یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 89831 |
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ |
ارسال به دوستان
پ

سوخو- ۳۵ روسیه در راه ایران+فیلم/ آنچه باید درباره جنگنده مدرن روس ها بدانید؟/سوخو-۳۵ می تواند اف-۲۲ را شکست دهد؟

سه شنبه هفتم آذرماه جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران خریدهای جدید نظامی از روسیه شامل جنگنده سوخو۳۵، بالگرد هجومی و هواپیمای آموزشی را به طور رسمی اعلام کرد.

اقتصادسنج |داستان خرید سوخو ۳۵ چند سالی است در ادبیات نظامی ایران وارد شده و موضوع چندان تازه ای نیست. اسفند ماه سال گذشته بود که خبرگزاری اسپوتنیک از قرارداد نهایی بین ایران و روسیه برای خرید سوخو-۳۵ خبر داد. به نظر می‌رسد با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر ۲۰۲۳، روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت و امضاکنندگان این قطعنامه در سال ۲۰۱۵، محدودیتی برای ارسال جنگنده‌های نظامی به ایران برای خود قائل نیست و به زودی این خریدهای نظامی در آسمان ایران به پرواز در خواهند آمد.

سه شنبه هفتم آذرماه جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران خریدهای جدید نظامی از روسیه شامل جنگنده سوخو۳۵، بالگرد هجومی و هواپیمای آموزشی را به طور رسمی اعلام کرد.

در این رابطه خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده روسی ۳۵ توسط ایران پرداخت.

در گزارش رویترز با اشاره به روابط نزدیک ایران و روسیه به صحبت‌‌‌های روز سه‌‌‌شنبه جانشین وزیر دفاع ایران درباره قطعی شدن ورود جنگنده سوخو ۳۵ به ایران پرداخته شده است. خبرگزاری رویترز نوشت؛ سید‌مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران روز سه‌‌‌شنبه در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم بیان کرد: «ورود بالگرد هجومی میل۲۸، جنگنده سوخو۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک۱۳۰ به سازمان رزم نیروهای مسلح نهایی شده و فرآیند آن در حال انجام است.» در ادامه این مطلب  به بررسی  ویژگی ها و مشخصات کامل سوخو-۳۵ می پردازیم.

معرفی سوخو ۳۵

Su-35 نسخه قابل توجهی از Su-27 توسعه یافته است. توسعه در اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. این هواپیما اولین بار در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و در ابتدا با نام Su-27M شناخته می شد. این Su-27 به عنوان یک Su-27 فوق چابک در درجه اول برای ماموریت های برتری هوایی، اما همچنین با قابلیت بسیار گسترده هوا به زمین پیشنهاد شد. تعدادی پیشرفت در موتورها، آیرودینامیک، اویونیک و روش های ساخت داشت. بعدها این هواپیما به عنوان Su-35 تغییر طراحی کرد. در غرب به آن Flanker-E می گویند. گاهی اوقات به آن Super Flanker نیز می گویند. Su-35 به عنوان جایگزینی برای جنگنده های Su-27 و MiG-29  پیشنهاد می شود.

برخی منابع گزارش می دهند که تا سال ۲۰۱۷ نیروی هوایی روسیه ۶۸ هواپیمای Su-35S را به کار گرفته است. در سال ۲۰۱۵ چین ۲۴ فروند از این جنگنده های چند منظوره را سفارش داد و اولین مشتری خارجی شد.

بر اساس گزارشی  که وب سایت  militarytoday.com منتشر کرده، قیمت یک جنگنده Su-35 حدود ۴۳ میلیون دلار است.

 قابلیت های سوخو ۳۵ روسی

Su-35 چند منظوره می‌تواند موشک‌های هوا به هوا تا برد ۳۰۰ کیلومتر (۱۹۰ مایل) را مستقر کند و می‌تواند موشک کروز ضد کشتی سنگین Oniks و همچنین تعداد زیادی از هوا به زمین را حمل کند.

سوخو-۳۵ همچنین توانایی انجام گستره‌ای از دشوارترین مانورها ازجمله مانور کبرا، مانور کولبیت، مانور زنگوله (بِل)، مانور تِیل اِسلاید و مانور هوک را در بالاترین کیفیت داراست. انجام مانور هِربست برای سوخو-۳۵ بسیار پیش پا افتاده‌است. Su-35 یک توپ ۳۰ میلمتری با ۱۵۰ گلوله دارد و توانایی حمل بمب و موشک هایی از قبیل R-27ER, E-27ET, R-73, Kh-29T, Kh-31P, Kh-59M, Kh-35U را داراست.

Su-35 می تواند یک غلاف جنگ الکترونیک را حمل کند که به آن قابلیت پارازیت قدرتمندی می دهد. گزارش شده است که پارازیت های پیشرفته آن می تواند عملکرد رادارهای دشمن را کاهش دهد. می‌تواند رادارهای موجود روی موشک‌هایی مانند AIM-120 AMRAAM را کور کند.

مشخصات سوخو ۳۵ 

Su-35 بر روی بدنه هواپیما Su-27 ساخته شده است. موتورهای بزرگ و قدرتمند آن به آن توانایی سوپرکروز را برای مدت طولانی می دهد. همچنین موتورهای آن امکان رسیدن به سرعت های مافوق صوت را بدون استفاده از پس سوز فراهم می کنند. موتورها دارای بردار رانش سه بعدی هستند و این هواپیما را بسیار قابل مانور می کنند.

در حال حاضر این تنها جنگنده تولیدی است که از نازل های بردار رانش دو صفحه ای استفاده می کند. سایر هواپیماهای بردار رانش مانند F-22 Raptor و Su-30MKI دارای نازل هایی هستند که این بردار فقط در یک هواپیما وجود دارد. این هواپیما می تواند ۱۱.۵ تن سوخت حمل کند. برد بلند Su-35 به آن اجازه می‌دهد تا مهاجمان Su-24 را اسکورت کند. این جنگنده چند منظوره مجهز به سیستم اویونیک پیشرفته از جمله رادار آرایه فازی غیرفعال است. همچنین دارای قابلیت جستجو و ردیابی مادون قرمز است.

مشخصات سوخو ۳۵

سوخو Su-35 داری سامانه الکترواپتیکی حرارتی به نام OSL 35 با قابلیت شناسایی اهداف با دید حرارتی از فاصله ۹۰ کیلومتری است. و همچنین دارای حداکثر سرعت در ارتفاع بالاتر ۲۵۰۰ کیلومتر برساعت و حداکثر سرعت در ارتفاع پست، ۱۵۰۰ کیلومتر برساعت می باشد. از دیگر مشخصات Su-35 می توان به بمب‌های هدایت لیزری KAB و موشک‌های هوا به هوا R-73 و R-77 فوق‌العاده آن اشاره کرد و عمر عملیاتی  موتورهای جنگنده سوخو ۳۵ به عدد ۴۰۰۰ ساعت می‌رسد.

طول و عرض Su-35

جنگنده چند منظوره Su-35 یک جنگنده روسی تک سرنشینه  است که طول آن ۲۱.۹ متر، طول بال های آن ۱۵.۳ متر، ارتفاع آن ۵.۹ متر است، در حالی که وزن آن در حالت خالی ۱۸.۴ تن بوده و هنگام تیک آف می تواند حداکثر تا ۳۴.۵ تن وزن داشته باشد. سقف پروازی جنگنده روسی ۱۸ کیلومتر بوده و برد آن نیز بین ۳,۶۰۰ تا ۴,۵۰۰ کیلومتر متفاوت است.

طول و عرض سوخو ۳۵

آیا Su-35 می تواند f22 را شکست دهد؟

بوئینگ F-22 Raptor یک هواپیمای جنگنده تک سرنشین، دو موتوره و مافوق صوت آمریکایی است که برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) ساخته شده است.

F-22 Raptor

به عنوان محصول برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته (ATF) USAF، این هواپیما به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد، اما همچنین دارای قابلیت‌های حمله زمینی، جنگ الکترونیک و قابلیت‌های اطلاعاتی سیگنال است.بر این اساس نقص‌های فنی Su-35 و سرنگونی‌های مکرر آن در اوکراین نشان می‌دهد که بعید است در رویارویی رودررو با F-22 بسیار پیشرفته‌تر پیروز شود.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید