یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 92447 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

۴ پیش بینی از قیمت طلا و سکه/ تلاش سیاست‌گذار تثبیت قیمت دلار است

قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است نوسان محدودی داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار، روند قیمتی معکوس سکه امامی و بهار آزادی در نیمی از روزهای هفته بود. فعالان بازار طلا، همچنین از تداوم رکود بازار خبر می‌دهند.

اقتصادسنج| قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که رو به پایان است نوسان محدودی داشت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار، روند قیمتی معکوس سکه امامی و بهار آزادی در نیمی از روزهای هفته بود. فعالان بازار طلا، همچنین از تداوم رکود بازار خبر می‌دهند.

قیمت طلا و سکه این روزها تحت تاثیر سردی بازار ارز و همچنین افول نرخ انس قرار دارد و نوسان چندانی را تجربه نمی‌کند. روند قیمت سکه امامی و بهار آزادی نیز در برخی روزهای هفته اخیر یکسان نبوده است و به تناوب و بر عکس یکدیگر، کاهش و افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. قطعات سکه نیز شرایط الاکلنگی را در روزهای اخیر پشت سر گذاشتند و هر روز تا ظهر، افزایش قیمتی را که تا آخرین معاملات روز قبل کسب می‌کنند، از دست می‌دهند.

این در حالی است که علاوه بر نبود تقاضا در بازار طلا، بازار ارز نیز با رکود مواجه است و در قیمت ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان درجا می‌زند. در واقع، قیمت در روزهای اخیر نه از این قیمت بالاتر رفته و نه پایین‌تر آمده است. در این میان انس، نیز از تب و تاب افتاده و به کانال ۱۹۰۰ دلاری بازگشته است.

در چنین شرایطی، پیش‌بینی کارشناسان مالی و فعالان بازار طلا، از آینده قیمت طلا و سکه چیست؟

بذرافشان: تورم بالا، بر بازار موثر است

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره روند بازار طلا و سکه گفت: «رشد انس جهانی طلا فاکتوری اثرگذار بر بازار طلاست و اکنون به دلیل ثبات قیمت دلار، افت و خیزهای طلای جهانی بر بازار داخلی اثرگذار است.»

وی با تاکید بر شرایط رکودی بازار طلا افزود: «وضعیت اقتصادی و تورم بالا، بر روند بازار موثر است؛ علاوه بر اینکه هزینه تولید طلا نیز رشد داشته و این مساله واحدهای تولیدی را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.»

بذرافشان درباره روند بازار طلا گفت: «در دو هفته‌ گذشته با وجود افزایش ۹۵ دلاری طلای جهانی؛ اما بازار داخلی، نوسان یک تا سه درصدی داشت و تحت تاثیر این افزایش قرار نگرفت. به نظر می‌رسد دلیل آن را می‌توان در پایین بودن تقاضا جستجو کرد.»

این کارشناس بازار طلا بیان کرد: «درشرایط فعلی به نظر می‌رسد رکود بازار طلا فعلا ادامه‌دار است و به نظر نمی‌رسد تا پایان هفته بازار نوسان چشمگیری داشته باشد. با این وجود مردم نباید منتظر کاهش قیمت باشند و احتمال کاهش قیمت با توجه به ثبات چند ماهه خیلی کم است.»

دیبا: موتور محرکه طلا خاموش است

مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به اثر کاهشی انس جهانی بر بازارهای داخلی طلا گفت: «مهم ترین عامل تاثیرگذار بر حرکت این روزهای طلای داخلی، تحرکات انس جهانی است. این در حالی است که قیمت دلار در بی‌خبری محض از نظر اخبار تاثیرگذار قرار دارد و اخبار سیاسی و اقتصادی خاصی برای تغییر موضع دلار شاهد نیستیم.»

وی که پیش از این پیش‌بینی کرده بود انس جهانی می‌تواند به سمت محدوده‌های قیمتی ۱۹۹۸ تا ۱۹۸۰ دلاری برگردد؛ گفت: « هفته گذشت طلای جهانی توانست منطقه ۲۱۴۸ دلاری را به‌عنوان منطقه جدید معاملاتی تست کند؛ اما بعد با شدوی بلند واکنش نشان داد. اما انطباق با سیاست‌های فد مهم است.»

وی در خصوص طلای جهانی پیش‌بینی کرد: «همه این رفتارها در حالت کلی کم شدن قدرت منطقه ۲۰۷۰ دلاری است که به هر حال شکست این منطقه را قطعی می‌کند و در ادامه، شاهد مناطقی نظیر ۲۲۵۰ و ۲۴۰۰ در بلندمدت خواهیم بود.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت در بازار طلای داخلی توضیح داد: «فعلا سکه امامی به‌عنوان متر تعیین قیمت برای این بازار فضای فکری ما می‌تواند کف محدوده ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی باشد.»

وی تصریح کرد: «عامل تاثیرگذار طلای داخلی یعنی دلار فعلا موتور محرکه‌اش خاموش است و عملا نمی‌توان از آن انتظار زیادی داشت . فعلا کف ۲۷ میلیون و ۶۰۰ شیرین‌ترین منطقه خرید است.»

طباطبایی: تلاش سیاست‌گذار تثبیت قیمت دلار است

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به تبعیت بیشتر قیمت طلا و سکه از قیمت دلار نسبت به طلای جهانی گفت: «قیمت سکه‌ در سالیان گذشته همیشه با حباب همراه بوده است؛ بنابراین افزایش نرخ جهانی طلا نمی‌تواند تاثیر شگرفی بر رشد بازار طلا در داخل کشور بگذارد.»

وی با اشاره به اینکه رشد قیمت دلار می‌تواند ارزش بازار سکه را صعودی کند، افزود: «اگر در سیستم اقتصادی و سیاسی کشور رخداد قابل توجهی پیش نیاید، روند بازارهای مالی باثبات خواهد بود.»

وی با اشاره به اینکه رشد قیمت دلار می‌تواند ارزش بازار سکه را صعودی کند، افزود: «اگر در سیستم اقتصادی و سیاسی کشور رخداد قابل توجهی پیش نیاید، روند بازارهای مالی باثبات خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی در خصوص روند قیمت طلا و سکه تا پایان سال ادامه داد: «هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم رشد کالاهای سرمایه‌ای اعم از سکه و طلا استارت می‌خورد. همچنین جریان نقدینگی، بین بازارهای نقدشونده‌تر که شامل اقلام سرمایه‌گذاری و بازارهای مورد اشاره است، اتفاق می‌افتد.»

وی گفت: «تلاش سیاست‌گذار تثبیت قیمت دلار است و متعاقبا این موضوع مستقیما با آرامش در بازار طلا ارتباط دارد. با این وجود امکان پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت شدنی نیست.»

کشتی‌آرا: انتظار تغییر شدید در قیمت‌ها را نداریم

محمد کشتی‌آرا فعال و کارشناس بازار طلا و جواهر با اشاره به نوسانات روزهای گذشته انس جهانی طلا گفت: «رشد قیمت انس طلا بر قیمت طلا و سکه در بازار داخلی اثر صعودی می‌گذارد؛ اما پس از بازگشت طلا به کانال نزولی، بازار داخلی نیز افت داشت.» وی اضافه کرد: «قیمت طلا و سکه با توجه به شرایط با ثبات قیمت دلار نوسان چشمگیری ندارد و به نظر می‌رسد در هفته جاری این روند در بازار فلز زرد حفظ شود.»

این کارشناس بازار طلا و سکه در خصوص روند قیمت بازار طلا در کوتاه‌مدت گفت: «با توجه به ثباتی که طی روزهای اخیر در بازار داخلی و بازارهای جهانی ایجاد شده، به نظر می‌رسد فعل قیمت‌ها تغییرات خاصی نداشته باشند، مگر آنکه اتفاق خاصی در حوزه سیاست یا اقتصاد بین‌الملل رخ دهد.»

کشتی‌آرا در خصوص وابستگی قیمت طلا و سکه بیان کرد: «معمولا نوسانات قیمت طلا بر روی قیمت سکه تاثیرگذار است؛ در مواقعی که قیمت طلا افزایش پیدا می‌کند، بلافاصله قیمت سکه هم رو به افزایش خواهد گذاشت؛ اما در مواقعی که قیمت جهانی طلا کاهش پیدا می کند، معمولا قیمت سکه با مقاومت همراه است و با مقداری تاخیر، کاهش پیدا می‌کند.»

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید