جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 29620 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

رقابت در صنعت بیمه جهت تازه‌ای پیدا کرده است / حالا جنگ بر سر مهارت‌هاست

صنعت بیمه صنعت پیچیده‌ای است.در این میان مقاومت شرکت‌های بیمه برای استفاده از فناوری‌های نوین و از سوی دیگر نیاز و خواسته‌های مشتریان امروزی نیز از مواردی است که این پیچیدگی‌ها را صدچندان می‌کند. اما باید گفت که در این عرصه تنگاتنگ پررقیب، برنده کسی است که با جریان روز هم‌مسیر باشد و با ایجاد توازن بین آنچه از قبل کسب کرده و آنچه آینده به آن تحمیل می‌کند، پیش رود.

اقتصادسنج؛ صنعت بیمه صنعت پیچیده‌ای است. وجود قوانین و ضوابط تعریف‌شده در چهارچوب و بدنه اصلی آن در کنار نگاه سنتی بزرگان صنعت از یک طرف و تمایل به استفاده از فناوری‌های جدید برای کسب مزیت‌های رقابتی در بازار پررقابت آن کار اهالی بیمه را بسیار سخت‌تر از همیشه کرده است.

در این میان مقاومت شرکت‌های بیمه برای استفاده از فناوری‌های نوین و از سوی دیگر نیاز و خواسته‌های مشتریان امروزی نیز از مواردی است که این پیچیدگی‌ها را صدچندان می‌کند. اما باید گفت که در این عرصه تنگاتنگ پررقیب، برنده کسی است که با جریان روز هم‌مسیر باشد و با ایجاد توازن بین آنچه از قبل کسب کرده و آنچه آینده به آن تحمیل می‌کند، پیش رود.

امروز شرکت‌های بیمه با انواع فناوری‌هایی رو‌به‌رو هستند که بی‌توجهی یا کنار گذاشتن آنها هیچ فایده‌ای غیر از دور ماندن از بازار ندارد. قرن حاضر دوران پویایی است و هر صنعتی که پویاتر باشد، موفق‌تر خواهد بود.

دیگر مهارت مهم است، نه فناوری

دوره‌ای که امروز صنعت بیمه تجربه می‌کند، دوران مهارت‌هاست. امروز مهارت در بیمه حرف اول و آخر را می‌زند. در واقع این مهارت‌های جدید هستند که نقشه‌راه تغییر و تحول صنعت بیمه را طراحی می‌کنند؛ نه فناوری‌ها. در این راستا نظرات متفاوتی در رابطه با مهارت‌های لازم در دنیای امروز بیمه‌گری بیان می‌شود. عده‌ای از توانایی برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و رهبری صحبت می‌کنند و عده‌ای دیگر قدرت ارتباط با مشتری و شناخت نیازهای آنها را برگ برنده مهارتی دنیای بیمه می‌دانند. توانایی تفکر نیز از مهارت‌هایی است که امروز در صنعت بیمه مطرح می‌شود.

واقعیت این است که آنچه در دنیای دیجیتالی امروز مهم است، دیگر مهارت استفاده از ماشین و ابزارهای فناورانه نیست؛ چراکه امروز، استفاده از فناوری دیگر مهارت تلقی نمی‌شود و لازمه شغلی است. آنچه امروز در مواجهه با سیل عظیم فناوری‌های برهم‌زننده لازم ،است مهارت مدیریت و به‌کارگیری آنها در مسیر درست و صحیح است.

امروز دیگر مهارت‌های کاربردی صنعت بیمه فرق کرده است. اگر در سال ۲۰۱۶ میلادی مهارت استفاده از هوش مصنوعی اهمیت چندانی نداشت، امروز این مهارت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های طراحی نقشه‌راه دیجیتالی شرکت‌های بیمه بزرگ تلقی می‌شود. امروز مهارت‌های تحلیلی دارای اهمیت بسیاری هستند؛ چراکه شرکت‌های بیمه به قدرت داده‌ها و بینش مبتنی بر داده پی برده‌اند، در حالی که تا سال ۲۰۱۶ میلادی تحلیل داده‌ها در کسب‌و‌کار بیمه چندان نقشی نداشت؛ مگر در شرکت‌های بزرگ و جغرافیای خاص.

کارشناسان عرصه بیمه برای رویکرد مهارت در دنیای بیمه امروزی مثال جالبی دارند. آنها فضای حاکم بر دنیای امروز بیمه را فضای «جنگ بر سر مهارت‌ها» می‌دانند. درست مانند جنگ بر سر منابع آب! چراکه با وجود پیشرفت‌های روزافزون فناوری‌هایی که به قصد برهم‌زنندگی صنایع مختلف وارد شده‌اند، مهارت‌های لازم برای در اختیار گرفتن و مهار فناوری‌های نوین با کمبودی جدی در گستره جهانی رو‌به‌روست و اینجاست که تقاضای بیش از عرضه، چالش بزرگ را به وجود می‌آورد. حالا رقابت شرکت‌های بزرگ بیمه در فناوری‌های مورد استفاده آنها نیست، در هزینه‌های کلان و سرمایه‌های سرازیرشده در به‌کارگیری فرایندهای تمام‌دیجیتال هم نیست؛ حالا جنگ بر سر مهارت‌هاست!

زمانی برای دگردیسی مهارت‌ها

بعضی مهارت‌ها، استعدادها و قابلیت‌ها عمیق و تغییرناپذیر هستند که همیشه برای آنها خواستاران زیادی هست. داشتن قدرت رهبری یا هدایت گروه‌های مختلف یا قدرت تصمیم‌گیری و مدیریت ریسک‌های پیش‌رو از مهارت‌هایی است که همیشه و همیشه مفید و کارآمد هستند و در هر برهه‌ای از تاریخ برای کسب‌و‌کارها لازم خواهد بود.

این مهارت‌ها به سبب تغییر محیط یا زمان، تغییری نخواهند داشت و همواره مطلوب و در جایگاه خاص خود هستند. اما دسته‌ای از مهارت‌ها بر اساس شرایط زمانی و وضعیت کسب‌و‌کار و نیازهای روز تعریف می‌شوند. نمونه بارز آن مهارت تجزیه‌وتحلیل داده‌هاست. این مهارت که امروز در صنعت بیمه حرف اول و آخر را می زند، تا پنج سال پیش در میان اهالی بیمه صرفاً استعدادی درخشان در زمینه چینش و نتیجه‌گیری از واقعیات محسوب می‌شد، اما حالا چینش داده‌ها و نتیجه‌گیری مؤثر از آن تنها ابزاری است که شرکت‌های بیمه راه موفق خود را با آن می‌بینند.

به عقیده بسیاری از فعالان عرصه بیمه امروز توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، مشاهده الگوها، استفاده از داده‌های خرد و کلان و استعداد اتخاذ تصمیم درست در میانه پیچیدگی‌ها از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر سازمانی به آن نیاز دارد. در دنیایی که نرم‌افزارها حرف اول و آخر کسب‌و‌کار را می‌زنند، داشتن مهارت تحلیل داده می‌تواند ضامن بقا و پیشرفت در بازارهای به‌شدت رقابتی باشد.

این روزها اگر به سایت یا بخش فناوری روزنامه یا هر مجله‌ای رجوع کنید، حتماً اخباری با عنوان «ظهور ربات‌ها» و «ربات جایگزین انسان» و… می‌بینید؛ اخباری که امروز نگرانی‌های زیادی را متوجه مهارت‌های خاص و پویای صنایع مختلف کرده است.

آیا فناوری‌های نوظهور در حال پس‌زدن مهارت‌ها هستند؟ بله. فناوری‌های نوظهور در حال پس‌زدن مهارت‌ها هستند و البته در حال ایجاد مهارت‌هایی جدیدتر. اگر هوش مصنوعی در کار نبود، آیا کسانی بودند که در زمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشغول به فعالیت شوند؟

شاید روند اتوماسیون در بیمه به از دست رفتن فرصت‌های بعضی مهارت‌ها منجر شود، اما این دلیلی برای کنار کشیدن نیست. کنار رفتن هر مهارتی به معنای ساخته‌شدن مهارتی جدید است. در این میان راهکارهای هوشمندانه‌ای وجود دارد که می‌توان با به‌کارگیری آنها به رفع این دغدغه بزرگ در زمان استفاده از فناوری در بیمه غلبه کرد. آموزش کارکنان و داشتن استراتژی جامع و آینده‌نگرانه استعدادیابی می‌تواند مهارت‌های لازم برای هر دوره‌ای را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد. باید اذعان داشت که رویکردهای جدید مهارت‌های جدیدی می‌طلبد. دنیای بیمه نو به نو در حال تغییر است و مهارت‌های مورد نیاز آن نیز در حال دگردیسی!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید