جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 33688 |
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۵ |
ارسال به دوستان
پ

مکلف شدن شرکت های بیمه ایران برای کار با روس ها؛ عجیب و پر ریسک!

پس از آغاز جنگ اوکراین با وجود اینکه شرکت های بزرگ بیمه دنیا از ریسک های احتمالی شرکت های روسی دوری می کنند، شرکت های ایرانی تازه عزم خود را جزم کردند تا با شرکت های روسی تعامل بیشتری داشته باشند.

 اقتصادسنج؛ در دنیای امروز، به دلیل بحران‌های بهداشتی مانند کرونا، دغدغه‌های سیاسی مانند جنگ‌ها و مشکلات اقتصادی، ریسک و خسارت وارده بر شرکت های بیمه بسیار بالاست.

بر همین اساس شرکت های بین المللی بیمه گری تلاش می کنند تا ریسک های خود را بین یکدیگر تقسیم کنند و با شرکت ها و سندیکاهای کشورهای دیگر همکاری می کنند.

بر اساس این گزارش؛  مؤسسه (AGCS) در یک بررسی تحلیلی میزان خسارت وارده بر صنعت بیمه جهانی را در ۲۰۰ کشور بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ شناسایی کرده که تعداد خسارت وارده ۵۳۰ هزار مورد بوده است.

ارزش تقریبی مطالبات ناشی از میزان خسارت ۸۸.۷ میلیارد یورو بوده، به تعبیر دیگر شرکت‌های بیمه درگیر موارد خسارت در مدت پنج سال روزانه بیش از ۴۸ میلیون یورو خسارت پرداخت کرده‌اند. این رخدادها همکاری شرکتها در سطح بین المللی را افزایش  داده است.

ایران و روسیه نیز در همین راستا در دهه گذشته تلاش کردند تا ریسک های همدیگر را پوشش داده و فضای تجاری بهتری را رقم بزنند. در دولت‌های مختلف ایران، روابط بیمه گری بین ایران و روسیه به دلیل تعامل مناسب تجاری و غیره مطرح بوده است.

در سال ۱۳۹۷ همتی رییس کل بیمه مرکزی وقت، تفاهم نامه همکاری میان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی بیمه اتکایی روسیه در زمینه بیمه‌های اتکایی امضاء کرد.

به گفته دکتر همتی تبادل دانش و تجارب از دیگر مهمترین بندهای این تفاهم نامه است و در آن مقرر شده تا هریک از طرفین در زمینه‌های بیمه اتکایی و حاکمیت شرکتی برای بیمه گران اتکایی، مدیریت ریسک و انواع تکنیک‌های کاهش ریسک، کاربرد فناوری اطلاعات در زمینه بیمه اتکایی، تشویق آموزش و ارتقاء سطح مهارت اکچوئریها، ارزیابی خسارت، روش‌های سرمایه گذاری منابع و ذخایر دانش و تجربیات خود را به نحو مقتضی به طرف مقابل انتقال و آموزش دهند.

در دولت سیزدهم نیز این رویه ادامه داشته و تعاملاتی در این حوزه انجام شد.

جنگ اوکراین، فصل تازه صنعت بیمه روسیه

همه چیز بین شرکت های ایران و روسیه خوب پیش رفت تا اینکه آغاز جنگ روسیه و اوکراین همه چیز را در روسیه و منطقه و البته در سطح جهانی تغییر داد و این غیرقابل انکار است که شرکت‌های بیمه روسی نیز شدیدا تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته و شرکت های بیمه زیادی با بحران ورشکستگی مواجه شدند.

چندی پیش اعلام شده بود که بانک مرکزی روسیه در نظر دارد برای رسیدگی به مسائل زیرساختی و ناتوانی پرداخت دیون شرکت های بیمه، بخش جدیدی را راه اندازی کند.

و ناظر صنعت بیمه روسیه اعلام کرد که بحرانهای بیمه گری رو به افزایش است. هرچند که مشکلات بیمه در روسیه برای امروز و دیروز نیست بلکه دهه‌هاست که این کشور با مشکل شرکت های بیمه مواجه است.

در دهه ۹۰ میلادی تعداد شرکت ‌های بیمه روس در نوسان بوده است، به طوری که از دو هزار و ۸۰۰ شرکت در سال ۱۹۹۵ به یک هزار و ۵۰۰ شرکت در سال ۱۹۹۹ کاهش و پس از آن تا سال ۲۰۰۶ تعداد بیمه گران به زیر یک هزار شرکت رسید.

ولی با این وجود فضای صنعت بیمه روسیه دیگر مانند قبل بحرانی نبود و در مسیری رو به رشد قر ار گرفته بود تا اینکه جنگ روسیه و اکراین آغاز شد.

بنابراین شرکت های بزرگ بیمه گری در تعامل با شرکت های روسی با احتیاط عمل کردند. چندی پیش، گاردین طی گزارشی اعلام کرد که شرکت‌های انگلیسی که در گذشته با شرکت های روسی همکاری داشتند، پا پس کشیده و خود را از ریسک های احتمالی شرکت های روسی نجات دادند، هرچند که شرکت های روسی همچنان به دنبال صنعت بیمه در انگلستان هستند.

گسترش تفاهمات

با وجود اینکه شرکت های بزرگ بیمه دنیا از ریسک های احتمالی شرکت های روسی دوری می کنند، شرکت های ایرانی تازه عزم خود را جزم کردند تا با شرکت های روسی تعامل بیشتری داشته باشند.

تعامل بین شرکت های بیمه دو کشور ایران و روسیه، اتفاق مهم و شاید مفیدی باشد اگر موضوع ریسک شرکت های روسی را محاسبه کنند.

اما سوال این جاست که وقتی شرکت های روسی خود دارای بحران هستند و در حال انتقال ریبسک خود به دیگر شرکت های خارجی هستند، چه لزومی دارد که شرکت های ایرانی ریسک خود را بالا ببرند؟

اخیرا معاون فنی شرکت بیمه اتکایی آوای پارس، طی مصاحبه ای اعلام کرد که بیمه مرکزی به شرکت های بیمه تکلیف کرده تا با روسیه همکاری کنند  و به تازگی  ۱۲ شرکت بیمه داخلی یک کنسرسیوم بین المللی تشکیل دادند تا با بازار های بین المللی از جمله روسیه فعالیت کنند که دراین زمینه سندیکای بیمه گران روسیه هم وارد عمل شده است.

همچنین؛ در ۲۵  شهریور  امسال رئیس سازمان توسعه صادرات در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر با اشاره به حمایت سازمان توسعه تجارت از تجار و بازرگانان گفت: ما الان یکی از موضوعات مهمی که بر روی آن تمرکز کرده ایم، بحث مسائل حقوقی و بحث‌های ضمانتی است.

در این راستا، هفته گذشته بزرگترین قرارداد بیمه تجاری بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه‌های روسیه امضا شده و این تعاملات در حال افزایش است.

سوال اصلی این جاست که چرا شرکت های ایرانی در چنین شرایطی دست به کار شده و خواهان تعامل بیشتر با شرکت های روسی هستند؟ وبسایت خبری الجزیره در ۲۲ آذر امسال نوشت: «شرکت های روسی برای بیمه کردن شرکت های تجاری خود با مشکلاتی مواجه هستند و به عنوان نمونه در حوزه نفت روسیه با چالش بزرگی مواجه شده است.

در این گزارش آمده است که کرملین و  پوتین برای اجتناب از وابستگی به بیمه‌گران چندلیتی که از تحریم‌های غرب پیروی می‌کنند، به دنبال توسعه بیمه خود است و از کشورهای دوست و همفکر خود مانند چین، ایران، ترکیه و دیگر  کشورهای همسو خواسته است که در صنعت بیمه روسیه مشارکت کنند. اما بسیاری از کشورها، به ویژه چین و ترکیه، از پذیرش این راه حل روسی خودداری کرده‌اند.»

بنابراین، با توجه  خبرهایی که در داخل ایران منتشر می شود، ظاهرا تنها کشوری که به این دعوت پوتین لبیک گفته است، بیمه مرکزی ایران است.

این بیمه مرکزی ایران است که شرکت های بیمه ایرانی را با ریسک شرکت های بیمه روسی پیوند می زند و بجای اینکه به فکر سلامت شرکت های ایرانی باشند، ره به جای دیگر برده اند.

 

علی رمضانیان /

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید