پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-09
کد خبر: 46701 |
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹ |
ارسال به دوستان
پ

سال آینده طلا بخریم یا نخریم؟

مسیر پرفراز و نشیب سال ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و بازار طلا و سکه توانست در انتهای این راه، پیشروی بازارهای موازی باشد. اما آیا طلا و سکه در سال آینده هم همین راه را می‌پیمایند و در مسیر رشد بیشتر گام برمی‌دارند؟

اقتصادسنج؛ مسیر پرفراز و نشیب سال ۱۴۰۱ هم به پایان رسید و بازار طلا و سکه توانست در انتهای این راه، پیشروی بازارهای موازی باشد. اما آیا طلا و سکه در سال آینده هم همین راه را می‌پیمایند و در مسیر رشد بیشتر گام برمی‌دارند؟

قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ مسیری پرنوسان را پشت سر گذاشت. این فلزات گرانبها به ویژه از نیمه دوم سال جاری افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.

قیمت سکه امامی که امروز ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، در روز مشابه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان قیمت داشته و بدین ترتیب طی یک سال، ۱۴۰/۱ درصد رشد داشته است.

سکه بهار نیز از ۱۱ میلیون و ۹۹۸ هزار تومان در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ حالا به ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و ۱۳۵ درصد بازدهی را تجربه کرده است. سکه بهار آزادی بین باقی انواع سکه کمترین نوسان را طی کرده است.

قیمت ربع سکه هم طی یک سال، هفت کانال افزایش قیمت را تجربه کرده و با ۱۷۱/۲ درصد افزایش از چهار میلیون و ۱۳۰ هزار تومان در بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۰، به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بیست و هشتم اسفند امسال رسیده است.

قیمت نیم‌سکه نیز که سال گذشته هفت میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده با بازدهی ۱۵۲/۷ درصد اکنون ۱۸ میلیون ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد!

همچنین قیمت سکه گرمی نیز با ۱۷۹/۵ درصد بازدهی از دو میلیون و ۴۳۳ هزار تومان امروز به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت طلا (۱۸ عیار) نیز که سال گذشته یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان بوده است امروز دو میلیون و ۶۴۰ هزار تومان قیمت دارد و ۱۱۴/۸ درصد بازدهی داشته است!

به طور کلی افزایش قیمت دلار و در پی آن، طلا و سکه در سال جاری را می‌توان ناشی از افزایش تورم و انتظارت تورمی، تحریم‌های بین‌المللی، ناامیدی از به سرانجام رسیدن برجام به‌ویژه از نیمه دوم سال و کسری شدید بودجه دولت دانست.

همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و مشکل ورود ارز به کشور را نیز در این بین می‌توان از عوامل اصلی جهش قیمت‌ در بازارهای موازی برشمرد.

سرنوشت طلا و سکه در سال آینده به سناریوی توافقات بین‌المللی ایران بستگی دارد. چنانچه گشایشی در این زمینه ایجاد نشود کارشناسان معتقدند روند قیمتی این فلزات گرانبها از سقف قبلی نیز فراتر می‌رود.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید