پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 89636 |
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

خبر خوش برای دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی

برنامه هفتم توسعه کشور در حالی در دستور مجلس قرار داشت که برنامه ریزی برای اسقاط خودروهای فرسوده بر اساس این سند بالا دستی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. این خبر می تواند به طور مستقیم دارندگان خودروهای فرسوده و به طور غیر مستقیم متقاضیان خودروهای وارداتی را خوشحال کند.

اقتصادسنج| برنامه هفتم توسعه کشور در حالی در دستور مجلس قرار داشت که برنامه ریزی برای اسقاط خودروهای فرسوده بر اساس این سند بالا دستی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. این خبر می تواند به طور مستقیم دارندگان خودروهای فرسوده و به طور غیر مستقیم متقاضیان خودروهای وارداتی را خوشحال کند.

رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت ستاد تحت مدیریتش برای اجرای برنامه هفتم توسعه اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را در دستور کار دارد.مهران سالاریه این هدف گذاری را در راستای از رده خارج کردن و نوسازی ناوگان فرسوده کشور عنوان کرد.

ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل مدیریت منابع ارزی سبب شد تا اصلی ترین محل استفاده از گواهی های اسقاط خودروهای فرسوده مسدود شود. بسته شدن مسیرهای ورودی محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز به کشور سبب شد تا دارندگان خودورهای فرسوده برای اسقاط کردن خودروهای خود با چالش های متعددی روبرو شوند. از طرف دیگر مراکز اسقاط خودرو نیز که در روزگار واردات خودرو پُر رونق بودند با توجه به سیاست جدید در زمینه ممنوعیت ورود خودرو به کشور کسب و کارشان تا حد زیادی از سکه افتاد. نیروی کار شاغل در این مراکز نیز به الاجبار باید به فکر کار جدیدی برای خود می گشتند. این وضعیت با توجه به اینکه خودروسازان داخلی اجباری برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشتند، بیش از پیش تشدید شد.

اما هدف گذاری از رده خارج کردن ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت سالیانه در برنامه هفتم توسعه کشور اتفاقی بود که هم دارندگان خودروهای فرسوده را خوشحال می کند هم متقاضیان خودروهای وارداتی به صورت غیر مستقیم از این خبر سوپرایز می شوند. دلیل سوپرایز علاقمندان به محصولات تولیدی برندهای جهانی خودروساز را باید در تداوم واردات خودرو به دلیل هدف گذاری برای اسقاط خودروهای فرسوده جست و جو کرد.

چنانچه سیاست گذار قصد داشته باشد تا اسقاط خودرو را با آنچه در برنامه هفتم توسعه کشور آمده همخوان کند باید به واردات خودرو به عنوان یکی از مسیرهایی که امتحانش را پس داده بیش از پیش توجه کند. ورود محصولات تولیدی برنامه جهانی خودروساز کمک می کند تا علاوه بر انتقال تکنولوژی، خودروهایی با مصرف سوخت پایین در خیابان ها و جاده های کشور تردد کنند و این اتفاق می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک فراوانی کند. شرکت های واردکننده نیز به ازای هر دستگاه خودرویی که شماره گذاری می کنند موظف هستند تا تعدادی گواهی اسقاط را به پلیس راهور ارائه دهند.

البته امکان واریز وجه در صورت نبودن گواهی اسقاط خودرو مسیری است که پیش پای شرکت های تولیدکننده خودروی داخلی نیز قرار گرفته و تا حدودی می تواند هدف گذاری ۵۰۰ هزار دستگاهی آن هم به صورت سالیانه براساس برآورد ذکر شده در برنامه هفتم توسعه کشور برای اسقاط خودروهای فرسوده را تهدید کند.

اما هر چه هست تا اینجای کار اظهارات رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشحالی دارندگان خودروهای فرسوده و متقاضیان خودروهای وارداتی را رقم زده است. باید منتظر ماند و دید سیاست گذار چگونه با برنامه ریزی پیش بینی مورد نظر برای اسقاط خودروهای فرسوده را محقق می کند.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید