دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-06
کد خبر: 83377 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

راهنمای صفر تا صد خرید لاستیک دولتی+ جزئیات خرید حضوری و آنلاین/ در هر بار نوبت امکان خرید چند حلقه تایر وجود دارد؟

این‌روزها با‌توجه‌ به افزایش چشمگیر نرخ انواع لاستیک در بازار آزاد، دولت تصمیم گرفت با ایجاد سامانه خرید لاستیک دولتی کنترل قیمت ها را به دست بگیرد تا از فشار خرید لاستیک برای رانندگان بکاهد.در ادامه این مطلب به بررسی مراحل و شرایط ثبت نام برای لاستیک دولتی پرداختیم.

اقتصادسنج| این‌ روزها با‌توجه‌ به افزایش چشمگیر نرخ انواع لاستیک در بازار آزاد، دولت تصمیم گرفت با ایجاد سامانه خرید لاستیک دولتی کنترل قیمت ها را به دست بگیرد تا از فشار خرید لاستیک برای رانندگان بکاهد.

در این رابطه محمد جواد نظر زاده مدیرکل دفتر خدمات آماد و توزیع وزارت صمت در مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: عرضه لاستیک خودرو با نرخ مصوب به همان شیوه قبل یعنی ثبت‌نام در سامانه‌ تخصیص تایر و روغن موتور انجام می‌شود و به تازگی طرح جدیدی از سوی وزارت صمت اجرا نشده است. وزارت صمت چنین طرحی را اجرا نکرده است ضمن آنکه‌ در حال حاضر برنامه و طرح جدید در مورد عرضه لاستیک خودروهای سنگین وجود ندارد و شیوه همان شیوه قبلی است.

وی افزود همه لاستیک‌های وارداتی و تولیدی خودروهای سنگین مانند گذشته در سامانه‌ تخصیص تایر و روغن موتور به نشانی Kala.ntsw.ir ثبت می‌شود و متقاضیان و به عبارتی دارندگان خودروهای سنگین نیز می‌توانند تقاضا برای خرید لاستیک را در این سامانه ثبت کنند. بنابراین در صورتی که لاستیک موجود باشد براساس سهمیه به دارندگان خودروهای سنگین، ‌تعلق می‌گیرد و این نحوه عرضه و توزیع فرآیند جدیدی نیست و از سال‌ها قبل نیز اجرا می شده است. ضمنا عرضه لاستیک خودروهای سبک در حوزه کاری اینجانب نیست.

هر مالک خودرو در طول یک‌سال قادر است یکبار از سهمیه خود برای خرید لاستیک دولتی استفاده کند. بخش دیگر تولیدات این شرکت‌ها نیز با قیمت آزاد در بازار فروخته خواهد شد. برای خرید لاستیک دولتی به روش حضوری باید مستقیما به نمایندگی‌های شرکت‌های تایرسازی داخلی مراجعه کرد. بهتر است قبل از مراجعه حضوری برای خرید لاستیک دولتی با نمایندگی‌ها تماس گرفت.

سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه (حضوری) و چهار حلقه (اینترنتی) است. قیمت لاستیک دولتی ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است (برای مثال اگر دو حلقه لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان قیمت داشته باشد، یک جفت لاستیک دولتی را می‌توانید با قیمت ۶۵۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان تهیه کنید). علاوه بر قیمت لاستیک، ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست را هم باید پرداخت کنید. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها نمی‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به شما بفروشند.

در ادامه این مطلب شما را با شرایط کامل خرید حضوری و خرید آنلاین لاستیک دولتی از چهار برند ( بارز، کویر تایر، یزد تایر و ایران تایر ) همراه با جزئیات مختصر آشنا می‌کنیم تا بتوانید به راحتی و بدون هیچ مشکلی ثبت‌نام و لاستیک سهمیه‌ای خود را دریافت کنید.

مراحل خرید لاستیک دولتی از برند ایران تایر

ایران تایر که یکی از تولیدکننده های لاستیک است، امکان فروش اینترنتی را روی سایت خود فراهم‌ کرده است. در توضیح شرایط فروش آورده‌اند سالی دو حلقه لاستیک به کد ملی هر متقاضی تعلق می‌گیرد و امکان تحویل حضوری سفارش وجود دارد. خرید اینترنتی لاستیک از برند ایران تایر، به‌شرط ارائه اصل سند مالکیت خودرو، اصل کارت ملی مالک، رسید سامانه ثبت‌نام اینترنتی و کارت بانکی به‌نام صاحب سند خودرو امکان‌پذیر است. تکمیل فرم ثبت‌نام ساده‌تر به‌نظر می‌رسد و تنها به ارائه مشخصات فردی مالک، کد ملی، تاریخ تولد (احتمالا جهت احراز هویت)، شماره تلفن و شماره موبایل، به‌اضافه آدرس محدود شده است. نهایی شدن سفارش منوط به وارد کردن کد امنیتی کپچای درخواستی سایت ایران تایر است که ظاهرا سخت‌گیری زیادی روی بزرگ و کوچکی کلمات دارد. این سخت‌گیری را در مراحل بعدی که به رزرو ساعت و تاریخ مراجعه یا نوع خودرو اختصاص دارد هم مشاهده می‌کنیم.اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با مشکلات عجیب سایت‌ها و سامانه‌های خرید اینترنتی لاستیک دست‌وپنجه نرم کنند تا شاید بالاخره آن را شکست دهند. بالاخره در بسیاری موارد پای یک میلیون تومان اختلاف قیمت برای خرید دو حلقه لاستیک در میان است!

مراحل خرید لاستیک دولتی از برند بارز

۱. ورود به سایت ثبت نام لاستیک دولتی بارز

برای ورود به این سایت کافی است وارد سایت pos.barez.org شوید یا عبارت «سامانه نوبت‌دهی لاستیک بارز» را در گوگل سرچ و روی لینک اول کلیک کنید. در صفحه بازشده گزینه دریافت نوبت جهت خرید محصولات بارز را انتخاب کنید تا مراحل این کار برای شما آغاز شود.

۲. موافقت با قوانین و شروع ثبت مدارک

قبل از ادامه مراحل ثبت نام لاستیک بارز بهتر است قوانین نوشته‌شده در سایت را با دقت بخوانید تا در زمان تحویل مشکلی برایتان پیش نیاید. بعد از مطالعه مقررات در پایین صفحه گزینه «حریم خصوصی و شرایط و قوانین استفاده از سرویس‌های بارز را مطالعه نموده و با کلیه موارد آن موافق هستم» را تیک زده و روی دکمه موافقم و ادامه، کلیک کنید.

۳. احراز هویت

در این مرحله لازم است کد ملی و شماره موبایل صاحب خودرو را وارد کنید؛ البته لزومی ندارد که این اطلاعات متعلق به صاحب خودرو باشند.

در ادامه مراحل احراز هویت در ثبت نام لاستیک دولتی بارز، لازم است با دقت مشخصات فردی صاحب سند خودرو شامل نام، نام خانوادگی کامل (با پیشوند و پسوند)، تاریخ تولد، آدرس ایمیل و آدرس کامل منزل را وارد کنید. با توجه به اینکه امکان ویرایش این اطلاعات وجود ندارد باید همه‌چیز را کاملا دقیق و درست وارد کرده و روی گزینه مرحله بعدی کلیک کنید.

۴. انتخاب سرویس سنتر و محصول

بارز تایر دو سرویس سنتر مشهد و تهران را برای تحویل لاستیک‌های دولتی به مشتریان سراسر کشور در نظر گرفته است. شما می‌توانید با توجه به شهر خود یکی از این دو مرکز را برگزینید. در کادرهای دیگر نوع خودرو و تاریخ مراجعه نیز باید انتخاب شود. زمان‌های مراجعه به مراکز از شنبه تا چهارشنبه در نظر گرفته شده و نوبت‌ها به‌صورت هفتگی قابل رزرو است.

بعد از کلیک روی گزینه استعلام نوبت، ساعت‌های خالی برای مراجعه به شما نمایش داده می‌شود. بعد از انتخاب ساعت مراجعه باید با توجه به اندازه تایر خودروی خود یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب کنید. نکته مهم اینکه اگر سایز تایر به‌اشتباه انتخاب شود، امکان تغییر آن در زمان تحویل وجود ندارد. به همین دلیل باید قبل از شروع ثبت نام لاستیک دولتی بارز از اندازه تایر خود مطمئن شوید.اگر ظرفیت ارائه لاستیک در ساعت و روز موردنظر شما پر باشد با خطای زیر مواجه خواهید شد. در غیر این صورت نوبت شما ثبت و یک کد رهگیری برای شما به‌نمایش در می‌آید.

۵. مشاهده و چاپ نوبت

بعد از اینکه مراحل ثبت نام لاستیک بارز را با موفقیت طی کردید، روی گزینه مشاهده نوبت کلیک کنید و از صفحه نشان داده‌شده پرینت بگیرید. این صفحه شامل اطلاعات کامل صاحب خودرو، آدرس سرویس سنتر، قوانین و مقررات حضور و مدارک لازم برای دریافت تایر است.در زمان دریافت تایر همراه داشتن این برگه الزامی است و باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. با این‌حال اگر در این مرحله فراموش کردید پرینت نوبت را تهیه کنید، می‌توانید از طریق مراحل زیر مجددا به همین برگه برسید. در صفحه اصلی سایت ثبت نام لاستیک دولتی بارز روی گزینه «مشاهده و چاپ نوبت رزرو شده» کلیک کنید. در مرحله بعد از دو طریق می‌توانید نوبت خود را پیگیری کنید.از طریق کد رهگیریاز طریق کد ملی و تلفن همراه بعد از ورود این اطلاعات نوبت خود را مشاهده خواهید کرد. برگه را پرینت گرفته و در روز و ساعت مشخص‌شده در سرویس سنتر حضور پیدا کنید.

لازم به ذکر است که برای تحویل حضوری لاستیک بارز در تهران باید تا کیلومتر ۱۰ جاده ساوه، حوالی مصلی چهاردانگه بروید. تحویل حضوری برای مشتریان ساکن همدان در جاده همدان به سنندج و برای مشتریان ساکن مشهد، در خیابان خلج انجام می‌شود.

مراحل خرید لاستیک دولتی از برند کویر تایر

اما خرید اینترنتی کویر تایر چگونه است؟ برای خرید لاستیک دولتی کویر تایر، باید به سامانه فروش اینترنتی کویر به نشانی kavirtire.ir/esale مراجعه کنید. برای دریافت لاستیک دولتی کویر، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱- برای خرید لاستیک دولتی کویر، محدودیت کد ملی و محدودیت پلاک خودرو وجود دارد؛ به این صورت که در هر شش ماه، حداکثر می‌توان ۴ حلقه تایر کویر را خریداری کرد.

۲- خرید لاستیک دولتی کویر فقط با کارت ملی و کارت خودرو (هردو به نام یک نفر) امکان‌پذیر است.

۳- در صورتیکه سفارش خرید، لغو شده باشد، وجه پرداختی مشتری حداکثر در مدت یک هفته، بازگردانده می‌شود.

۴- در صورتیکه هنگام خرید لاستیک کویر، با پیغام خطای «اتمام موجودی» مواجه شدید، به این معنی است که ظرفیت فروش روزانه آن تایر، به اتمام رسیده است. بنابراین در روز بعد، برای خریداری تایر موردنظرتان مجددا اقدام کنید.

۵- تمامی تایرهای کویر که با نرخ دولتی عرضه می‌شوند، از تولیدات یک ماه اخیر این شرکت هستند.

۶- تایرهایی که از طریق سامانه اینترنتی کویر به فروش می‌رسند، معمولا در کمتر از ۱۰ روز کاری (پس از تکمیل ثبت نام) به مشتریان تحویل داده می‌شود. اما در صورتی که تحویل تایر، بیشتر از این مدت، به طول انجامید، می‌توانید از طریق کد رهگیری که در زمان ثبت نام تایر برای‌تان صادر می‌شود، به سامانه رهگیری مرسولات پستی شرکت پست مراجعه کنید و آخرین وضعیت تحویل تایر را پیگیری کنید. همچنین ممکن است به دلایلی، سفارش شما لغو شده و کالایی برای‌تان ارسال نشده باشد. در اینصورت باید از طریق شرکت کویر تایر، برای پیگیری دریافت لاستیک دولتی، اقدام کنید.

۷- تایرهای دولتی کویر، دارای ۴۸ ماه ضمانت هستند. بنابراین پس از استفاده از این تایرها، اگر هرگونه نقص یا ایرادی در آنها مشاهده کردید، بلافاصله به نمایندگی خدمات پس از فروش کویر تایر مراجعه کنید.

۸- برای خرید تایر SUV با نرخ دولتی، نیازی به دریافت نوبت نیست و مشتریان می‌توانند با مراجعه حضوری به نمایندگی کویر تایر که این نوع تایرها را برای فروش دارند، تایر موردنظرشان را خریداری کنند.

۹- از طریق لینک قیمت لاستیک دولتی کویر، می‌توانید آخرین قیمت مصوب لاستیک کویر تایر را مشاهده کنید.

مراحل خرید لاستیک دولتی از برند یزد تایر

برخلاف شرکت‌های بارز و کویر تایر، شرکت یزد تایر هنوز شرایط فروش اینترنتی لاستیک دولتی را اعلام نکرده است و امکان خرید اینترنتی لاستیک از این شرکت، وجود ندارد. پس برای خرید لاستیک دولتی یزد تایر، فقط باید به صورت حضوری به نمایندگی فروش یزد تایر مراجعه کنید.

همچنین از طریق لینک قیمت لاستیک دولتی یزد تایر نیز می‌توانید آخرین قیمت مصوب این شرکت را مشاهده کنید.

لاستیک دولتی با لاستیک آزاد چه تفاوتی دارد؟

تا اینجا شما را با نحوه خرید لاستیک دولتی از چهار برند معروف آشنا کرده ایم؛ اما ممکن است برای بسیاری افراد این سوال مطرح شود که چه تفاوتی میان خرید لاستیک دولتی و آزاد است؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می دهیم.

همان تفاوتی که میان دلار رسمی با دلار آزاد هست، یا همان تفاوتی که میان قیمت خودرو در بازار و قیمت خودرو در کارخانه وجود دارد، برای لاستیک‌ها هم صدق می‌کند. در این روزها بدلیل وجود واسطه‌های مختلف میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت لاستیک با نرخ آزاد، با قیمت لاستیک با نرخ شرکتی، تفاوت معناداری پیدا کرده است و هرچقدر که سایز تایر بزرگ‌تر باشد یا کاربری تایر، خاص‌تر باشد، این تفاوت قیمت نیز بیشتر خودنمایی می‌کند.

می‌گویند اصلی‌ترین دلیل وجود این اختلاف قیمت، عدم تناسب عرضه و تقاضا و همچنین افزایش هزینه‌های نگهداری و انبارداری است و به همین دلیل، فروشندگان تایر مجبورند تا برای جبران بخشی از هزینه‌های‌شان، قیمت فروش لاستیک را در بازار، افزایش دهند. در چنین شرایطی، مصرف‌کنندگان به دنبال دریافت لاستیک با نرخ دولتی می‌روند.

چگونه با ارز دولتی لاستیک بخریم؟

حتما می‌دانید که با مصوبه اخیر دولت، هر لاستیکی که تا اول شهریورماه امسال، در گمرک ثبت شده باشد، می‌تواند ارز دولتی بگیرد. حال، سوال اینجاست که چگونه می‌توان لاستیک با ارز دولتی (یا همان ۴۲۰۰ تومانی) خرید؟

طبق قانون، وسایل نقلیه سنیگن، برای گرفتن لاستیک با ارز دولتی، باید «پیمایش خاصی» داشته باشند. بعنوان مثال، برای خریداری ۲ حلقه لاستیک با ارز دولتی:

اتوبوس ها باید ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشند.کامیون ها باید ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر، پیمایش داشته باشند.

البته علاوه بر پیمایش، «نوع بارگیری» نیز در این موضوع، می‌تواند موثر باشد.

مالکان این خودروها، ابتدا باید به سازمان حمل و نقل استان خودشان مراجعه کنند و در صورت داشتن شرایط دریافت لاستیک، حواله لاستیک برای آنها صادر می‌شود. در این حواله، مواردی همچون آدرس فروشنده، آدرس نمایندگی فروش و حتی سایز لاستیک و نوع لاستیک نیز تعیین شده است.

راهنمای انتخاب سایز لاستیک

بهتر است با توجه به ابعاد بدنه خودروها، سایز لاستیک آن ها هم نسبت به رنگ و بدنه و … انتخاب شود مناسب خود را استفاده کنند.

سایز لاستیک هر خودرو در دفترچه راهنما و همین طور وبسایت شرکت تولیدکننده اتومبیل نوشته شده که عینا روی لاستیک هم درج شده است و به عنوان مثال بدین شکل نوشته می‌شود: P220/80R16.

حرف P

حرف P روی لاستیک علامت کلمه انگلیسی Passenger به معنی مسافری است و نشان می‌دهد که این لاستیک مناسب خودروهای سواری، شاسی‌بلندها و وانت‌ها است.

عرض لاستیک

عدد سه رقمی بعد از حرف P، عرض لاستیک خودرو را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ۲۲۰ یعنی عرض لاستیک خودرو ۲۲۰ میلیمتر است.

ارتفاع لاستیک

عددی که بعد از علامت «/» می‌آید، برای محاسبه ارتفاع لاستیک به کار می‌رود. در مثالی که گفته شد عرض لاستیک (۲۲۰) را در ضریب ارتفاع (۸۰) ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم می‌کنیم تا ارتفاع لاستیک که ۱۷۶ میلیمتر است، به دست می‌آید.

اندازه رینگ

حرف R بیان‌کننده کلمه Radial است که ساختار لاستیک را نشان می‌دهد. عددی که بعد از حرف R می‌آید، اندازه رینگ را به اینچ اعلام می‌کند. در این مثال عدد ۱۶، یعنی رینگ خودرو ۱۶ اینچ است.

سوالات متداول ثبت نام لاستیک دولتی

در هر بار نوبت امکان خرید چند حلقه تایر وجود دارد؟

با ثبت نام لاستیک دولتی بارز و دریافت یک نوبت، در هرسال می‌توانید ۴ حلقه تایر دریافت کنید.

در صورت ثبت اشتباه اطلاعات چه کنم؟

در حال حاضر امکان ویرایش اطلاعات ثبت نامی وجود ندارد؛ بنابراین باید پس از گذشت نوبت، مجددا برای نوبت‌گیری اقدام کنید.

آیا می‌توان دو خودرو با یک کد ملی ثبت کرد؟

خیر، در صورتی‌که هر دو خودرو به نام یک شخص باشد، باید آن را با کد ملی‌های متفاوت در سامانه ثبت کنید.

اگر امکان حضور در تاریخ تعیین‌شده را نداشته باشم، می‌توانم بدون دریافت نوبت در زمان دیگری مراجعه کنم؟

مراجعه صاحب سند در ساعت و تاریخ تعیین‌شده الزامی است و در صورتی‌که این امکان وجود ندارد، باید یکی از بستگان درجه‌یک او برای دریافت تایرها اقدام کند. در روزهایی به‌غیر از زمان تعیین‌شده امکان تحویل تایر وجود ندارد و شخص باید بار دیگر برای دریافت نوبت اقدام کند.

اگر صاحب سند فوت شده باشد، چه باید کرد؟

در این‌صورت باید کپی گواهی فوت و برگه انحصار وراثت را ارائه داده و با کارت بانکی یکی از وراث قانونی اقدام به خرید کنید.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید