شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 68604 |
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵ |
ارسال به دوستان
پ

چرا تولید سورن پلاس متوقف شده است؟

چندی‌ست تولید سورن پلاس در شرکت ایران خودرو متوقف شده است؛ در این محتوا به سراغ دلیل و چرایی این موضوع آمده ایم. داستان سورن پلاس بهینه چه خواهد شد؟

اقتصادسنج | چندی‌ست تولید سورن پلاس در شرکت ایران خودرو متوقف شده است؛ در این محتوا به سراغ دلیل و چرایی این موضوع آمده ایم. داستان سورن پلاس بهینه چه خواهد شد؟

سورن پلاس از جمله خودرو هایی‌ست که با ورودش به بازار همچنان به دلیل نگاه نه چندان مثبت مشتریان، مانند سورن معمولی به حاشیه رانده شد، اما رفته رفته با افت کیفی شدید پژو پارس و از طرفی، افزوده شدن امکانات جدید به سورن پلاس، این سدان خانوادگی و نسبتاً اقتصادی توانست جای خود را میان مردم باز کند. اما حالا خبر توقف تولید سورن پلاس به گوش می رسد؛ دلیل این امر چیست؟

دلیل توفع تولید سورن پلاس

آن طور که شنیده می شود، تولید سورن پلاس در تمام تیپ ها در شرکت ایران خودرو متوقف شده است و دلیل آن هم گویا عدم دریافت استاندارد تصادف برخورد از کنار است. این که ساختار سورن پلاس به چه گونه است و این که این ساختار تا چه میزان برای خودروهایی چون تارا و رانا پلاس متفاوت است جای سؤال دارد، به هر ترتیب، خودروهایی چون تارا، گویا موفق به اخذ این استاندارد شده اند، اما سورن پلاس خیر. به همین منظور باید دید ایران خودرو، که این روزها برنامه تولید سورن پلاس بهینه با موتور XU7P و جایگزینی آن با پارس را دارد، آیا برای این استاندارد هم چاره ای اندیشیده است یا خیر؟

البته دریافت استانداردهای ایمنی در تصادف ها در ایران کار چندان دشواری نیست، چراکه خودروسازان ما تا امروز برای خودروهایشان موفق به اخذ استانداردهایی شده اند که حتا یک ویدیوی چند ثانیه ای هم از آن ها در دسترس هیچ کس نیست و این امر وقتی جالب تر می شود که می بینیم مثلاً خودروی تارا و دنا پلاس با آن ورقه های بدنه فاجعه بار موفق به دریافت انواع استانداردهای ایمنی شده اند. در این جا چند گزینه مطرح است؛ یا این که کیفیت ورقه های خودروهایی چون تارا، که به اسپانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آسیایی برای تست های ایمنی ارسال می شوند، با آن چه در بازار ایران عرضه می شود متفاوت است یا این که مراکز استاندارد مذکور طبق روال روز دنیا فعالیت نمی کنند و یا آن که…

مشخصات سورن پلاس بهینه

پیشرانه XU7P، که نسخه ارتقایافته XU7 است، یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ با قدرت ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر است. در این پیشرانه با تغییر سرسیلندر، ورودی و خروجی هوا، نوع پاشش سوخت و… بازدهی پیشرانه بالا رفته و تا حدی استهلاک کاهش پیدا کرده است. پیشرانه XU7P نسبت به EF7 هزینه های تولید کم تری برای شرکت در پی دارد و از طرفی، برخی نواقص XU7 هم در این پیشرانه برطرف شده است. البته که هزینه های نگهداری آن برای مالکان قدری بیش تر خواهد بود.

این پیشرانه هم‌اکنون روی خودروهایی نظیر پژو پارس سال، پژو پارس سال سفارشی و آریسان ۲ مورد استفاده است. به نظر می رسد ایران خودرو برنامه دارد در صورت دریافت استانداردهای لازم، سورن پلاس بهینه را تا پایان سال ۱۴۰۲ جایگزین پژو پارس کند.

اسب بخار/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید