در دومین هفته مردادماه، بازارهای مالی بازدهی مثبت داشت، اما بورس از این رشد قیمت جا ماند. این هفته بازار طلا و سکه تنها دو روز کار کرد و دلار نیز چهار روز فعال بود،‌ اما بازار پشت‌خطی روند معاملات را صعودی کرد.

اقتصادسنج | بازدهی بازارها در دومین هفته مرداد مانند هفته گذشته مثبت شد. با اینکه هفته اخیر بازارهای مالی در تعطیلات محرم و گرمای هوای مرداد قرار داشت، اما بازار پشت‌خطی فعال بود و روند قیمت‌ها را افزایش داد.

در هفته دوم مرداد انحلال کانون صرافان توسط بانک مرکزی قیمت دلار را صعودی کرد و این افزایش قیمت بازار طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داد. قیمت دلار در کریدور ۵۰  هزار تومانی قرار گرفت. قطعات سنگین سکه نیز یک پله رشد داشتند. در هفته اخیر، سکه با بیش از چهار درصد رشد بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت.

قیمت دلار

بازار ارز دیروز و امروز به علت گرمای هوا همانند سایر بازارها تعطیل بود. اما بازار پشت‌خطی فعالیت داشت و در نهایت قیمت دلار در کف کانال ۵۰ هزار تومانی به کار خود پایان داد. بررسی بازدهی قیمت دلار از پنجم تا امروز ۱۲ مرداد نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش هزار تومانی قیمت، بازدهی مثبتی در دومین هفته مرداد داشته است. بازدهی ۲.۰۴ درصدی دلار  در پی برگشت قیمت این اسکناس به کریدور ۵۰ هزار تومانی رخ داد.

کارشناسان اقتصادی در هفته‌های گذشته روند افزایشی قیمت دلار را پیش‌بینی کرده بودند. به باور آنها دست سیاستگذار به اندازه‌ای باز نیست که بتواند این سیاست کاهشی را ادامه داد. آنها معتقدند حفظ فاصله قیمت دلار با ارزش ذاتی آن، تداوم ندارد و منجر به جمع شدن فنر دلار خواهد شد.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز و دیروز با قیمت ثابت دو میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. به این ترتیب قیمت طلا در دومین هفته ماه‌ جاری افزایش قیمت ۵۱ هزار و ۹۰۰ تومانی داشت. بازدهی طلا در هفته اخیر رشد ۲.۲۲ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۳۱ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۴ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی یک پله رشد داشت و در نهایت با قیمت ۲۹ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان مبادله شد. در دومین هفته مرداد این قطعه یک میلیون و ۳۱۳ هزار تومان رشد قیمت داشته است. در هفته اخیر بازدهی سکه امامی رشد ۴.۰۶۶ درصدی داشت.

این هفته مانند نخستین هفته مرداد قیمت سکه بیشترین مقدار رشد بازدهی را داشت. کارشناسان دلیل این موضوع را افزایش قیمت دلار و معاملات پشت‌خطی بزرگان بازار و انحلال کانون صرافان می‌دانند.

بورس

بررسی معاملات هفته دوم مرداد ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، شاخص‌های بورسی در ابتدای هفته با نزول شدید همراه بودند. رفته رفته با شروع معاملات روز دوشنبه، تب عرضه کاهش داشت و نماگرها کم‌کم افزایش ارتفاع دادند. به این ترتیب برآیند معاملات چهار روزه این هفته، افت ۰.۳۴ درصدی شاخص کل و کاهش ۰.۷۵ درصدی شاخص هم‌وزن بود.

بررسی معاملات هفته دوم مردادماه نشان می‌دهد، شاخص کل در چهار روز معاملاتی سعی در حفظ ارتفاع کندل هفتگی خود داشت. به طوری که با هر صعود قدرتمند، نزول قوی خود را جبران می‌کرد. اما ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که صعود آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه به دلیل رشد دلار بوده است. به این ترتیب شاخص‌های تولید و فروش یا المان‌های بنیادی تاثیری روی رشد بازار سهام نداشتند.

باید گفت تا زمانی که تنها محرک بازار سهام، نوسانات میدان فردوسی باشد، وضعیت کنونی ادامه دارد و هر صعود یا نزول تنها حرکتی کوتاه‌مدت است. برای اثبات این قضیه، تنها نگاهی به سایت کدال کافی‌ست. در بهاری که گذشت، اکثر شرکت‌های بورسی گزارش‌های خوبی منتشر کردند. اما بازار سرمایه نه تنها اعتنایی به آن نداشت بلکه گویی افزایش سودآوری را خبری منفی می‌دانست!

بیشترین و کمترین بازدهی

نگاهی به معاملات هفته دوم مردادماه نشان می‌دهد، سهام شرکت سرمایه‌گذاری ارزش آفرینان «وآفر» با رشد ۳۹ درصدی طی یک هفته بیشترین بازدهی هفته را از آن خود کرد و به سطح سه هزار و ۳۸۵ تومان رسید. تحلیل تکنیکال سهم نشان می‌دهد مهم‌ترین مقاومت استاتیکی پیش روی سهم تراز سه هزار و ۵۴۰ تومان است. از این رو در حال حاضر سهم در موقیعت مهم تکنیکالی قرار دارد. باید دید این مقاومت شکسته خواهد شد یا خیر؟

سصفها و سقاین نیز دو سهم پربازده دیگر این هفته بازار سرمایه بودند که هر یک به ترتیب ۲۹ و ۲۶ درصد گران شدند.

در مقابل، فلوله با سقوط ۲۰ درصدی به ۴۲۲ تومان رسید و بدترین عملکرد را در میان رقبا از خود نشان داد. تحلیل تکنیکال سهم حکایت از آن دارد که قیمت فعلی فلوله به خط حمایت نزدیک بوده و در صورت افزایش ارزش معاملات و تقاضا، حمایت از این سهم دور از انتظار نیست.

وپخش و ورازی نیز دو نماد دیگری بودند که از رالی بورس عقب ماندند. به طوری که هر یک با نزول ۱۵ و ۱۳ درصدی به سطوح حمایت خود نزدیکتر شدند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید