یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 34653 |
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

هنگام خرید خودرو کار کرده به چه نکاتی توجه کنیم تا فریب نخوریم؟

بی دقتی در خرید خودرو کار کرده ممکن است به قیمت از دست دادن مبلغی هنگفت و باعث پشیمانی شود. برای همین لازم است پیش از هرگونه اقدام برای معامله خودرو، چه فروش چه خرید، نسبت به مراحل و قوانین پیرامون آن کاملا آگاه شوید تا احتمال خطا را به صفر رسانده و سرمایه‌ تان را طعمه کلاهبردار ها نکنید.

سهیلا حسن وند| اقتصادسنج؛ بی دقتی در خرید خودرو کار کرده ممکن است به قیمت از دست دادن مبلغی هنگفت و باعث پشیمانی شود. برای همین لازم است پیش از هرگونه اقدام برای معامله خودرو، چه فروش چه خرید، نسبت به مراحل و قوانین پیرامون آن کاملا آگاه شوید تا احتمال خطا را به صفر رسانده و سرمایه‌ تان را طعمه کلاهبردار ها نکنید.

اقدامات خرید و فروش خودرو

خرید و فروش خودرو مراحل مختلفی دارد که شامل فراهم کردن مدارک، تنظیم مبایعه نامه، اقدام برای تعویض پلاک، تنظیم سند رسمی انتقال ماشین است. ولی قبل از این مراحل فروشنده‌ ی اتومبیل باید مواردی را که در قیمت آن تاثیر‌ گذار است را بررسی کند و در آگهی فروش خود بنویسد. از جمله این موارد مدل و سال اتومبیل، مسافت پیموده‌ شده، وضعیت لاستیک‌ ها، نواقص اتومبیل مانند رنگ‌ شدگی، تعویض قطعات‌ بدنه را شامل می شود. به منظور بررسی سلامتی اتومبیل و تخمین قیمت دقیق آن باید کارشناسی اتومبیل انجام شود.

چگونه در خرید و فروش خودرو موفق باشیم؟

برای کسب درآمد اندک از خودرو های کار کرده نیازی نیست که مکانیک باشید. در حقیقت، بیشتر مردم می توانند هر کدام را با چند صد دلار ماشین بخرند و سود کنند، زیرا می دانند چگونه معامله خوبی پیدا کنند، این آسان تر از تصور شما است. بزرگترین نکته برای یاد آوری این است که شما هنگام خرید اتومبیل خود درآمد کسب می کنید، نه هنگام فروش آن، بنابر این یافتن یک معامله خوب اولویت اصلی شما است. با کمی چرب زبانی و مذاکره هوشمندانه، تقریباً همیشه می توانید ماشین را سریع و سودمند معامله کنید.

هنگام خرید خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟ 

در هر صورت باید توجه داشت که خرید خودروی کار کرده، شبیه هندوانه سر بسته ای است که به لحاظ فنی باید خیلی دقت کرد. در مراحل بعدی نیز تنظیم قولنامه، تعویض پلاک و تنظیم سند قرار دارد که در آن ها هم مراحل اجرایی و حقوقی قابل اعتنایی وجود دارد. درادامه به چند نکته مهم خرید و فروش خودرو می پردازیم.

 چند نکته مهم هنگام خرید و فروش خودرو

بازرسی و ارزیابی خودرو کار کرده

مسلما مهم ترین نگرانی هر خریداری سالم بودن خودرویی است که قصد خرید آن را دارد. در بیشتر معامله ها خریدار و فروشنده یکدیگر را از قبل نمی شناسند، بنابراین مسئله اعتماد یک مساله اساسی مطرح خواهد شد. بنابراین پیش از هرگونه اقدام برای معامله، با کمک یک شخص معتمد و کارشناس تمامی ابعاد فنی و ظاهری خودرو را بررسی کنید، چون برهم زدن معامله پس از بستن قولنامه و یا سند بسیار دشوار و خریدار موظف به پرداخت جریمه پشیمانی خواهد بود.

خودرو را از نظر فنی به دقت بررسی کنید 

۳۲ درصد از خودرو های دست دوم دارای انواع مشکلات فنی هستند که بعضی از آن‌ ها می‌تواند هزینه‌ های زیادی را بر دوش خریدار خودرو قرار دهد. بنابراین در زمان خرید خودرو عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق و فرمان‌ پذیری خودرو را حتما تست کنید.

تمام موارد برقی خودرو مانند چراغ‌ ها، راهنما، بوق و آب‌ پاش، را بررسی کنید. به صدای موتور دقت کنید. دود اگزوز را بررسی کنید. اگر دود  اگزوز سیاه بود یعنی کاربراتور به درستی کار نمی‌ کند اما اگر دود آبی بود یعنی کاربراتور ایراد اساسی دارد و نیازمند تعمیر است. رادیاتور را بررسی کنید تا آب از آن ترشح نکند.

به این توجه کنید که بررسی همه این موارد نیازمند تخصص کافی است و از عهده هر خریداری برنمی‌ آید. هزینه کردن برای کارشناسی خودرو باعث می‌ شود شما در آینده هزینه‌ های بیشتری را متقبل نشوید. بنابراین بهترین و مطمئن‌ ترین راه استفاده از یک کارشناس متخصص خودرو است.

به خوش‌ معامله بودن خودرو توجه کنید 

در زمان انتخاب خودرو به این نکته توجه کنید که خودروی انتخابی شما در زمان فروش جزو خوش فروش‌ ها محسوب می‌ شود یا بد فروش‌ ها.

در بین خودرو های داخلی پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، رنو تندر ۹۰، رنو ساندرو و مزدا ۳ نیو و در بین خودرو های خارجی کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و آزرا و تویوتا کمری سرد مدار خوش‌ معامله هستند. اما خودرو های لیفان x۵۰ و x۶۰ و MVM۳۱۵، انواع جیلی و دی‌ اس از بد فروش‌ ترین خودرو های بازار هستند.

خودروی وکالتی نخرید 

اگر فروشنده به شما پیشنهاد کند که برای تعویض پلاک به جای مراجعه به مراکز تعویض پلاک به شما وکالت‌ نامه بدهد، تا حد امکان این پیشنهاد را قبول نکنید. چون اگر فروشنده ممنوع‌ المعامله باشد داشتن وکالت‌ نامه فایده‌ای ندارد.

انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار

انتقال قانونی مالکیت شامل بستن قولنامه، تعویض پلاک و در پایان، ثبت سند رسمی است. ترتیب مراحل مهم است و توصیه می کنیم حتی زمانی‌ که با فرد آشنا و مورد اعتمادی که می‌ شناسید معامله می‌ کنید هم برای پیشگیری از دعوا های قانونی که در آینده ممکن است رخ دهد، همه مراحل را مو به مو به صورت قانونی و مستند انجام دهید. صحبت ها و قول های غیر مستند و شفاهی قابل اثبات نیستند و ارزش قانونی ندارند، بنابراین تک تک مراحل معامله خودرو را حتما قانونی پیش ببرید.

حتما مبایعه‌نامه تنظیم کنید

از نوشتن هرگونه قول‌ نامه دستی خود داری کنید. دقت کنید تمامی جزئیات شامل توضیحات خودرو، قیمت، نحوه پرداخت، زمان تحویل و نحوه پرداخت عوارض و خلافی خودرو در مبایعه‌نامه آورده شود.

پس از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی‌ مراجعه کنید 

خریدارانی که بدون مراجعه به مراکز تعویض پلاک اقدام به خرید خودرو با تنظیم مبایعه‌نامه یا وکالت‌ نامه می‌ کنند به مشکلات متعددی رو به‌ رو می‌ شوند. بهترین روش برای انتقال مالکیت این است که طرفین قرارداد پیش از حضور در دفتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک حضور یافته و اقدام به فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید برای خریدار کرد.

مزایای خرید خودرو کارکرده 

نمی‌ توان این حقیقت را نادیده گرفت که مهم ترین دلیل خرید خودروی کارکرده قیمت اقتصادی این خودرو هاست. در حالت کلی قیمت خودرو اصلی ترین فاکتور انتخاب میان برند های مختلف و یا صفر و کار کرده بودن یک خودرو محسوب می‌شود.

افت قیمت کمتر در مقایسه با خودروی صفر

اگر بخواهیم به مزایای خرید خودروی کار کرده اشاره کنیم، مهم ترین نکته‌ای که می‌ توان به آن اشاره کرد عدم افت قیمت خودرو بعد از تحویل و استفاده از آن است. معمولا خودرو های صفر همین که از کمپانی خارج می‌ شوند با یک افت قیمت چند میلیونی مواجه هستند. عوامل دیگری چون افزایش مدل سال خودرو، تصادفات، مشکلات فنی، خط و خش و … از جمله مواردی است که می‌ تواند افت شدید قیمتی را برای خودرو های صفر به همراه داشته باشد. اما این افت قیمت در خودرو های کارکرده کمتر دیده می‌شود. البته عوامل دیگری مثل نداشتن گارانتی، استهلاک، نمای خودرو و … نیز در افت یک خودروی دست دوم یا صفر تاثیرگذار هستند.

هزینه پایین بیمه

خرید خودرو های کارکرده هزینه بیمه نامه پایین‌ تری در مقابل خودروهای صفر دارند که این برای خریدار یک مزیت محسوب می‌ شود. داشتن بیمه شخص ثالث برای همه خودروها جهت تردد در معابر و جاده های دورن یا برون شهری الزامی است. معمولا هزینه بیمه خودروهای کار کرده به مراتب در مقایسه با خودروهای صفر کمتر است. همچنین خودروهای کارکرده برای بیمه بدنه نیز با توجه به قیمت روز خودرو و تعیین سقف تعهدات مالی، هزینه کمتری را به همراه دارد.

رده کیفی خودرو

در مشخص شدن رده کیفی همه موارد از قبیل کیفیت قطعات خودرو، کیفیت مونتاژ و عوامل دیگر مورد بررسی قرار گرفته و به خودرو امتیازی تعلق می‌ گیرد که رده کیفی آن نام دارد. معمولا رده کیفی خودرو با ستاره نشان داده می‌ شود که می‌ تواند شامل یک تا ستاره باشد. این رده بندی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌ گیرد.

معایب خرید خودروی کارکرده

در کنار مزایایی که برای خرید خودروی کارکرده نام بردیم، می‌ توان معایبی هم در نظر گرفت که دانستن آن ها خالی از لطف نیست و انتخاب آگاهانه‌ تری را برای شما رقم می زند.

معایب و ایرادات فنی

گاهی اوقات یک خودروی کار کرده ایراد فنی و معایبی دارد که ممکن است شما را به دردسر بی‌اندازد. این ایرادات ممکن است جزئی و قابل برطرف کردن و یا ایرادات مشکل ساز و پر هزینه ای باشد. شما می توانید قبل از اقدام به خرید خودرو با کمک کارشناسان فنی، خودروی مورد نظر را از نظر ایرادات فنی و ظاهری به خوبی بررسی کنید و سپس برای خرید آن تصمیم‌ گیری نمایید. بسیاری از فروشندگان صداقت کافی برای بیان همه ایرادات خودروی خود را ندارند و نباید انتظار داشته باشید که در این مورد به نفع شما کار کنند. هر خودروی کارکرده ای ممکن است ایراداتی داشته باشد اما میزان هزینه‌ ای که برای برطرف کردن این ایرادات باید پرداخت شود در قیمت خودرو تأثیرگذار خواهد بود.

مثلا تست رنگ یکی از موضوعاتی است که در این زمینه می‌ توان به آن اشاره کرد، اگر مهارت کافی برای تشخیص رنگ شدگی خودروی کار کرده را ندارید می توانید با انجام کارشناسی تست رنگ با یک هزینه ناچیز در کمتر از چند دقیقه نتیجه را بفهمید.

مشکلات سندی

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان خرید خودروی کارکرده با آن روبه رو می‌ شوید دسته اول نبودن سند خودرو یا اصطلاحا تک برگی بودن آن است. اگر قصد خرید خودروی کار کرده را دارید باید قبل از امضای قرارداد حتما سند خودرو را رؤیت کرده و آن را بررسی کنید و سپس قرارداد را امضا کنید. مشکلاتی که در این شکل از معاملات وجود دارد بسیار است و می‌ تواند برای شما دردسر ساز باشد.

مثلا گاهی اوقات فروشندگان خودروهای مشکل دار بدون سند، لیزینگی و مزایده ای را می‌ فروشند که اگر خریدار از این شرایط بی خبر باشد ممکن است با مشکل مواجه شود. این مشکل تنها در زمان ثبت سند مشخص می شود که اشخاص سود جو معمولا با بهانه های مختلف سعی می‌ کنند این فرآیند را طولانی‌تر کنند که گاهی این مشکل می تواند منجر به شکایت خریدار از فروشنده و طی مراحل قضایی و اداری بسیاری برای احقاق حق باشد. بنابراین عاقلانه آن است که قبل از اقدام به نوشتن قولنامه غیر رسمی حتما سند خودرو را مشاهده نمایید و به خوبی بررسی کنید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید