یکشنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / قبل از ظهر / | 2024-03-17
کد خبر: 47786 |
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی قیمت دلار در روز دوشنبه؛ ثبات ادامه دارد؟

در دومین روز از آغاز به کار بازارها در سال جدید، قیمت دلار در روند باثباتی قرار داشت. این اسکناس آمریکایی روز گذشته در کانال جدید قرار گرفت و ۵۰ هزار تومانی شد.

اقتصادسنج؛ در دومین روز از آغاز به کار بازارها در سال جدید، قیمت دلار در روند باثباتی قرار داشت. این اسکناس آمریکایی روز گذشته در کانال جدید قرار گرفت و ۵۰ هزار تومانی شد.

امروز قیمت د‌لار مانند روز گذشته در کانال جدید نوسان داشت و روند باثباتی را طی کرد. امروز این اسکناس آمریکایی با اندک روند افزایشی آغاز به کار کرد اما در ادامه روز کاهش محدودی داشت و به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت. قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز مانند روز گذشته بود و تغییر زیادی نداشت.

دلار تهران و همسایه درجا زد

قیمت دلار هرات مانند روز گذشته در کانال ۵۰ هزار تومانی معامله شد. دلار سلیمانیه با قیمت ۴۹ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد. امروز قیمت درهم امارات کاهش داشت و به کانال ۱۳ هزار تومانی برگشت؛ اما در ادامه روز افزایش محدودی داشت و ۱۴ هزار تومانی شد. فعلا دلار تهران پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

امروز قیمت دلار در بازار متشکل معاملات ارز ایران مانند روز گذشته با نرخ ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان کشف شد.

کارشناسان بازار معتقدند روز گذشته اولین حمله افزایشی‌های بازار ارز رقم خورد. در نخستین روز کاری در سال جدید، افزایش قیمت اسکناس آمریکایی باعث شد میزان فروش‌ها بیشتر شود و د‌لار کمی از اوج قیمتی فاصله بگیرد. اما برخی فعالان باور داشتند که بازارساز اقدام به عرضه فعالانه ارز کرده است.

سطح عمومی قیمت‌ها پایین نمی‌آید

تحلیلگران اقتصادی عرضه پول را در انزوا و متاثر از قیمت دلار بازار غیررسمی می‌دانند و معتقدند با توجه به چسبندگی قیمت‌ها، حتی با کاهش قیمت بازار غیررسمی د‌لار، سطح عمومی قیمت‌ها پایین نخواهد آمد.

اما در مقابل تحلیلی از بازار پول و اعتبار وجود دارد که براساس آن بانک مرکزی توانایی کنترل خلق پول توسط بانک‌های تجاری را فارغ از هرگونه انتظارات تورمی، در میان‌مدت و بلند‌مدت دارد و در این امر تواناست.

توقع نابه‌جا برای کاهش قیمت دلار

در همین راستا فردین آقابزرگی با اشاره به تورم ۵۰ درصدی کشور گفت: «کنترل و تعیین قیمت د‌لار با توجه به افزایش تورم، بازار ارز را ملتهب‌تر می‌کند.»

وی افزود: «هماهنگی و کارنسی که در موردش صحبت می‌کنیم بنیه اقتصادی کشور است. مگر می‌توانیم بگوییم که رشد اقتصادی کشور منفی بوده و خارج از پیش‌بینی دو درصد کار کردیم، نقدینگی به شدت افزایش پیدا کرده اما انتظار داریم قیمت دلار پایین بیاید.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزپاشی ممکن است طی یک دوره بسیار کوتاه‌مدت قیمت دلا‌ر را پایین بیاورد، ادامه داد: «سیاست ارزپاشی رانت ایجاد می‌کند و بلافاصله بازار با نظام عرضه و تقاضا و سایر متغیرها تعادل خود را به دست می‌آورد.»

آقابزرگی یادآور شد: «روند صعودی نرخ ارزها در برابر ریال ادامه دارد و نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی باید بررسی شود.»

وی گفت: «اگر در سال جدید نیز روند تورم رو به رشد باشد و حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی کشور کماکان ادامه داشته باشد، دور از ذهن نیست که قیمت دلار همچنان بر مدار افزایشی باشد.»

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید