دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 78924 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

چه خبر از بازار سکه و طلا؟/ کف و سقف قیمت سکه چند است؟

قیمت طلا و سکه امروز روند افزایشی دارد اما از تب و تاب روزهای آغازین هفته، دور شده است. در این میان دلار هم با وجود عدم بازگشت به کانال ۴۹ هزار تومانی (که هفته را با آن شروع کرده بود)، روند کاهشی داشته و در کانال ۵۱ هزار تومانی است. اما انس، روند افزایشی دارد.

اقتصادسنج | قیمت طلا و سکه امروز روند افزایشی دارد اما از تب و تاب روزهای آغازین هفته، دور شده است. در این میان دلار هم با وجود عدم بازگشت به کانال ۴۹ هزار تومانی (که هفته را با آن شروع کرده بود)، روند کاهشی داشته و در کانال ۵۱ هزار تومانی است. اما انس، روند افزایشی دارد.

امروز با وجود تعطیلی بازار، بر اساس اعلام برخی منابع، تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت طلا و سکه صعودی است. روز گذشته قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان داشت در حالی که در روزهای نخست هفته به نیمه کانال ۵۳ هزار تومانی هم رسیده بود. اما تخلیه هیجانات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل و دخالت بازارساز با عرضه سنگین ارز، نرخ دلار را کاهشی کرد. این روزها، اما قیمت طلا در بازارهای جهانی روند افزایشی دارد.

در چنین شرایطی، سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در آخرین به روزرسانی خود که بعد از ظهر امروز، جمعه ۲۱ مهر انجام شده، قیمت طلا را در روندی اندکی افزایشی، دو میلیون و ۴۰۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است؛ حدود هشت هزار تومان بیشتر از روز گذشته. این منبع قیمت سکه طرح جدید را نیز صعودی و ۲۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان دانسته است. این رقم حدود ۱۹۲ هزار تومان بیشتر از روز گذشته است.

قیمت سکه طرح قدیم هم تا لحظه تنظیم این گزارش، روندی افزایشی دارد و ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۱۵۰ هزار تومان بیشتر از دیروز.

قیمت انواع سکه

همچنین در آخرین روز هفته، نیم سکه با قیمت ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله می‌شود که تا لحظه تنظیم این خبر، ۱۲۶ هزار تومان از روز گذشته بیشتر است.

همچنین امروز ربع سکه، با نرخ ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود؛ ۱۳۶ هزار تومان بیشتر از دیروز.

سکه گرمی نیز با حدود ۴۵ هزار تومان افزایش، با قیمت شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

افزایش اندک قیمت انس

امروز قیمت جهانی طلا، افزایشی است. البته بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. کارشناسان نسبت این اثرگذاری را ۷۰ درصد برای دلار و ۳۰ درصد برای طلای جهانی می‌دانند.

طلای جهانی در بازه یک ماهه بازدهی منفی دارد و در ۳۰ روز گذشته حدود ۲.۰۶ درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

امروز اما قیمت طلا در بازارهای جهانی صعودی است. اونس در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱,۸۸۸.۶۱ دلار رسیده، این به معنای افزایش حدود ۰.۹۵ درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی است.

شروع و افزایش التهابات پیش از آغاز معاملات این هفته، قیمت انس طلای جهانی را به شکل ویژه‌ای تحت تاثیر قرار داد. به همین واسطه افزایش چشمگیر سفارش‌های خرید انس قابل توجیه است. با این حال تخلیه هیجان معاملات و همزمان، رسیدن انس به مقاومت‌های تکنیکال، می‌تواند روند صعودی تازه متولدشده انس را محک بزند.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

طلا و سکه در هفته گذشته هر دو بازدهی مثبت داشتند. به گونه‌ای که طلا با رشد ۱۵۸ هزار تومانی قیمت، رشد ۷.۰۲ درصدی را تجربه کرد و از این لحاظ، در میان بازارهای مالی، رتبه نخست بیشترین بازدهی مثبت را به دست آورد. سکه امامی نیز با با رشد یک میلیون و ۴۴۹ هزار تومانی و بازدهی مثبت ۵.۳۰ درصدی، در رتبه دوم ایستاد. این در حالی است که هم طلا و هم سکه در روزهای پایانی هفته، کاهش قیمت را تجربه کردند. به گونه‌ای که طلا تا میانه کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی نیز پیش رفت اما با عقب‌گرد اکنون به کف این کانال نزدیک شده است. سکه امامی نیز تا کانال ۳۱ میلیون تومانی هم رفت اما به کانال ۲۸ میلیون تومانی بازگشت.

با فروکش کردن جو روانی و تخلیه هیجانات ناشی از رخدادهای منطقه در دو روز میانی هفته روند قیمت‌ها با همان شیب تندی که صعودی شد عقب‌نشینی کرد. اما روز گذشته برخلاف کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت دلار، قیمت تمام قطعات سکه افزایش‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی داشتند.

تحلیلگران فنی سقف قیمت سکه امامی را محدوده ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی می‌دانند. آنها کف ۲۷ میلیون و ۷۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی را برای سکه امامی منطقه تعادلی می‌دانند.

در این میان، نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است: «باید منتظر اخبار و تغییرات در شرایط اقتصادی و سیاسی ماند. اما در مجموع اگر اخبار و اتفاقات خاصی رخ ندهد، نوسانات زیادی در بازار طلا نخواهیم داشت.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید