پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 81941 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷ |
ارسال به دوستان
پ

چه سرنوشتی در انتطار بازار ارز و طلا است؟ / قیمت ها افزایشی می‌شوند؟

رابطه دلار و درهم معکوس شد/ سکه روی کاکل طلای جهانی میچرخد/ معامله گران در چهارشنبه دو واحد اقتصاد کلان پاس کردند/ آتش‌بس خط کاهشی ها شده، توقف مذاکرات خط افزایشی ها/ دلار رفت‌و‌برگشتی بالا می‌رود یا نم نمک؟ در هر حالت روند قیمت چه می‌شود؟

اقتصادسنج | رابطه دلار و درهم معکوس شد. سکه روی کاکل طلای جهانی میچرخد، معامله گران در چهارشنبه دو واحد اقتصاد کلان پاس کردند، آتش‌بس خط کاهشی ها شده، توقف مذاکرات خط افزایشی ها، دلار رفت‌و‌برگشتی بالا می‌رود یا نم نمک؟ در هر حالت روند قیمت چه می‌شود؟

معامله‌گران می‌گویند روند روزانه دلار و درهم برعکس شده است.

در روز سه‌شنبه درهم روندش صعودی بود،‌ دلار نزولی، روز چهارشنبه دلار صعودی بود درهم نزولی. قیمت دلار هرات در روز چهارشنبه ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان بالا رفت.

این درحالی بود که قیمت درهم امارات با گپ مثبت در ۱۴ هزار و ۲۰ تومان بازگشایی شد و برخلاف هرات با کاهش در ۱۳ هزار و ۸۸۰ تومان کار خودش را به پایان رساند. با این قیمت درهم، دلار ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان برآورد می‌شود که شکاف ۵۰۰ تومانی با دلار هرات دارد. دلار سلیمانیه و تهران هم با افزایش در معاملات عصر وارد کانال ۵۱ هزار تومان شدند.

قیمت سکه رشد بیشتری داشت و با افزایش ۴۵۰ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه وارد کانال ۲۹ میلیون تومان شد و ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در معامله بود. قیمت طلای آبشده در نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه با افزایش به بالای مرز مقاومت ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

همدستی دلار و اونس در بازار

به عقیده معامله‌گران رشد دلار همراه با انس طلا باعث شد که رشد سکه و طلای آبشده بیشتر باشد. البته این نکته‌را داشته باشید، انس طلا در معاملات عصر به بالای مقاومت ۱۹۷۷ دلار رفت که اکثر معامله‌گران تصور می‌کردند از این ناحیه کاهشی می‌شود. پس اگر انس طلا در محدوده‌های فعلی تثبیت بدهد می‌رود که سقف جدید در بازار بزند.

صبح روز چهارشنبه یک خبر به بازار رسید مبنی بر اینکه آمریکا از تصمیم خودش برای برگزاری مذاکرات احیای برجام که قرار بود این ماه در عمان برگزار بشود منصرف شد. بعد از آن یک خبر آمد که منبعی آگاه گفته این ادعا کذب است. معامله‌گران نسبت به لغو یا عدم لغو مذاکرات احساس خاصی نداشتند و معتقدند درحال حاضر اخبار جنگ مهم‌ترین فاند بازار است. در کنار این موضوع گروهی می‌گفتند: این همه مذاکره کردند به کجا رسید؟

به عقیده معامله‌گران دلار با احتمال آتش‌بس اصلاح می‌دهد و به کف می‌رود و در مقابل با تشدید تنش به سمت بالا و مقاومت حرکت می‌کند. آن‌ها می‌گویند در روز دوشنبه و سه‌شنبه بازار احتمال آتش‌بس را ارزش‌گذاری کرد و این اتفاق نیفتاد، علاوه بر این افزایش سطح تنش در منطقه هم شکل گرفت و به واسطه این دو، فعلا احتمال عدم آتش‌بس در بازار مورد توجه‌ بیشتری است. همچنین معامله‌گران می‌گویند در ابتدا مواضع علیه ایران هم نرم‌تر بود اما الان درحال تندتر شدن است.

یک خبر در غروب چهارشنبه به بازار رسید که معامله‌گران می‌گویند اگر اتفاق بیافتد دوباره احتمال آتش‌بس قوت خواهد گرفت. وال استریت ژورنال گزارش داده اسرائیل موافقت کرده تهاجم زمینی به غزه را به تعویق بیندازد. فعلا با این خبر بازار در پشت خط شل کرد، تا اخبار تکمیلی بیاید.

یک مورد دیگر که در اخبار چهارشنبه مورد توجه بازار قرار گرفت کسری بودجه ۷۰ همتی در سال جاری از محل درآمدهای نفتی بوده است. این خبر البته بعدا تکذیب شد اما روی آن، معامله گران تحلیل رفتند و پوزیشن گرفتند چون به عقیده معامله‌گران اخبار اقتصادی منفی مثل رشد تورم، رشد نقدینگی و افزایش کسری بودجه‌ هست که نمه نمه کف قیمت در بازارها را بالا می‌آورد.

معامله‌گران فنی معتقدند بازارها به سمت مقاومت رفتند و اگر بالای این سطوح تثبیت بدهند می‌توانند به سمت سقف حرکت کنند. البته گروهی از معامله‌گران هم می‌گویند که بازارها با نوسانات رفت و برگشتی به بالا خواهند رفت. اینطور که اگر بالای سطوح تثبیت بدهد رشد می‌کند و بالا می‌رود و از بالا با سر پایین می‌آید. اگر هم تثبیت ندهد از همین نواحی به سمت کف حرکت می‌کند و از آن‌جا روند شکل می‌گیرد.

 

اکو ایران/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید