سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-07
کد خبر: 84225 |
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

مشخصات ۴ خودروی اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس که به زودی وارد بازار می شوند+ عکس

شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد با عرضه ۴ محصول جدید به بازار، سبد خودرویی خود را افزایش دهد. بدین ترتیب این چهار محصول تازه وارد سایپا عبارتنداز؛ خودروهای اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس که قرار است در آینده نزدیک به بازار عرضه شوند.

اقتصادسنج| شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد با عرضه ۴ محصول جدید به بازار، سبد خودرویی خود را افزایش دهد. بدین ترتیب این چهار محصول تازه وارد سایپا عبارتنداز؛ خودروهای اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس که قرار است در آینده نزدیک به بازار عرضه شوند.

بر اساس‌ این گزارش روز دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ محمود سهیل‌نژاد در نشستی که با حضور مدیرعامل و معاونین سایپایدک و مدیران نمایندگی‌های سایپا در استان آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به ۴ محصول جدید سایپا افزود: به منظور توسعه سبد محصولات و همچنین رونق کسب و کار شبکه نمایندگی‌ها، در خودروهای جدید گروه سایپا، از ظرفیت شبکه نمایندگی‌ها برای معرفی محصول استفاده خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، مجتبی معظمی مدیرعامل سایپایدک گفت: شبکه نمایندگی‌ها، نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی مشتریان دارند و به عنوان همکار و شریک تجاری، انتظار داریم که با ارائه خدمات با کیفیت بالا، رضایت مشتری را تا حد امکان کسب کنند.

اما این خودروهای تازه نفس سایپا چه ویژگی ها و مشخصاتی دارند؟ اگر کنجکاو هستید که بدانید این چهار محصول  چه مشخصات و ویژگی هایی دارند پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات خودرو اطلس 

اطلس جدیدترین محصول شرکت سایپا است؛ خودرویی که در واقع نسخه فیس لیفت شده کوییک محسوب می شود. این خودرو که در کلاس هاچ بک های کوچک شهری (سگمنت B) قرار دارد بر روی پلتفرم نام آشنای X200 توسعه داده شده و نسبت به کوییک از نظر ظاهری، کابین، فنی و امکانات رفاهی دستخوش تغییراتی شده که برخی مثبت و برخی منفی هستند. سایپا برای اولین بار اطلس را به صورت کامل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (تهران ۱۴۰۱) معرفی کرد و سپس فروش این خودرو را از اوایل سال ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه آغاز کرد.

اطلس در کنار سهند از سری خودروهای نسل جدید گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شوند. این خودرو در دو تیپ فول آپشن و لو آپشن و چهار تریم S, G, L و E (دو تریم S و G با گیربکس دستی، و دو تریم L و E با گیربکس اتوماتیک) به بازار عرضه خواهد شد.

طراحی ظاهری اطلس

مشخصات ظاهری اطلس

همانطور که گفته شد خودرو اطلس نسخه فیس لیفتی از کوییک محسوب می شود و سایپا با انجام تغییراتی در چراغ ها، جلو پنجره و سپرها تلاش کرده تا این خودرو را از کوییک متمایز کند. و تنها تفاوت های آن ها به همان چراغ و سپر محدود می شود!

در نمای جلو چراغ های اصلی با ظاهری کشیده و اخم آلود نمایی خشن را به خودرو داده‌اند که تناسب چندانی با پلتفرم و فرم کلی بدنه این خودرو ندارد. جلوپنجره نیز از نوع ۶ ضلعی بوده و با خطوط عمودی کرومی رنگ تلاش می کند تا ابعاد خودرو را بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برساند. بر روی کاپوت نیز تعدادی خط برجسته قرار گرفته که سعی در عضلانی کردن خودرو دارند و سپر جلو ظاهری نسبتا اسپرت دارد؛ در دو طرف آن چراغ های دایره‌ای مه شکن که با یک قاب کرومی همراه شده تعبیه شده و میان آن‌ها یک ورودی هوا برای خنک کاری رادیاتور قرار گرفته است.

در نمای جانبی همان ظاهر خانواده X200 مانند ساینا و کوییک و تیبا را شاهد هستیم که تنها برخی جزئیات آن تغییر پیدا کرده است. خوشبختانه آیینه های جانبی طراحی جدیدی دارند و نسبت به کوییک بهبود یافته اند. طراحی رینگ ها نیز بروز شده و مقداری اسپرت تر به نظر می رسند. باقی اجزای این قسمت عاریه گرفته از کوییک هستند.

نمای عقب اطلس سایپا

در نمای عقب طراحی کاملا جدیدی دارد و به نظر می رسد که سایپا فرم چراغ های عقب را از روی محصولات رنو الهام گرفته است. چراغ های عقب فرمی C شکل داشته و درب صندوق نیز کاملا صاف و ساده طراحی شده تا جای پلاک به میانه سپر عقب منتقل شود. روی سپر عقب نیز از نوار های نقره ای استفاده شده و مه شکن ها در اطراف سپر قرار گرفته اند.

کابین و فضای داخلی اطلس

در کابین اطلس با طراحی کاملا جدیدی از سوی سایپا مواجه می شویم که شبیه محصولات قبلی این شرکت نیست. سایپا از داشبورد کاملا جدیدی برای اطلس استفاده کرده که به صورت ۲ رنگ طراحی شده است. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات با پوشش چرمی قرار گرفته و در پشت آن صفحه کیلومتری با طراحی جدید دیده می شود.

فضای داخل کابین اطلس

در بخش میانی داشبورد یک مانیتور نسبتا بزرگ از بالای داشبورد بیرون زده و پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. پایین تر از آن ها نیز پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو به چشم می خورد. صندلی ها نیز روکشی از جنس چرم دارند.در مجموع می توان طراحی کابین اطلس را قابل تحمل ارزیابی کرد، البته به شرطی که کیفیت متریال آن را در نظر نگیریم!

مشخصات فنی اطلس سایپا

اطلس سایپا از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۸ سوپاپ بهره می برد، همان موتور معروف سایپا اما با اندکی تغییرات! موتور جدیدی که روی اطلس قرار گرفته با کد M15-GSI شناخته می شود که با داشتن مواردی مانند سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) و اضافه شدن هدرز اکنون ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی یا اتوماتیک CVT (بسته به تیپ خودرو) به چرخ های جلو منتقل می شود.

مشخصات فنی اطلس

سایپا اطلس از همان سیستم تعلیق و ترمز کوییک استفاده می کند؛ تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده در محور جلو و تعلیق نیمه مستقل و ترمز های کاسه ای در محور عقب. همچنین ترمز های این خودرو به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BAS نیز مجهزند. اطلس از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی به شمار می رود و سایپا مصرف سوخت محصول خود را در یک سیکل ترکیبی ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش اعلام کرده است.

جدول مشخصات فنی اطلس سایپا 

نوع تیپ تیپ ۱ تیپ ۱ تیپ ۲ تیپ ۲
نام مدل اطلس S اطلس L اطلس G اطلس E
گیربکس ۵ دنده دستی CVT ۵ دنده دستی CVT
نوع موتور M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی
حجم موتور ۱.۵ لیتری
تعداد سوپاپ هشت سوپاپ VVT
حداکثر قدرت ۹۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر
مصرف ترکیبی ۶.۹ لیتر
سایز تایر ۱۸۵/۶۵R14
حجم باک ۴۱ لیتر
نوع ترمز جلو دیسکی
نوع ترمز عقب کاسه ای

قیمت سایپا اطلس در پاییز ۱۴۰۲

شرکت خودروسازی سایپا، از تاریخ هشتم آبانماه، لیست قیمت اطلس G را مطابق جدول زیر اعلام کرده است:(قیمت‌ها برحسب میلیون تومان است)

 
مدل اطلس جی
قیمت پایه ۳۴۴.۱۸۷
قیمت نهایی ۴۰۶.۶۱۵

 مشخصات ظاهری خودرو سهند سایپا 

مشخصات ظاهری سهند سایپا

سهند، خودرویی سدان و چهار در کلاس بی است که توسط سایپا بر اساس پلتفرم x200 سایپا طراحی شده‌است. این خودرو در سال۱۴۰۲ به بازار خودروی ایران عرضه شد. سهند اولین خودرویی است که در آن پیشران M15GSI به کار گرفته شد.این خودرو جایگزین ساینا در خط تولید سایپا به‌شمار می‌رود.همچنین استاندارهای ایمنی جدید نیز برای این سدان اقتصادی در نطر گرفته شده است.

از آن جایی که خودروسازان داخلی توانایی تولید خودروی جدیدی ندارند، لذا دست به فیس لیفت خودروهای قدیمی خود می زنند و آن را با یک نام جدید و به عنوان یک محصول جدید روانه بازار می کنند. سهند پارس خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و به راحتی می توان فهمید که نسخه فیس لیفت ساینا و تیبا می باشد.

از روبرو، چراغ‌های اسپرت و خوش‌فرم برای سهند طراحی شده‌اند. این ادوات با جلوپنجره نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. مجموع این تجهزات، درکنار حجم‌دهی سپر و کاپوت جلو، نمای تهاجمی سهند را شکل می‌دهند.

ابعاد صندوق، فرم سقف و طول بدنه، حس ناخوشایند به بیننده می‌دهند که پیش‌تر برای تیبا صندوق‌دار و ساینا نیز وجود داشت. مطابق انتظار، مواد پلاستیک سیاه‌رنگ ارزان‌قیمت، فریم پنجره‌ها و دستگیره‌ها را تشکیل داده است. چرخ‌ها نیز ۱۴ اینچ فولادی با قالپاق و رینگ اسپرت آلومینیوم در مدل سفارشی هستند.سهند با طول ۴۲۱۵ و عرض ۱۶۶۳ و ارتفاع ۱۴۸۴ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲۴۱۰ میلی‌متر، تفاوت چندانی با ساینا ندارد.

 

مشخصات عقب سهند سایپا

اگر بخواهیم نمای عقب خودروی سهند را مورد بررسی قرار دهیم می توان گفت چراغ‌ های عقبی خودرو نسبت به نمونه‌های دیگر خودروهای سایپا بیشترین تغییرات را به خود اختصاص داده‌اند. چراغ‌های بخش عقبی دو تکه هستند و قسمتی از آنها در بخش صندوق تعبیه شده است. چراغ‌های عقبی این خودرو در واقع مشابه سدان‌های فولکس واگن شبیه هستند و به همین دلیل مقداری این چراغ‌ها بزرگ به نظر می‌رسند.

طراحی داخلی و نمای کابین سهند

پلاستیک خشک و ارزان‌قیمت، سراسر داشبورد سهند را تشکیل می‌دهد. شرکت سازنده تلاش کرده است با رنگ آمیزی بخش میانی، جذابیت فضای داخلی را بهبود بخشد اما کیفیت مواد به کار رفته، راضی کننده نیست و مخاطب را آزار می‌دهد.

نمای داخلی کابین سهند سایپا

 

خروجی هوای دایره‌ای و نصب نمایشگر لمسی روی داشبورد، نکته مثبت برای سهند محسوب می‌شود اما پنل پشت فرمان با عقربه‌های متقارن، حسی بسیار ناخوشایند برای راننده دارد. کیفیت پوشش صندلی و تودری‌ها نیز، پایین است.سهند برای تردد ۴ سرنشین فضای کافی فراهم می‌کند و البته مناسب سفرهای بین شهری نیست. این خودرو، یک محصول اقتصای محسوب می‌شود.

سیستم نمایشگر سرگرمی مقداری جلو آمده و ابعاد آن نسبت به نمونه‌های دیگر کوچکتر است با این حال دسترسی به آن برای سرنشینان راحت‌تر و در هنگام رانندگی برای راننده دشوارتر است.

مشخصات فنی سهند سایپا

سهند پارس خودرو به پیشرانه M15GSI مجهز است. این پیشرانه نمونه ارتقا یافته M15 بوده و فناوری VVT بر روی آن نصب شده است. این اتفاق باعث شده تا گشتاور بیشتری در دورهای پایینی تولید شود و مصرف سوخت پیشرانه M15GSI نسبت به M15  کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنان از نوع ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ است و می تواند ۹۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده سهند از نوع ۵ سرعته دستی است و احتمالاً در نسخه اتوماتیک آن از جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته استفاده می شود. مصرف سوخت بهینه سهند ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و وزن خالص آن ۱۲۲۰ کیلوگرم است.

ترمزهای جلوی سهند از نوع دیسکی و عقب آن از نوع کاسه ای است و در این بخش ارتقایی نسبت به ساینا و تیبا ندارد. همچنین در بحث سیستم تعلیق بهبودی حاصل نشده و سیستم تعلیق یکپارچه عقب H و سیستم تعلیق مک فرسون در بخش جلوی سهند پارس خودرو دیده می شود.

جدول مشخصات فنی سهند

مشخصات فنی انواع سهند
تیپ تیپ یک تیپ یک تیپ دو تیپ دو تیپ دو L تیپ سه E
کد کلاس N325 N323 N326 N328 N327 N329
نوع سوخت بنزینی دوگانه سوز بنزینی دوگانه سوز بنزینی بنزینی
قدرت موتور ۹۰hp ۷۷hp ۹۰hp ۷۷hp ۹۰hp ۹۰hp
گشتاور موتور ۱۳۷nm ۱۱۶nm ۱۳۷nm ۱۱۶nm ۱۳۷nm ۱۳۷nm
گیربکس ۵MT ۵MT ۵MT ۵MT ۶CVT ۶CVT

اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی سهند 

مدل استاندارد سایپا سهند دارای کروز کنترل، فرمان برقی D کات، رینگ الومینیومی ۱۵ اینچی، دکمه های روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایر ها یا TPMS ، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، صندلی راننده ۲ جهته برقی با گرمکن، کاور صندلی چرم و پارچه، ایزوفیکس، شیشه دودی عقب، آینه جانبی برقی با گرمکن و با قابلیت جمع شدن، سنسور دنده عقب، اتولایت و دی لایت، تنظیم کننده دستی ارتفاع چراغ، دزدگیر درهای جانبی، چراغهای همراهی تا منزل، ترمز اضطراری، سنسور باران، پورت USB برای شارژ موبایل، دستگیره آسان باز شو، سانروف، رادار نقطه کور ، کیس استارتر، سیستم‌های ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز و سامانه کنترل پایداری ، مانیتور ۷ اینچی به همراه دوربین عقب، ۲ بلندگو و ۲ توییتر، آنتن سقفی کوسه ای، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب خودرو.

آپشنها رفاهی و امنیتی که در بالا ذکر شد صرفا در نسخه فول سهند سایپا موجود است و تیپهایی که فول نیستند برخی آپشنها نظیر رادار نقطه کور ، ترمز اضطراری، سانروف ، تنظیم برقی صندلی، ۲ توییتر و …. را نخواهند داشت!

مشخصات خودرو آریا

مشخصات خودرو آریا سایپا

هاچ‌بک کراس آریا محصول جدید خودروسازی سایپا مدت زیادی است که از رونمایی آن گذشته اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. با روی کار آمدن محمدعلی تیموری مدیرعامل جدید سایپا پروژه عرضه این خودرو به دلیل ایرادات مختلف متوقف شد. سایپا قرار بود آریا را با همان داشبورد و موتور ۸ سوپاپه توربو شاهین روانه بازار کند.

طراحی داخلی و فضای کابین

طراحی داخلی آریا سایپا

در داخل کابین آریا با فضایی مشابه با شاهین روبرو میشویم که برخلاف قسمت بیرونی خلاقیت چندانی در آن بکار نرفته است.طراحی نهایی کابین سایپا آریا را نشان می دهد که یک طراحی متفاوت و جذاب و امکاناتی کامل آریا را از همه نظر جذاب می کند. تریمی که در این تصویر دیده می شود از نوع دو رنگ و مشکی-قهوه ای است. همچنین صندلی ها روکش چرم مصنوعی دو رنگ دارند. کلاستر بصورت دیجیتال طراحی شده و در یک پنل یکپارچه بهمراه سیستم مالتی مدیا قرار گرفته است. فرمان سه شاخه طراحی شده و کنترلر هایی را روی آن می بینیم. توجه داشته باشید طرح ارائه شده بیشتر شبیه به یک رندر گرافیکی است اما این طرح نهایی طراحی کابین سایپا آریا است و گویا همین طرح را در محصول نهایی خواهیم داشت.

مشخصات فنی سایپا آریا

مشخصات فنی آریا سایپا

سایپا با شناخت دقیق از ایرادات محصول قبلی این پلتفرم تصمیم گرفته برای جلب رضایت مشتریان دست به دامن چینی‌ها شود. برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودروی مشهد تصویری از کابین جدید آریا منتشر شده که حاکی از تغییر اساسی در خودروی سایپا دارد. بنابر اعلام مدیران سایپا، این شرکت برای ارتقای کیفیت متریال داشبورد و نصب امکانات جدید تصمیم گرفته صفر تا صد کابین آریا را از نو طراحی کند.

زیر کاپوت سایپا آریا یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی را داریم که اصلیتی از میتسوبیشی ژاپن دارد. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۴۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته AT (ساخت DAE) به چرخ های جلو منتقل می شود. این پیشرانه فناوری زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی (DVVT) را دارد و مصرف سوخت بهینه ای را هم ارائه می دهد.

جدول مشخصات فنی آریا 

نام خودرو سایپا آریا
نوع موتور چهار سیلندر خطی– هشت سوپاپ – توربوشارژ M15T
حجم موتور ۱۴۹۷ CC
قدرت ۱۱۰HP در ۵۰۰۰RPM
گشتاور ۱۷۸N.M در ۲۵۰۰RPM
جعبه دنده CVT اتومات با شش دنده مصنوعی
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
شتاب ۰-۱۰۰ حدود ۱۴ ثانیه
بیشترین سرعت
مصرف ترکیبی ۷.۵ Lit/100km
ظرفیت باک ۴۷ لیتر
سیستم تعلیق جلو مکفرسون
سیستم تعلیق عقب میله پیچشی
ترمز جلو دیسکی (خنک شونده)
ترمز عقب دیسکی
سایز و نوع رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی

امکانات ایمنی و رفاهی سایپا آریا

با نگاهی به طراحی کابین سایپا آریا و المان های موجود، متوجه می شویم که این خودرو نسبت به دیگر خودروهای سایپا سطحی بالاتری از امکانات را ارائه می دهد. در آریا امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، شارژر وایرلس گوشی همراه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، دسته دنده الکترونیکی (خلبانی)،صفحه نمایش لمسی مالتی مدیا، کلاستر دیجیتال، هدآپ دیسپلی، فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری و نورپردازی کابین را می بینیم. با توجه به مشخصات شاهین پلاس و همچنین اظهارات مدیر عامل سایپا، آریا در نسخه فول علاوه بر امکانات مذکور به آپشن هایی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نقطه کور و گرمکن صندلی های جلو هم مجهز خواهد شد.

از نظر ایمنی هم باید گفت پلتفرم SP100 آریا که روی پلتفرم تویوتا یاریس (مدل ۲۰۰۵) توسعه یافته امنیت قابل قبولی (بخصوص در قیاس با محصولات قبلی سایپا) دارد و حتی در ضربات جانبی مقاومت خوبی از خود نشان داده است؛ در نتیجه تنها مشکل محصولاتی نظیر شاهین و آریا در نبود آپشن‌های کمکی امنیتی نظیر ایربگ‌های جانبی و ESP خلاصه میشود که در صورت اضافه شدن آنها در نسخه‌های فول آینده، دیگر میتوان امنیت نماینده جدید سایپا را از بسیاری جهات با خودروهای روز (البته در رده قیمتی مشابه) مقایسه نمود.

مشخصات خودرو شاهین پلاس 

سایپا شاهین پلاس به عنوان نمونه ارتقا یافته خودروی شاهین قرار است به زودی در بازارعرضه شود. این خودرو در بحث قوای محرکه و گیربکس تغییراتی را تجربه کرده و مشخصات فنی مشابه به تارای ایران خودرو دارد.این خودرو برخلاف ظاهر متفاوت‌تر و زیبایی که نسبت به سایر محصولات سایپا داشت، اما از پیشرانه‌ای شبیه به خودروهای رده پایین‌تر بهره می‌برد. حال این شرکت با به‌روزرسانی مشخصات فنی، محصول جدید را با نام شاهین پلاس به بازار عرضه کرده است.در خصوص قیمت شاهین پلاس احتمال می‌رود در حدود ۱۵ درصد قیمت آن نسبت به نمونه توربو گرانتر باشد.

طراحی داخلی و فضای کابین شاهین پلاس 

طراحی کابین شاهین و شاهین پلاس نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمه‌های کنترلی روی آن و نمایشگری اندازه متوسط با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب می‌کند.

طراحی داخلی کابین شاهین پلاس

بنا بر اعلام سایپا، داخل کابین شاهین پلاس با نسخه قبلی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما نسخه‌ای که از این خودروها در مگاموتور رونمایی شد، داخل کابین شاهین پلاس تقریبا هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تریم داخلی و کیفیت متریال استفاده شده در نسخه شاهین پلاس، در رده بالاتری نسبت شاهین معمولی قرار می‌گیرد.فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب ۴۲۰ لیتری آن، برای مسافرت‌های خانوادگی و جابه‌جایی وسیله‌ها، قابل قبول است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

همان‌طور که اشاره شد، شاهین پلاس در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک عرضه می‌شود که امکانات رفاهی هرکدام متفاوت از دیگری است.در نسخه پایه به امکاناتی هم‌چون ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و… مجهز است.

سایپا برای نسخه فول آپشن شاهین PLUS نیز امکاناتی چون شیشه‌های دودی عقب، نمایشگر لمسی جدید، محدودکننده سرعت، کروز کنترل و کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو را در نظر گرفته است.

مشخصات فنی شاهین پلاس 

شاهین پلاس به یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی تنفس طبیعی به نام ME 16 مگاموتور مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن‌متر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس ۵ سرعته دستی برای نسخه دنده‌ای و گیربکس ۶ سرعته CVT ساخت DAE برای نسخه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.گفتنی است پیشرانه شاهین پلاس در واقع نسخه ارتقا پیدا کرده TU5P ایران خودرو بوده که البته اکنون به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT مجهز شده است. این سیستم باعث افزایش بازدهی پیشرانه خواهد شد.

مشخصات فنی شاهین پلاس

بزرگ‌ترین نقطه ضعف خودروی شاهین  پیشرانه ضعیف با تکنولوژی پایین این خودرو بود.پیشرانه ۸ سوپاپ و ضعیف قبلی جای خود را به پیشرانه ME16 جدید با ۱۶ سوپاپ داده که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه همان پیشرانه‌ای است که شرکت ایران خودرو آن را با نام TU5+ تولید می‌کند و تقریبا هیچ تفاوتی با ME16 مگاموتور ندارد.

همچنین درنسخه دنده اتومات، گیربکس ضعیف CVT جای خود را به یک گیربکس قوی‌تر ۶AT داده که باعث افزایش شتاب و بهره‌وری قوای فنی شاهین پلاس می‌شود.

این پیشرانه علاوه‌بر قدرت بالاتر، استهلاک پایین‌تری نیز نسبت به پیشرانه M15T خواهد داشت. چرا که ME16 تنفس طبیعی بوده اما M15T توربوشارژ است و با بنزین بی‌کیفیت داخلی خیلی زودتر از انتظار مستهلک می‌شود.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      من از نماینده سایپا خیلی تشکر میکنم واقعا حرف نداره