سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-07
کد خبر: 85253 |
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

صفر تا صد آنچه باید درباره بیمه کارگران ساختمانی بدانید/چه مدارکی برای ثبت نام نیاز است؟

کمتر کسی پیدا می‌شود که با مفهوم بیمه آشنایی نداشته باشد. نقش بیمه در زندگی بسیار حساس و پر رنگ است؛ زیرا بیمه می‌تواند به عنوان یک جبران کننده مالی به شکل موثری کار خود را درست انجام دهد در این صورت باید گفت که بیمه یک تامین کننده مالی و مفید در هر شرایطی خواهد بود.

اقتصادسنج | کمتر کسی پیدا می‌شود که با مفهوم بیمه آشنایی نداشته باشد. نقش بیمه در زندگی بسیار حساس و پر رنگ است؛ زیرا بیمه می‌تواند به عنوان یک جبران کننده مالی به شکل موثری کار خود را درست انجام دهد در این صورت باید گفت که بیمه یک تامین کننده مالی و مفید در هر شرایطی خواهد بود.

بیمه افراد با توجه به شرایط شغلی آنها متفاوت است. کارگران، یکی از اقشار بسیار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند که دارای حداقل درآمد برای گذران زندگی می باشند. با این وجود دولت در جهت حمایت از کارگران ساختمانی، از آن جهت که کارگر فصلی محسوب می شوند و دارای درآمد ثابت در طول یک سال نمی باشند، قانونی برای بیمه کردن آن ها، تحت عنوان بیمه کارگران ساختمانی به تصویب رسانده است.

شهریور ماه امسال نمایندگان مجلس طرح بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را با توجه به ایراد شورای نگهبان به مصوبه قبلی، مجددا بررسی و اصلاح کردند که یک هفته بعد به تایید شورای نگهبان رسید. چند روز پس از آن رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهوری، «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را جهت اجرا ابلاغ کرد.

از نکات برجسته در اصلاحیه جدید این است که در صورتی که منابع لازم برای پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی تامین نشد با تصویب هیأت وزیران افزایش مجموع عوارض تا معادل ۳۰ ‌درصد و به‌ صورت سالانه حداکثر در سقف معادل ۲.۵ درصد بلامانع است.

سازمان تأمین اجتماعی به موجب این قانون مکلف شده حداکثر سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند معادل و متناسب با درآمدهای قانون، کارگران ساختمانی متقاضی را پس از بررسی مدارک و احراز اشتغال به عنوان کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد.

در این رابطه، روز گذشته علیرضا عسگریان – معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی جهت گذراندن مراحل فرایند شناسایی و تأیید شعب تأمین اجتماعی فعالیت مجدد خود را آغاز کرده است.

•بیشتر بخوانید 

ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی آغاز شد+ لینک ثبت نام

به گفته وی در حال حاضر همه کارگران ساختمانی متقاضی می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کرده و با طی مراحل فرآیند شناسایی و تائید شعب تأمین اجتماعی از مزایای پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

کاربران دستگاه‌های اجرایی سامانه اعم از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها، شعب سازمان تأمین اجتماعی و بازرسان و سربازرسان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نیز می‌توانند مراحل بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را از طریق این سامانه انجام داده و به اعتراض آن‌ها رسیدگی کنند.

طبق مصوبه کارگروه رفع موانع اجرایی بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی ثبت نام کلیه کارگران ساختمانی اعم از بیمه شده و بیمه نشده در این سامانه الزامی است.

بیمه، انواع گوناگون و زیر مجموعه های زیادی دارد که هر کدام توضیح مختصری دارد. در ایران سازمان تأمین اجتماعی مهم‌ترین مرجع بیمه‌های اجتماعی است.ما در این بخش به شرح بیمه کارگران ساختمانی و مراحل ثبت نام آن پرداخته‌ایم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام 

•مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه)

•قبوض برق و تلفن ثابت

•کارت مهارت معتبر از سازمان فنی و حرفه ای

شرایط بهره مندی 

•به نحوی از انحاء در رابطه با ایجاد، توسعه، تجدید بنا، تعمیرات و تخریب مربوط به ساختمان به طور مستقیم اشتغال دارد و در برابر آن مزد دریافت نماید.

•در حرفه خود دارای کارت مهارت فنی معتبر از سازمان فنی و حرفه ای باشد.

•عضو هیچ یک از صنوف دیگر که دارای مجوز هستند، نباشد‌

•مالک وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و کار نباشد.

•دارای کارت بهداشت که معرف حضور در واحدهای صنفی تحت نظارت وزارت بهداشت است، نباشد.

•مشمول مقررات خاص از نظر بیمه و بازنشستگی نباشد.

•مشغول به فعالیت در سایر حوزه های تجاری، بازرگانی، خدماتی و صنعتی نباشد‌.

سن بازنشستگی بیمه کارگران ساختمانی

شرایط بازنشستگی کارگران ساختمانی، با دیگر کارگران متفاوت است. بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی، کارگران ساختمانی می‌توانند با ۲۰ سال سابقه کار و ۶۰ سال سن بازنشسته شوند. همچنین اگر این کارگران ۳۵ سال سابقه کار داشته باشند، بدون در نظر گرفتـن شرایط سنی، می‌توانند بازنشسته شوند.

توجه داشته باشید که میزان مستمری بازنشستگی بر اساس قوانین بیمه تامین اجتماعی مشخص می‌شود. همچنین مستمری از کارافتادگی جزئی و کلی، نحوه محاسبه و میزان تغییرات درجه از کارافتادگی جزئی و کلی، تابع مقررات بیمه تامین اجتماعی است. در زمان بازنشستگی، حق اولاد و حق مسکن که در زمان اشتغال به کارگران ساختمانی پرداخت می‌شد، به دلیل نداشتن کارفرما، قطع می‌شود.

مراحل ثبت نام بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۲

ابتدا شماره ملی سرپرست خانوار و مقدار تصویر امنیتی را وارد نمایید و سپس روی دکمه گام بعد کلیک کنید. سیستم بعد از بررسی کد ملی وارد شده، شما را به مرحله بعد هدایت می‌کند.

اگر از قبل در سامانه ثبت نام کرده‌اید، روی گزینه ورود کلیک کنید، سپس کد ملی سرپرست خانوار و کد امنیتی مربوطه را وارد نمایید.

در گام دوم لازم است، اطلاعات هویتی سرپرست خانواده و شماره تلفن همراه او را ثبت کنید. دقت داشته باشید که رمز ورود به سامانه و موارد مربوط به پیگیری ثبت نام، فقط از طریق شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، امکان‌پذیر است.

گام سوم شامل اطلاعات شهر و استان محل زندگی فرد متقاضی یا سرپرست خانوار است. این اطلاعات را درست و دقیق وارد نمایید.

•بیشتر بخوانید 

بودجه سال ۱۴۰۴ به نفع کارگران است؟

سپس در گام چهارم از شما اطلاعات پستی فرد متقاضی را می‌خواهند. پس از وارد کردن این اطلاعات روی گزینه گام بعد کلیک کنید.

در این مرحله اطلاعاتی را که از ابتدا وارد کرده‌اید به شما، نشان می‌دهند تا در صورت وجود خطا، آن را اصلاح نمایید.

گام آخر ثبت نام با تایید اطلاعات و فشردن گزینه ثبت نهایی انجام می‌شود. دقت داشته باشید که کد ملی فرد متقاضی، نام کاربری و رمز عبور او نیز، شماره تلفن همراه ثبت شـده، در زمان ثبت نام خواهد بود.

با کامل کردن مراحل فوق، شما می‌توانید به راحتی، برای دریافت بیمه کارگران ساختمانی ثبت نام کنید.

 نحوه پرداخت بیمه کارگران ساختمانی

از آن‌جایی که بیمه کارگران ساختمانی، زیرمجموعه‌ی بیمه خویش فرما است، خود بیمه‌گزار باید نسبت به پرداخت بیمه کارگران ساختمانی اقدام کند. برای این کار دو راه وجود دارد؛ راه اول این است که کارگر به شعب تأمین اجتماعی به صورت حضوری مراجعه کند، اما راه دوم بسیار سریع‌تر و آسان‌تر است. برای این کار باید به آدرس اینترنتی samt.tamin.ir مراجعه کرد.

بعد از ورود به پنل کاربری، به قسمت عملیات بیمه شدگان خاص بروید و درخواست برگ پرداخت را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، کارگر باید تعداد ماه‌هایی که قصد پرداخت حق بیمه آنها را دارد، مشخص کند که برابر ۱ است. پس از صدور قبض، متقاضی باید از طریق درگاه بانگی، مبلغ بیمه کارگران ساختمانی را واریز کند. حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ کارگران ساختمانی، همانند سال‌های قبل، بر اساس درجه بندی انجام شده متفاوت است.

روش دریافت فیش حقوقی 

دو راه وجود دارد تا کارگران ساختمانی بتوانند فیش حقوقی خود را دریافت کنند؛ روش اول، مراجعه حضوری متقاضی به کارگزاری های بیمه تامین اجتماعی می باشد. در این روش، کارگر خود به یکی از کارگزاری تامین اجتماعی مراجعه کرده، مدارک لازم را ارائه می دهد و فیش خود را دریافت می نماید.

روش دوم؛ از طریق سامانه samt.tamin.ir می باشد. در این روش متقاضی،  باید وارد سایت شود و از گزینه لیست صدور برگ، برای گزینه درخواست برگ پرداخت کلیک کند و بعد تعداد ماه هایی که قصد پرداخت آن را دارد، وارد کند و سپس، در قسمت عملیات پرداخت، برگ پرداخت را انتخاب نموده تا بتواند فیش خود را دریافت کند. لازم به ذکر است، کارگران ساختمانی در قسمت تعداد ماه ها، صرفا می توانند ۱ ماه را انتخاب کنند، و برای ماه گذشته یا جاری و حتی ۳ ماه آینده باید به صورت مجدد، ثبت درخواست نمایند.

سوالات متداول

اگر وضعیت هویت منتقاضی در حال بررسی باشد چه باید کرد؟

شما باید اعتراض هویتی ثبت کنید و حتما عکس کارت ملی و شناسنامه خود را در سامانه بارگذاری کنید تا اداره کل کار استان شما بتواند بدون مراجعه شما هویت شما را تأیید کند و بعد از آن شما می توانید فرم خدمت خود را تکمیل نمایید.

اگر برا ی تکمیل فرم خدمت تیک بیمه کارگران ساختمانی فعال نباشد چه باید کرد؟

چنانچه هویت شما توسط سیستم و بدون ثبت اعتراض هویت تأیید شده است شما باید با شماره ۶۳۴۶۸۳۴۶-۰۲۱ تماس بگیرید و از آنها بخواهید خانوار شما را به صورت کلی حذف و مجددا ثبت نام نمایید.

اگر وضعیت خدمت در حال بررسی باشد چه باید کرد؟

شما باید با اداره کل استان خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید مجددا برای شما استعلام صلاحیت خدمت نمایند.

پس از ثبت اعتراض هویت و یا خدمت چه باید کرد؟

شما می توانید برای پیگیری با اداره کل کار استان خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اگر محل زندگی تغییر کند ( از شهری به شهر دیگر) چه باید کرد؟

شما می بایست با انجمن صنفی شهر خود تماس بگیرید تا راهنمایی لازم را انجام دهند.

برای تغییر شعبه تأمین اجتماعی خود چه باید کرد؟

شما با ید با مراجعه به سامانه و وارد کردن کد ملی به عنوان نام کاربری و شماره همراه خود به عنوان رمز ( و یا هر نام کاربری و رمزی که مقع ثبت نام انتخاب کرده اید) وارد سامانه شخصی خود شوید وبر روی آیکونی که شبیه پاکت نامه هست و رو به روی وضعیت خدمت قرار دارد کلیک کنید و شعبه تأمین اجتماعی خود را تغییر دهید.

اگر خدمت در وضعیت عدم شرایط لازم باشد چه باید کرد؟

شما می توانید با کلیک بر روی گزینه عدم شرایط علت اینکه شرایط لازم را نداشته اید مشاهده کنید و درسپس اعتراض خدمت خود را ثبت نمایید.

اگر با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نتوانیم وارد سیستم شویم چه باید کرد؟

شما باید با شماره ۶۳۴۶۸۳۴۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

در صورت داشتن هرگونه سوال در خصوص سامانه و مراحل ثبت نام چه باید کرد؟

شما باید با شماره ۶۳۴۶۸۳۴۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید