یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-12
کد خبر: 30607 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

کدام کشورها بیشترین تعداد مهاجرین خارجی را دارند؟/ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آمریکا در صدر

مهاجرت یکی از پدیده های مهم در جامعه بشری است و عبارت است از جابجایی بین المللی افراد از کشوری به کشور دیگر. مهاجرین که اغلب به عنوان ساکنان خارجی شناخته می شوند، به دلایل مختلفی از جمله جستجوی رفاه اقتصادی، فرصت های شغلی، ملحق شدن به خانواده، بازنشستگی و دسترسی بهتر به منابع به کشور جدیدی نقل مکان می کنند.

 

اقتصادسنج/ اکرم محمدی منش: مهاجرت یکی از پدیده های مهم در جامعه بشری است و عبارت است از جابجایی بین المللی افراد از کشوری به کشور دیگر. مهاجرین که اغلب به عنوان ساکنان خارجی شناخته می شوند، به دلایل مختلفی از جمله جستجوی رفاه اقتصادی، فرصت های شغلی، ملحق شدن به خانواده، بازنشستگی و دسترسی بهتر به منابع به کشور جدیدی نقل مکان می کنند.

نسبت مهاجران از کشوری به کشور دیگر و به دلایل مختلفی متفاوت است. مهاجرت به برخی از کشورها آسان است – در واقع، برخی کشورها مانند آمریکا حتی مهاجران به آنجا را تشویق می کنند؛ ایالات متحده را تشویق می کنند. در حالی که مهاجرت به کشورهای دیگر در مقایسه با آنها دشوارتر است.

مهاجرین خارجی

۱۰ کشور با بیشترین تعداد مهاجرین خارجی 

۱. ایالات متحده – ۵۰.۶ میلیون
۲. آلمان – ۱۵.۸ میلیون
۳. عربستان سعودی – ۱۳.۵ میلیون نفر
۴. روسیه – ۱۱.۶ میلیون
۵. بریتانیا – ۹.۴ میلیون
۶. امارات متحده عربی – ۸.۷ میلیون نفر
۷. فرانسه – ۸.۵ میلیون
۸. کانادا – ۸.۰ میلیون
۹. استرالیا – ۷.۷ میلیون
۱۰. اسپانیا – ۶.۸ میلیون

 

براساس گزارش سازمان ملل، ایالات متحده بیشترین تعداد مهاجرین خارجی را در جهان دارد. حدود ۵۰.۶ میلیون نفر در ایالات متحده – کمی بیش از ۱۵٪ از کل جمعیت ۳۳۱.۴ میلیون نفری آمریکا، مهاجر هستند. تعداد مهاجران در ایالات متحده از سال ۱۹۶۵ حداقل ۴۰۰٪ افزایش یافته است. جمعیت مهاجران در ایالات متحده بسیار متنوع است و تقریباً از همه کشورهای جهان در بین مهاجران ایالات متحده حضور دارند. مکزیک اولین کشور مبدأ مهاجران ایالات متحده است که بیش از ۱۱ میلیون، تقریباً ۲۵٪ از کل مهاجران در ایالات متحده را تشکیل می دهد. البته مهاجرت نقشی سازنده در تبدیل شدن ایالات متحده به کشور امروزی ایفا کرده اند.

امارات در صدر بیشترین دارنده مهاجر نسبت به جمعیت

با این حال، امارات متحده عربی با بالاترین نسبت مهاجرین در جمعیت خود در جایگاه نخست قرار دارد. به طرز چشمگیری، این کشور کوچک خاورمیانه از نظر کل جمعیت مهاجر (۸.۷ میلیون نفر) در رتبه ششم جهان قرار دارد.

سایر کشورهای شبه جزیره عربستان نیز در صدر این فهرست قرار دارند. در قطر، میزبان فعلی جام جهانی ۲۰۲۲، ۳ نفر از از ۴ نفر جمعیت این کشور مهاجر هستند. نسبت بالای کارگران خارجی در این کشور همچنین منجر به انحراف جمعیتی شدید می شود. از سوی دیگر، تقریباً ۷۵٪ از جمعیت قطر را مردان تشکیل می دهند.

یک نقطه افراطی در منطقه یمن جنگ زده است که تنها ۱.۳ درصد از جمعیت آن را مهاجران تشکیل می دهند.

در خارج از خاورمیانه، سنگاپور (۴۳ درصد) مقام اول را دارد و پس از آن استرالیا (۳۰ درصد) قرار دارد.

کشورهایی با کمترین نسبت مهاجر

تعداد کمی از کشورها برای مهاجرت جذابیت دارند، در حالی که تعداد زیادی از آنها مهاجرت بسیار کمی دریافت می کنند. این می تواند به سادگی به دلیل کمبود تقاضا، یا به دلیل شرایط شدیدتر مانند جنگ یا اقتصاد شکست خورده باشد. در موارد دیگر، سیاست های مهاجرتی ممکن است تعداد افرادی را که می توانند به یک کشور مهاجرت کنند محدود کند.

کوبا کمترین میزان مهاجران را در جمعیت خود دارد.

مهاجرین خارجی قطر امارات

چین در رده دوم قرار دارد. به طور مطلق، میلیون ها مهاجری که در چین زندگی می کنند ممکن است زیاد به نظر برسند، اما در مقایسه با جمعیت کلی ۱.۴ میلیارد نفری کمرنگ است.

چند درصد جمعیت ایران مهاجر هستند؟

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، جمعیت فعلی ایران ۸۸٬۷۷۵٬۸۹۵ نفر است که حدود ۳ میلیون نفر مهاجر خارجی را در خود جای داده است. در واقع، ۳.۳۳% درصد از جمعیت ایران مهاجر هستند.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید