جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 61937 |
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰ |
ارسال به دوستان
پ

پیش مهم از آینده دلار؛ کاهش قیمت تا کجا ادامه دارد؟

اگرچه برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند قیمت دلار به زیر ۴۸ هزار تومان نمی‌رسد، اما دلار امروز این مرز را هم شکست و وارد کانال ۴۷ هزار تومانی شد. اما علت کاهش قیمت دلار چیست و قیمت دلار چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

اقتصادسنج؛ اگرچه برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند قیمت دلار به زیر ۴۸ هزار تومان نمی‌رسد، اما دلار امروز این مرز را هم شکست و وارد کانال ۴۷ هزار تومانی شد. اما علت کاهش قیمت د‌لار چیست و قیمت د‌لار چقدر کاهش پیدا می‌کند؟

روز گذشته سیگنال‌های منفی به بازار رسید و قیمت دلا‌ر به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت. اما امروز قیمت د‌لار با هزار تومان کاهش قیمت، به کانال ۴۷ هزار تومان وارد شد.

این کمترین قیمت دلار ظرف چند ماه گذشته است و در ماه‌های پیش دلار چنین محدوده کاهشی را تجربه نکرده بود. اما علت کاهش قیمت د‌لار چیست؟

بعد از سفر سلطان عمان به تهران، ریزش قیمت دلار آغاز شد و از ابتدای این هفته به اوج خود رسید. علت اصلی کاهش قیمت دلا‌ر سیگنال‌های سیاسی است که به بازار فردوسی رسیده است. روز جمعه برخی از مقامات ایران و امریکا هر توافقی را تکذیب کردند. در کنار آن خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در کره و عراق هم منتشر و سپس تکذیب شد.

این اخبار در روز گذشته بازار را متقاعد کرد که توافقی در کار نیست و دلار دوباره افزایشی شد. رویترز امروز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه عراق خبر داده این کشور قادر است با مجوز آمریکا ۲.۷۶ میلیارد دلار از بدهی‌های خود بابت خرید گاز و برق از ایران را بپردازد. البته گفته نشده که این منابع در قالب دلار آزاد می‌شود و یا کالای اساسی.

جز این موارد، اظهارات سیاسی دیگری امروز اعلام شد که پیام لازم را به بازار ارز رساند. پیامی که گویا توافق هسته‌ای را در دسترس می‌داند و برای همین بازار ارز در حال کاهش قیمت د‌لار است.

کف قیمت دلار چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید دید آیا توافقی در کار است یا خیر. پیش از این کارشناسان کف قیمت دلار در صورت احیای برجام را پیش‌‌بینی کرده بودند. به گفته این کارشناسان در صورت احیای برجام و توافق جدید، قیمت دلار در محدوده ۴۵ تا ۳۵ هزار تومان خواهد بود.

علی صادقین می‌گوید «فعلا قیمت دلار با توجه به شرایط سیاسی، تردید معامله‌گران نسبت به مبادله و حالت انتظاری بازار، می‌تواند بین ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان نوسان داشته باشد. اما اینکه دلار به کدام سمت میل کند کاملا به پرونده هسته‌ای و احتمال توافق هسته‌ای مربوط می‌شود.

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی دیگری است که کاهش قیمت دلار را دائمی نمی‌داند و می‌گوید: «حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.»

به عقیده این کارشناسان قیمت دلار می‌تواند وارد کانال ۳۰ هزار تومانی هم بشود. اما نکته‌ای که برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی به آن اشاره می‌کند این است که آیا دولت طرفدار دلار ارزان است یا نه و آیا اقتصاد ایران از دلار ۳۰ هزار تومانی استقبال می‌کند؟ به گفته برزو حق‌شناس ارزش ذاتی کنونی دلار در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است و این کارشناس می‌گوید هم شرایط اقتصادی و هم سیاستگذار ارزی اجازه کاهش بیشتر قیمت دلار را نمی‌دهند. به خصوص اکنون که دولت با کسری بودجه مواجه است و تمایلی به کاهش بیشتر قیمت دلار ندارد.

پیش از این هم کارشناسان بسیاری اعلام کرده بودند که دلار اکنون به ارزش ذاتی خود نزدیک شده و کاهش بیشتر آن، منجر به خروج سرمایه از کشور می‌شود.

اما حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی نظری خلاف این را دارد و می‌گوید سیاستگذار ارزی در تلاش است که قیمت دلار را وارد کانال ۴۰ هزار تومان کند و در همین محدوده نگه دارد. او می‌گوید: «بانک مرکزی با ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارزی، اوراق مبادله سلف ارزی، اوراق صندوق‌های دلاری و کالایی بورسی را به کار گرفته تا انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از فضای بازار دلار و ارز خارج شوند.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید