پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 32573 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

آینده بازار کار متعلق به چه مهارت هایی است؟

با توجه به تولد چت‌بات‌هایی که سرفصل‌ اخبار را به خود اختصاص داده است که می‌تواند نابودگر مقالات دانشجویی یا جایگزینی برای نویسندگان شود، بحث در مورد اینکه آیا روبات‌ها قرار است جایگزین مشاغل ماهر شوند یا خیر دوباره احیا می‌شود.

اقتصادسنج؛ با توجه به تولد چت‌بات‌هایی که سرفصل‌ اخبار را به خود اختصاص داده است که می‌تواند نابودگر مقالات دانشجویی یا جایگزینی برای نویسندگان شود، بحث در مورد اینکه آیا روبات‌ها قرار است جایگزین مشاغل ماهر شوند یا خیر دوباره احیا می‌شود.

چه کسی می‌داند که چت‌بات در نهایت چه تاثیری خواهد داشت؟ اما گزارش جدیدی از موسسه “برنینگ گلس” که با مشارکت انجمن Business-Higher Education و Wiley انجام شد، نشان می‌دهد که مهارت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نه تنها از جمله سریع‌ترین و گسترده‌ترین مجموعه‌های مهارتی در بین صنایع در بازار کار هستند، بلکه داشتن آنها می‌تواند به این معنا باشد که کارکنان در شغل خود به جای دستمزد کمتر، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.

مت سیگلمن، رئیس موسسه غیرانتفاعی برنینگ گلسکه در زمینه  تحقیقات بازار کار فعالیت می‌کند، می‌گوید: «این تصور که اتوماسیون یک تهدید پنهان در افق دید است، چیزی است که ما باید در آن تجدید نظر کنیم. “ما می‌بینیم که افرادی که کارشان شامل استفاده از مهارت‌های اتوماسیون است، به طور قابل توجهی بیشتر از دیگران، دستمزد دریافت می‌کنند.”

با این حال، او اذعان می‌کند که مهارت‌ها در مشاغل متوسط به سرعت در حال تغییر هستند و کسانی که با پیشرفت مهارت‌ها همراه نیستند، ممکن است در معرض خطر باشند. «نوعی جابه‌جایی که ما می‌بینیم ممکن است ارتباط کمتری با از بین رفتن مشاغل داشته باشد تا مشاغلی که نیاز به مجموعه‌های کاملاً جدیدی از مهارت‌ها دارند که افراد در نیروی کار امروزی هنوز بر آن‌ها مسلط نشده‌اند.»

بنابراین کارجویان باید روی چه مهارت‌هایی تمرکز کنند؟ پژوهش این موسسه که در ۱ دسامبر منتشر شد، ایده‌هایی را ارائه می‌کند. این موسسه داده‌های ۲۲۸ میلیون آگهی شغلی در هفت سال گذشته را تجزیه و تحلیل کرد و تقریباً ۳۰ هزار مهارت – از جوشکاری گرفته تا مهندسی داده‌ها – را در ۴۴۴ «خوشه» مهارت‌ها، مانند تولید ناب یا تجزیه و تحلیل داده‌ها، گروه‌بندی کرد.

از آن تجزیه و تحلیل، چهار خوشه مهارت نه تنها به‌عنوان سریع‌ترین رشد (آنهایی که بالاترین نرخ رشد را از سال ۲۰۱۸ دارند)، بلکه به‌عنوان گسترده‌ترین خوشه‌ها (آنهایی که در گسترده‌ترین صنایع مشاهده می‌شوند) ظاهر شدند. به ترتیب سرعت رشد و دسترسی، چهار مجموعه مهارت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، پردازش ابری، مدیریت محصول و رسانه‌های اجتماعی نتایجی بودند که از این بررسی حاصل شد. سیگلمن می‌گوید مدیریت محصول و رسانه‌های اجتماعی آنهایی هستند که بازار کار را مختل می‌کنند و بزرگترین فرصت‌ها را برای کارگران فراهم می‌کنند.

او می‌گوید: «این‌ها مجموعه‌ای از مهارت‌ها هستند که به احتمال زیاد در کاری که انجام می‌دهید ادغام می‌شوند. این گزارش نشان داد که در سال ۲۰۲۱، از هر هشت آگهی شغلی، یک آگهی به یکی از این چهار مجموعه مهارت نیاز دارد.»

سیگلمن، یکی از اعضای تیم فوربس برای تهیه فهرستی از افرادی که آینده کار را شکل می‌دهند، همچنین در ۱۵ نوامبر در نشست آینده کار فوربس درباره تحقیقات این موسسه صحبت کرد. سیگلمن در ماه نوامبر گفت، به‌یرغم نشانه‌هایی از بادهای مخالف در فضای اقتصادی، «کمبود استعدادها همچنان باقی مانده است». آنچه ما در واقع می‌بینیم، عدم تعادل افراد با مجموعه مهارت‌های خاصی است که بازار به آن نیاز دارد. تحقیقات او نشان می‌دهد که یک شغل متوسط در پنج سال گذشته شاهد جایگزینی ۳۷ درصد از مهارت‌های خود بوده است “به دلیل اتوماسیون، به دلیل فناوری و همچنین به دلیل گسترش مهارت‌ها در سراسر بازار.”

این گزارش تفصیلی همچنین نشان داد که افرادی که این چهار مجموعه مهارت را توسعه می‌دهند، در مجموع در زمینه پرداخت پاداش، و اغلب با فاصله زیادی از مشاغل ایالات متحده بهتر عمل می‌کنند.

علاوه بر این، مهارت‌هایی را نام می‌برد که در حال محو شدن هستند یا رشد نسبتاً آهسته یا منفی را نشان می‌دهند. اینها شامل مشاوره تجاری، فروش تخصصی، معماری و مدیریت پایگاه داده و طراحی و توسعه وب است. در این گزارش آمده است مشاغلی که رو به کاهش هستند شامل مدیران پایگاه داده، مشاوران مالی شخصی و حسابرسان است.

برای افراد جویای کار، سیگلمن به کارکنان توصیه می‌کند که به جای شرکت‌ها یا مشاغل خاص، بیشتر به مهارت‌هایی که به آن مجهز می‌شوند، فکر کنند. او می‌گوید: «آنچه شما را در شغل‌تان در جایگاه سکاندار قرار می‌دهد، اغلب به همان اندازه ایجاد مهارت‌های مناسب است که در مورد انتخاب شغل مناسب است.

او می‌گوید با یافتن مهارت‌هایی که هم به سرعت در حال رشد هستند و هم در صنایع گسترش می‌یابند، افراد می‌توانند فرصت‌هایی را در زمینه‌هایی پیدا کنند که نیازها در آن‌ها در حال ظهور است، اما همچنان کمبودهای عمده مهارت‌ها وجود دارد. او می‌گوید که بازاریابی یک مثال از این دست است – زمینه‌ای که در آن تعداد زیادی از متخصصان خلاق «دارای ذهن فعال» وجود دارند که ارتباط‌سازان قوی هستند؛ اما تجربه کافی در زمینه دانش فنی جدید در مورد مسائلی مانند اتوماسیون یا تجزیه و تحلیل داده‌ها ندارند. وقتی می‌بینید که این نوع تلاقی‌ها در بازار اتفاق می‌افتد، معمولا کمبودی وجود خواهد داشت.

 

منبع: فوربس

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید