شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 79694 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

چرا کاهش قیمت خودرو در راه است؟

پیش‌بینی می‌شود با خروج دلار از کانال ۵۰ هزار تومان و تحویل خودروهای خارجی، قیمت خودرو کاهش بیشتری را تجربه کند.

اقتصادسنج؛ پیش‌بینی می‌شود با خروج دلار از کانال ۵۰ هزار تومان و تحویل خودروهای خارجی، قیمت خودرو کاهش بیشتری را تجربه کند.

بازار خودرو بعد از چندین ماه رکود سنگین، دوباره به جریان افتاده و معاملات در هفته‌های اخیر از سر گرفته شده است.

به گفته فعالان بازار، خریداران و فروشندگانی‌که ماه‌ها چشم به نوسانات قیمت و تحولات بازار دوخته بودند تا ارزان‌تر بخرند یا گران‌تر بفروشند در هفته‌های اخیر با این جمع بندی که بازار به کف قیمت ها رسیده، کم کم پا به میدان گذاشتد و معاملات دوباره به جریان افتاد. اما بازار خودرو یک بار دیگر تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی و سیاسی قرار گرفت و برخی معامله گران را غافلگیر کرد.

فروشندگان دبه کردند

در شرایطی که اخبار مثبت آغاز تحویل خودروهای وارداتی روند کاهش قیمت در بازار را تسریع کرده، موجب ازسرگیری معاملات در بازار خودرو شده بود، رشد نرخ ارز طی هفته گذشته قیمت ها را در بازار دوباره صعودی کرد تا فروشندگان خودرو را از امضای قرارداد پشیمان کند. طی هفته گذشته و روزهای اخیر بازار خودرو شاهد موارد متعددی از دبه کردن فروشندگانی بود که با دیدن اخبار رشد قیمت، از فروش خودرو پشیمان شدند و از معامله انصراف دادند.

اما این تنها موضوعی نبود که فتیله قیمت خودرو را دوباره بالا کشید. از هفته‌های اول مهرماه موضوع دپو خودرو در پارکینگ خودروسازان و درخواست آنها برای افزایش قیمت کارخانه محصولات، تکان نسبتا شدیدی را در بازار خودرو موجب شده بود و رشد نرخ ارز عاملی بود که فروشندگان را از بالا بردن قیمت‌ها مطمئن کرد.

خودروسازان کم کاری می‌کنند

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در این‌باره گفت: در شرایط کنونی خودروسازان به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، اما باید در نظر داشته باشیم که اگر افزایش‌ها ممکن شود، باید همزمان با افزایش قیمت‌ها عرضه محصولات به اندازه‌ای باشد که بازار آزاد به دنبال افزایش ناگهانی نرخ‌ها و ایجاد شرایط دو نرخی نباشد.

سعید موتمنی، علت اصلی دونرخی شدن خودرو در بازار را کم‌کاری خودروسازان، نبود مدیریت صحیح در بازار و کش و قوس‌های میان متولیان این حوزه عنوان کرد و افزود: خودروسازان هر سال ساز گرانی کوک می‌کنند، بعد از آن مصوبه افزایش قیمت تصویب ‌می‌شود و دوباره قیمت‌ها در بازار بالاتر می‌رود.

التهاب بازار کم شد

وی درباره وضعیت کنونی بازار نیز گفت: درحال حاضر بازار ارز از التهابات کمی فاصله گرفته اما هفته گذشته قیمت دلار در واکنش به جنگ غزه دچار افزایش شد و این افزایش، طی یک ساعت قیمت خودروهای خارجی را در بازار تکان داد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، با اشاره به آزادسازی واردات خودرو و حضور خودروهای خارجی در بازار داخل آینده قیمت ها را کاهشی پیش‌بینی کرد و گفت: از زمانی که زمزمه حضور خارجی‌ها در بازار به گوش رسید، قیمت‌ها کاهشی شد واگر عرضه خودرو افزایش یابد، قیمت‌ها کاهش بیش از پیش را تجربه خواهد کرد.

تداوم افت قیمت

رصد قیمتها در بازار خودرو نشان می‌دهد با تداوم روند کاهش قیمت ارز که از روزهای پایانی هفته قبل شروع شد و همچنین عرضه ۶ مدل از خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه برای ثبت نام کنندگان اسفند سال گذشته، بعضی خودروها دوباره در مسیر کاهش قیمت قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود افت قیمت، فشار فروش را در بازار افزایش دهد.

چرا کاهش قیمت خودرو در راه است؟

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید