شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 76155 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ |
ارسال به دوستان
پ

پرسودترین و زیان ده ترین بازارهای نیمه اول سال چه بازارهایی بودند؟+ جدول

آمارها نشان می‌دهند، اغلب بازارها در نیمه نخست سال در رکود بوده‌اند و عملا سفته‌بازی در بازارهای دارایی دیگر به‌صرفه نبوده است. با این حال بازار سهام با وجود نزول‌هایی که از ۱۷ اردیبهشت به بعد داشته به‌طور میانگین ۸.۲ درصد بازده در نیمه نخست سال نصیب سهامداران کرده است.

اقتصادسنج| آمارها نشان می‌دهند، اغلب بازارها در نیمه نخست سال در رکود بوده‌اند و عملا سفته‌بازی در بازارهای دارایی دیگر به‌صرفه نبوده است. با این حال بازار سهام با وجود نزول‌هایی که از ۱۷ اردیبهشت به بعد داشته به‌طور میانگین ۸.۲ درصد بازده در نیمه نخست سال نصیب سهامداران کرده است.

امسال فعالان و سرمایه‌گذاران بازارها شرایط متفاوتی را تجربه کرده‌اند. داده‌های آماری نشان می‌دهد اغلب بازارها در نیمه نخست سال در رکود بوده‌اند.

به‌نظر می‌رسد اجرای سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی عامل اصلی کاهش تب قیمت‌ها در بازارها بوده است. این عامل موجب شده رشد ارزش دارایی‌ها، برخلاف ۲سال گذشته متوقف شود. در این میان بازار طلا و سکه با بیشترین کاهش مواجه شده و بازار سهام بیشترین بازده را داشته است.

پربازده‌ترین بازارها

آمارها نشان می‌دهند در نیمه نخست امسال بورس تهران بیشترین بازده را نصیب سهامداران کرده است. طبق این اطلاعات، شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است با ۱۶۰ هزار واحد رشد از یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد در ابتدای سال به ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار واحد در آخر شهریورماه رسید که نشان می‌دهد بازده سرمایه‌گذاری در بورس در این مدت ۸.۲ درصد بوده است. این بیشترین میزان بازده در میان بازار دارایی‌هاست.

همه این‌ها در حالی است که از ۱۷ اردیبهشت تا ابتدای شهریور شاخص کل بورس تهران با نزول‌های سنگینی مواجه شد؛ اما از ابتدای شهریور شاخص کل بورس تهران با یک رشد نسبی مواجه شد و به‌نظر می‌رسد همین عامل منجر به افزایش بازده سرمایه‌گذاری در بورس بوده است.

بعد از بورس، بازار ارز رتبه دوم پربازده‌ترین بازار را به‌خود اختصاص داد.

طبق اطلاعات موجود قیمت هر یورو و دلار در ۶‌ماه گذشته ۱.۵درصد رشد کرده است. با این حال با درنظر گرفتن نرخ تورم، می‌توان گفت هیچ بازاری نتوانسته انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده کنند و میزان بازده هیچ بازاری بیش از تورم نبوده است.

زیان‌ده‌ترین بازارها

مقایسه آمارها نشان می‌دهد که به‌طور قطع سرمایه‌گذارانی که ابتدای سال طلا یا سکه خریده‌اند با بیشترین زیان مواجه شده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد در ۶‌ماه گذشته قیمت نیم‌سکه ۱۹.۷ و سکه گرمی ۱۴.۷ درصد افت کرده است. این بیشترین کاهش در میان همه بازارهاست.

در این مدت همچنین قیمت سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید نیز به‌ترتیب ۲ و ۹.۷ درصد نزول کرده است.

قیمت هر مثقال طلا و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در نیمه نخست سال ۱۲ درصد کاهش یافته است.

از دیگر بازارهایی که با نزول زیادی مواجه شده می‌توان به بازار خودرو اشاره کرد. میانگین قیمت خودروهای پرفروش داخلی در نیمه نخست سال ۱۰ درصد افت کرده و این نشان می‌دهد که سفته‌بازی در بازار خودرو در نیمه نخست سال صرفه اقتصادی نداشته است.

از بازار مسکن نیز با توجه به اینکه انتشار آمار اقتصادی این حوزه متوقف شده است، اطلاعی در دست نیست؛ اما برخی اخبار تأیید نشده حاکی از آن است که قیمت مسکن فقط در ماه گذشته یک‌درصد افت کرده است و رکود بزرگی بر این بازار حاکم است.

مقایسه بازده بازار دارایی‌ها در نیمه نخست سال

بازار

ابتدای سال

آخر شهریور

مقدار تغییر

درصد تغییر

شاخص کل بورس- واحد

۱۹۶۰۴۵۷

۲۱۲۱۲۱۲

۱۶۰۷۵۵

۸.۲۰

یورو- تومان

۵۱۹۰۰

۵۲۶۵۰

۷۵۰

۱.۴۵

دلار- تومان

۴۸۷۰۰

۴۹۴۰۰

۷۰۰

۱.۴۴

اونس جهانی طلا – دلار

۲۰۰۲

۱۹۲۵

۷۷-

۳.۸۵-

میانگین قیمت خودرو- میلیون تومان

۷۰۶,۰۰۰,۰۰۰

۶۳۷,۶۰۰,۰۰۰

۶۸۴۰۰۰۰۰-

۹.۶۹-

سکه طرح جدید- تومان

۳۰۸۰۰۰۰۰

۲۷۸۰۰۰۰۰

۳۰۰۰۰۰۰-

۹.۷۴-

ربع سکه- تومان

۱۱۲۰۰۰۰۰

۹۹۰۰۰۰۰

۱۳۰۰۰۰۰-

۱۱.۶۱-

هر گرم طلای ۱۸عیار- تومان

۲۶۴۰۷۰۲

۲۳۲۴۶۶۸

۳۱۶۰۳۴-

۱۱.۹۷-

مثقال طلا- تومان

۱۱۴۳۹۰۰۰

۱۰۰۷۰۰۰۰

۱۳۶۹۰۰۰-

۱۱.۹۷-

سکه طرح قدیم- تومان

۲۸۲۰۰۰۰۰

۲۴۸۰۰۰۰۰

۳۴۰۰۰۰۰-

۱۲.۰۶-

سکه گرمی- تومان

۶۸۰۰۰۰۰

۵۸۰۰۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰-

۱۴.۷۱-

نیم سکه- تومان

۱۸۵۰۰۰۰۰

۱۴۸۵۰۰۰۰

۳۶۵۰۰۰۰-

۱۹.۷۳-

مسکن- تومان

بانک مرکزی آماری

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید