جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 28736 |
|
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ |
ارسال به دوستان
پ

خطر زلزله؛ بافت‌های فرسوده خراسان جنوبی را تهدید می‌کند

رودخانه کال شور به عنوان کانال آب شهرستان بیرجند سال هاست در حال جمع آوری آب های سطحی در این شهرستان است. ورودی این کانال از شرق بیرجند آغاز و از سمت غرب شهرستان خارج می شود. این رودخانه حتی به عنوان حوزه آبریز شهرستان سربیشه که ۶۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد نیز است و وقتی که بارندگی زیاد می شود این آب‌ها اینجا به هم می پیوندند و از بیرجند خارج و با گذشتن از خوسف وارد کویر می شوند.

به گزارش «اقتصادسنج»،حسین فنودی، نماینده خراسان جنوبی اظهار داشت: رودخانه کال شور به عنوان کانال آب شهرستان بیرجند سال هاست در حال جمع آوری آب های سطحی در این شهرستان است. ورودی این کانال از شرق بیرجند آغاز و از سمت غرب شهرستان خارج می شود. این رودخانه حتی به عنوان حوزه آبریز شهرستان سربیشه که ۶۰ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد نیز است و وقتی که بارندگی زیاد می شود این آب‌ها اینجا به هم می پیوندند و از بیرجند خارج و با گذشتن از خوسف وارد کویر می شوند.

خراسان جنوبی

نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: هر چند که تاکنون تعدادی بند آبی در مسیر آب های سطحی و رودخانه کال شور ایجاد کرده اند ولی کفایت نمی‌کند و بارها اعلام کرده‌ام که اگر جلوی آب های سطحی گرفته نشود وارد نمک زاری های کویری می شوند و در واقع هدر می روند.

خطر زلزله در کمین بافت‌های فرسوده

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به بافت‌های فرسوده در مناطق مختلف شهری خراسان جنوبی هم اشاره کرد و گفت: بیشتر محله‌های شمال شهر و مناطق مرکزی بیرجند مانند خیرآباد، خیابان شهید مطهری، منتظری، ابن‌حسام، هفده شهریور و بازار قدیم از خیابان های قدیمی شهر هستند که دارای بافتی فرسوده اند که با توجه به اعتباری که برای مرمت و بازسازی این مناطق تزریق می شود اما کارها بسیار کند پیش می رود.

خراسان جنوبی

فنودی بیان کرد: البته گاهی مالکان بخصوص صاحبان خانه و باغ های قدیمی در بافت‌های فرسوده هم اجازه مرمت و بازسازی این املاک را نمی دهند. گاهی هم همه کم کاری ها از سوی مسئولان شهری نیست و مالکان خصوصی همکاری لازم را نمی کنند؛ به طور مثال بافت های تاریخی را مسئولان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی می کنند و هزینه اش را می پردازند اما مالک خصوصی در این ملک را بر روی عموم باز نمی کند و اجازه بازدید به گردشگران را نمی دهد.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: در بافت‌های تاریخی، عمارت ها و باغ ها مرمت می شود اما درهای شان بر روی مردم بسته است. به طور مثال قلعه و عمارت باغ شهر مود را میراث فرهنگی چند سالی می شود که مرمت کرده است ولی متاسفانه مالک خصوصی این باغ عمارت اجازه بازدید برای عموم را نمی دهد آن هم قلعه باغی که نمونه اش در کشور وجود ندارد. این باغ ۶۰ هزار متر مربع است و دارای ۲۰ برج همراه با دیوارهای بزرگ است ولی متاسفانه هیچ گردشگری تاکنون اجازه بازدید از آن را نداشته است.

فنودی ادامه داد: بافت فرسوده بیرجند کوچه های تنگ و باریکی دارد که اگر حادثه ای مثل زلزله رخ بدهد هیچ خودروی امدادی نمی تواند جهت امدادرسانی و آواربرداری وارد این کوچه ها شود. نه تنها در شهرستان بیرجند بلکه همه بافت های قدیمی شهرستان های استان این مشکل را دارند. اینکه خانه ها در این بافت ها، بازسازی و مرمت نمی شود دلایلی همچون عدم توانایی مالی صاحب ملک ها و البته عدم تخصیص اعتبار دولت در خصوص این منطقه است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید