دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 37969 |
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

از کجا وام اشتغال زایی کم بهره بگیریم؟

گاهی اوقات از کار ثابت خود خسته شده اید و یا نیاز دارید یک شغل مخصوص به خود را راه اندازی کنید و یا ایده های اقتصادی و تجاری خوبی دارید اما سرمایه مناسب ایجاد کسب و کار را ندارید. در این صورت می‌توانید از وام اشتغالی زایی کمک بگیرید.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ گاهی اوقات از کار ثابت خود خسته شده اید و یا نیاز دارید یک شغل مخصوص به خود را راه اندازی کنید و یا ایده های اقتصادی و تجاری خوبی دارید اما سرمایه مناسب ایجاد کسب و کار را ندارید. در این صورت می‌توانید از وام اشتغالی زایی کمک بگیرید.

وام اشتغال زایی چیست؟

یکی از وام های مهم در زمینه رونق اقتصادی در کسب و کار، وام اشتغال زایی است و توسط بانک های دولتی و همچنین خصوصی اعطا می گردد که یک پشتوانه مالی برای افزایش میزان نیروی بومی و داخلی برای کار در شاخه‌های مختلف مانند صنعت، تجارت، کشاورزی و… می باشد؛ از این رو افراد می توانند با استفاده از آن به ایجاد شغل خود و کسب درآمد بپردازند.

وام اشتغال زایی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

وام اشتغال زایی برای راه‌ اندازی بیشتر مشاغل می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد؛ اما اول از همه باید ایده مناسبی برای کسب‌ و کار داشته باشید. این ایده باید علاوه بر خوداشتغالی، به اشتغال‌ زایی نیروهای متخصص هم کمک کند.

شرایط دریافت وام اشتغال زایی بدون سود

وام خود اشتغالی یا کارآفرینی، در مقایسه با سایر وام ها از سود کمتری برخوردار است و میزان کارمزد آن ۴ درصد است. همان طور که در بخش قبلی ذکر شد ،این وام توسط بانک های دولتی و خصوصی پرداخت می شود و بر حسب اینکه معرفی نامه متقاضی از کدام نهاد اخذ شده و اینکه طرح کسب‌ و کار متقاضی چه باشد و درخواست وام را به کدام بانک یا موسسه مالی و اعتباری داده باشد، مبلغ وام، متفاوت و دارای بهره ۴ تا ۱۰ درصدی خواهد بود.

بازپرداخت این وام برای مشاغلی که درآمد ماهانه دارند، به شکل ماهانه و برای مشاغلی که درآمد سالانه دارند، به شکل اقساط سالانه خواهد بود، بازپرداخت اکثر وام ها با سود یا بدون سود، معمولا حدود ۴ تا ۷ سال است. البته سازمان های مربوطه، صحت اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و همینطور هزینه شدن وام برای کسب و کاری که وام به آن اختصاص یافته را مورد بررسی قرار می دهند و اگر وام در غیر از مقاصد مورد نظر به کار گرفته شود، متقاضی جریمه خواهد شد.

وام اشتغال زایی

چه بانک‌ هایی تسهیلات اشتغال زایی ۱۴۰۱ را با کارمزد ۴ الی ۱۰ درصدی به متقاضیان ارائه می‌دهند؟

بعضی از بانک های دولتی و خصوصی تسهیلات اشتغال و کارآفرینی را به متقاضیان خلاق و ایده پرداز ارائه می کند. تمامی بانک هایی که در ادامه به آن ها اشاره شده است، شرایط خاص خود را داشته و باید پیش از اقدام به دریافت وام نسبت به شرایط و سقف تسهیلات شبعه مورد نظر اطلاعات لازم را کسب نمایید.

بانک ملی

بانک مسکن

بانک سپه

بانک کشاورزی

بانک ملت

بانک رفاه کارگران

بانک صادرات

قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک سینا

پست بانک

لازم به ذکر است که ثبت نام در سامانه برای دریافت وام خوداشتغالی به منزله دریافت آن نبوده و پس از نام نویسی، طرح شما توسط دستگاه اجرایی، کارگروه استان و موسسه عامل طی چندین مراحل مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، وام مربوطه به شما تعلق می گیرد.

برای کدام‌ مشاغل می توان وام خود اشتغالی گرفت

وام خود اشتغالی برای مشاغل خانگی

مشاغل خانگی که مشمول دریافت وام هستند، باید از سوی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تأیید شده باشند. مشاغل خانگی که شرایط دریافت وام خوداشتغالی را دارند:

قالی بافی، فرش بافی، گلیم بافی، گلیم دوزی، تولید پوشاک، تولید چرم، تولید مصنوعات نمدی، پارچه بافی، تابلو فرش، نخ ریسی، ساخت زیورآلات، خاتم کاری، معرق کاری، حکاکی روی فلزات، قلمزنی، تراش سنگهای نیمه، قیمتی

وام خود اشتغالی برای کارهای کشاورزی

مشاغل روستایی برای فعالیت های کشاورزی نظیر صنایع دستی، محصولات گلخانه‌ای، شیلات، مرغداری، دامداری، پرورش ماهی، پرورش گل و گیاه، تولید میوه خشک، تکثیر و پرورش زالوی طبی، تولید عرقیات گیاهی، پرورش کرم ابریشم مشمول دریافت وام خود اشتغالی هستند.

دریافت وام خود اشتغالی برای مشاغل فنی

مدیریت پشتیبانی سایت

برنامه نویسی

ساخت انیمیشن

وام خود اشتغالی مددجویان یا زنان سرپرست خانوار

زنان سرپرست خانوار یا از کار افتادگی که همسر خود را از دست داده اند و سرپرست خانوار محسوب می شوند برای داشتن شغل کسب و کار خانگی می توانند وام خوداشتغالی دریافت کنند.

این افراد باید تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند تا بتوانند از شرایط وام استفاده کنند.

شرایط دریافت وام خود اشتغالی چیست؟

۱) تابعیت جمهوری اسلامی

۲) دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائمی ( برای آقایان )

۳) دارا بودن سن حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۰ سال

۴) عدم اشتغال در دستگاه های دولتی، عدم دریافت حقوق بازنشستگی و عدم اشتغال در دستگاه های غیر دولتی در زمان دریافت وام

۵) بیکار بودن و یا اشتغال به صورت شاگردی، کارگری در یک کسب و کار خود اشتغالی

۶) نداشتن بیمه‌ی اشتغال ( در صورت داشتن بیمه کارفرمایی و اجباری باید بیمه حذف یا تبدیل به بیمه خویش فرمایی گردد).

۷) داشتن مجوز های طرح از مراجع مربوطه

نحوه دریافت وام اشتغال زایی ۱۴۰۱

داوطلبان استفاده از این وام باید مراحل و پروسه های لازم را طی نموده و سپس نسبت به دریافت آن اقدام نمایند، به جهت کسب اطلاع بیشتر مراحل زیر را مطالعه نمایید.

گام اول

برای دریافت وام اشتغال زایی علاوه بر تهیه مدارک باید برای دریافت آن از بانک ها و موسسات مالی معرفی نامه داشته باشید. معرفی نامه ای که ارائه می دهید باید از یکی از نهادهای کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد. داوطلبان در ابتدا بایستی بدانند که بانک مد نظرشان با چه نهادهایی همکاری می کنند تا از سوی آن نهاد، معرفی‌ نامه دریافت کنند.

گام دوم

پس از آن باید طرحی ارائه دهید تا وام‌ دهنده مجاب شود ایده ای که برای کسب و کار مدنظر خود دارید کاربردی و قابل اجرا است. زیرا هر چه ایده پیشنهادی فرد مناسب تر باشد دریافت وام راحت تر خواهد بود. همچنین متقاضیان جهت ثبت درخواست وام خود اشتغالی باید به سامانه کارا به آدرس الکترونیکی kara.mcls.gov.ir مراجعه نمایند. این سامانه از دو بخش تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری تشکیل شده که افراد می توانند طرح های خود را معرفی کرده و اطلاعات کافی درباره وام به دست آورند.

برای مثال کسی که می خواهد برای دریافت وام خود اشتغالی در صندوق کار آفرین امید ثبت نام کند باید پس از دریافت کد رهگیری به ارائه طرح شغلی خود بپردازد و پس از آن که طرح ایشان مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت می تواند برای گرفتن وام اقدام نموده و شرایط لازم را برای آن را مهیا کند.

گام سوم

پس از طی این مراحل به منظور اطلاع یافتن از توانایی شخص برای راه اندازی کسب و کار از وی مصاحبه به عمل آمده و اگر تمامی مراحل مذکور با موفقیت طی شود، شرایط لازم و چگونگی دریافت وام به شخص اطلاع رسانی می شود.

نکته: متقاضیان دریافت وام از صندوق امید برای مشاغل روستایی ابتدا می بایست در این سامانه مربوطه به این صندوق ثبت‌ نام کرده و شماره رهگیری دریافت کنند.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید