یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 86206 |
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ |
ارسال به دوستان
پ

هر آنچه باید درباره «گواهینامه طلایی» بدانید/ این گواهینامه چه مزایایی دارد؟+ شرایط و نحوه ثبت نام

چندی پیش رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد برای رنگ‌بندی گواهینامه‌ رانندگی به رنگ های سفید، نقره ای و طلایی خبر داد. در این مطلب هرآنچه باید در خصوص «گواهینامه طلایی» بدانید را شرح داده ایم.

اقتصادسنج؛ چندی پیش رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد برای رنگ‌بندی گواهینامه‌ رانندگی به رنگ های سفید، نقره ای و طلایی خبر داد. در این مطلب به موارد زیر پرداخته ایم.

 رنگ‌بندی گواهینامه رانندگی به چه صورت است؟

 گواهینامه طلایی چیست و امتیازات آن به چه صورت است؟

 جریمه رانندگان متخلف

 مدارک لازم برای گواهینامه طلایی

شرایط دریافت گواهینامه طلایی

هزینه ثبت نام گواهینامه طلایی

گواهینامه طلایی جهت ارزش‌ گذاری عملکرد رانندگان قانون مدار و تشویق رانندگان به قانون مداری توسط راهنمایی و رانندگی مطرح شده و دارای مزایا برای رانندگان قانونمند است.

در این رابطه رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور ناجا با اشاره به اینکه ثبت تخلفات شهروندان در مرکز داده پلیس راهور نشان دهنده نقص آموزشی است گفت: رنگ بندی گواهینامه‌ها یکی از فاکتور‌های کنترل رفتار رانندگان خواهد بود و حالت خود کنترلی برای راننده پیش خواهد آورد.

رنگ‌بندی گواهینامه رانندگی به چه صورت است؟

چندی پیش رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد برای رنگ‌بندی گواهینامه‌ رانندگی خبر داد. براساس گفته‌های او، رنگ گواهینامه رانندگان قانونمند در ابتدا از سفید به نقره‌ای تغییر خواهد کرد. اگر راننده همچنان بدون تخلف به فعالیت خود ادامه دهد، صاحب گواهینامه رانندگی طلایی خواهد شد.

براساس این پیشنهاد، در آینده نزدیک سه رنگ برای گواهینامه خواهیم داشت که شامل سفید، نقره‌ای و طلایی می‌شود. گواهینامه سفید مخصوص رانندگان عادی است. گواهینامه نقره‌ای به رانندگانی اعطا می‌شود که تخلف ندارند. درنهایت گواهینامه طلایی نیز برای رانندگانی است که برای مدت طولانی، قانونمند و بدون تخلف بوده‌اند.

پیش از آن که بحث گواهینامه رانندگی طلایی مطرح شود، رئیس پلیس راهور از ارائه جایزه برای رانندگان قانونمند در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ خبر داده بود. در این طرح مبلغ دو میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که بین ۱۰۰ نفر از رانندگان قانون‌مدار تقسیم می‌شد. علاوه‌ براین، سی دستگاه موتورسیکلت برقی نیز به‌عنوان جایزه دیگر این طرح معرفی شد.

گواهینامه طلایی

 گواهینامه طلایی و امتیازات آن

گواهینامه طلایی، مدرک مثبت قانون مدار و عالی بودن راننده دارنده این گواهینامه می باشد و در صورتی توسط پلیس به فرد، اعطا خواهد شد که مراتب عدم تخلف و قانون مداری او در حوزه راهنمایی و رانندگی، برای پلیس، محرز شود.

هدف از اعطای این گواهینامه، ارزش‌ گذاری عملکرد رانندگان قانون مدار و تشویق رانندگان به قانون مداری است. به نقل از رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، رنگبندی گواهینامه به سفید، نقره ای و طلایی و صدور گواهینامه طلایی برای تشویق رانندگان عالی و قانون مدار، صرفا در حد یک طرح است که به مجلس ارائه گردیده و پس از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و تایید آن در شورای نگهبان، اجرا و اعمال خواهد شد.

امتیازات دارندگان گواهینامه نقره ای، بهره مندی از تخفیفات و امکاناتی چون:

تخفیفات ۱۰ درصدی بیمه‌

تخفیفات عوارض آزادراهی

تخفیف عوارض سالانه شهرداری

تخفیف و کاهش هزینه معاینه فنی

همچنین امکان فعالیت با پلیس راهنمایی و رانندگی، به عنوان پلیس نامحسوس و گزارش تخلفات رانندگی شهروندان را در بر می گیرد.

امتیازات دارندگان گواهینامه طلایی، بهره مندی از تخفیفات و امکاناتی چون:

  • تخفیف بیمه‌ای ۲۰ درصدی

  • تخفیف ۱۰ درصدی عوارض آزادراهی

  • تخفیف ۱۰ درصدی عوارض سالیانه شهرداری

  • کاهش ۲۰ درصدی هزینه معاینه فنی

  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه نقل و انتقال وسایل نقلیه دارندگان گواهینامه طلایی

  • تخفیف در استفاده از اماکن رفاهی و اقامتی

و مهمتر از همه؛ بحث اولویت استخدام در دستگاه‌های دولتی به عنوان راننده، در نظر گرفته شده است و این امتیازات برای کسانی خواهد بود که گواهینامه طلایی دارند.

پلیس با هدف ارزش‌گذاری به عملکرد رانندگان قانون مدار، گواهینامه طلایی برای آنان صادر خواهد کرد.

جریمه رانندگان متخلف

در قانون رسیدگی به تخلفات برای رانندگان متخلف یک سری جریمه‌ها مثل نمره منفی، ضبط گواهینامه و اگر راننده توجهی به این موارد نکرد، ابطال گواهینامه در نظر گرفته شده است، اما اقدام تشویقی در آیین نامه صدور یا قانون رسیدگی به تخلفات مطرح نشده بود و برای این که بین افرادی که قانونمند هستند با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند تفاوتی باشد، طرحی در پلیس راهور مورد مطالعه قرار گرفت و این طرح در قالب رنگ بندی گواهینامه رانندگی، با امضای رئیس جمهور به مجلس ارائه شد و اگر در کمیسیون مربوطه مورد تأیید قرار بگیرد، قطعاً اجرایی خواهد شد.

در قوانین راهنمایی و رانندگی ایران، همواره جریمه برای رانندگان متخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی، در نظر گرفته می شود و داشتن نمره منفی در گواهینامه، سبب محرومیت راننده متخلف، از برخی امکانات و امتیازات قانونی خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی، در یک رویکرد تشویقی با هدف اجرای بهتر قوانین، از طرح رنگبندی گواهینامه و اعطای گواهینامه طلایی به برخی رانندگان، خبر داده است و دریافت آن را مستلزم رعایت شرایط و قوانین پیش بینی شده می داند.

سرهنگ کرمی اسد با بیان اینکه تا قبل از سال ۸۳ کسانی که گواهینامه دریافت می‌کردند الزام و اجباری برای آموزش نداشتند گفت: از سال ۱۳۸۳ با تدوین آیین نامه اجرایی آموزش رانندگی، بحث آموزش قبل از آزمون، اجباری و الزامی شد و در این آموزش‌ها سرفصل‌هایی تدوین شده که توسط مدرس و مربی به متقاضی ارائه می‌شود و چگونگی کاربرد این مهارت‌ها در معابر بستگی به تمرین و ممارست دارد.

مدارک لازم برای گواهینامه طلایی

با توجه به اینکه صدور گواهینامه طلایی و رنگبندی گواهینامه به سفید، نقره ای و طلایی، در حد طرح است و هنوز در مجلس، تصویب نشده، نمی توان مدارک لازم برای گواهینامه طلایی را به طور دقیق، ذکر کرد اما، با بررسی اخبار، می توان نتیجه گرفت، مدارک لازم برای گواهینامه طلایی، عبارتند از:

گواهینامه پایه (سفید) و گواهینامه نقره ای؛

مدارک مثبت کسب امتیاز کافی برای ارتقا گواهینامه نقره ای به طلایی.

مدارک هویتی راننده.

برای اینکه افراد بتوانند، اقدام به اخذ انواع گواهینامه نمایند، باید از مدارک لازم برای این امر، برخوردار باشند.

مراحل دریافت گواهینامه طلایی

توضیح مراحل دریافت گواهینامه طلایی باید گفت: ابتدا، فرد باید با شرکت در کلاس های راهنمایی و رانندگی و قبولی در آزمون آیین نامه و رانندگی شهری، گواهینامه پایه سه، پایه دو و… خود را اخذ نماید؛ سپس باید، در طول مدت تعیین شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، قواعد راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و هیچگونه تخلفی نداشته باشد تا روزانه، بر امتیاز او، افزوده شود؛ پس از گذشت مدت لازم و کسب امتیاز کافی، رنگ گواهینامه فرد، از سفید به نقره ای، تغییر خواهد کرد.

بر اساس آنچه در اخبار آمده، پس از گذشت دو سال و کسب امتیازات کافی به علت نداشتن تخلف، رنگ گواهینامه فرد، از نقره ای، به طلایی، تغییر خواهد یافت و مثبت راننده عالی بودن دارنده آن خواهد بود. بر اساس آنچه در اخبار آمده، امتیازاتی به دارندگان گواهینامه نقره ای و طلایی، تعلق می گیرد.

گواهینامه طلایی و امتیازات آن

هزینه ثبت نام گواهینامه طلایی

در پاسخ به پرسش در خصوص هزینه ثبت نام گواهینامه طلایی، باید گفت، با توجه به اینکه تغییر رنگ گواهینامه از سفید به نقره ای و از نقره ای به طلایی، به علت رعایت قوانین راهنمایی رانندگی و کسب امتیازات کافی، در حد یک طرح است و هنوز تصویب و اجرا نشده است، نمی توان در خصوص هزینه تغییر رنگ گواهینامه به نقره ای و طلایی، تعیین تکلیف کرد.

سخن پایانی

توجه: لازم به ذکر است رنگبندی گواهینامه و اعطای گواهینامه طلایی، تا زمان ثبت این مطلب ( آبان ۱۴۰۲)، در حد یک طرح است و هنوز در مجلس تصویب نشده است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید