یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-12
کد خبر: 33405 |
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹ |
ارسال به دوستان
پ

زنجیره ضرر چیست و در برابر آن چه باید کرد؟

بعد از دیدن اولین ضرر، ما دچار ناراحتی میشویم و به خودمان می گوییم ای کاش این آخری را انجام نداده بودیم و امروز را با خوشحالی از بازار خارج می‌شدیم. این گفتگوی درونی منجر به یک فرایند منفی می‌شود که نتیجه‌اش این است که هر چه سریع‌تر ضرر به وجود آمده را برگردانیم.

اقتصادسنج؛ بعد از دیدن اولین ضرر، ما دچار ناراحتی میشویم و به خودمان می گوییم ای کاش این آخری را انجام نداده بودیم و امروز را با خوشحالی از بازار خارج می‌شدیم. این گفتگوی درونی منجر به یک فرایند منفی می‌شود که نتیجه‌اش این است که هر چه سریع‌تر ضرر به وجود آمده را برگردانیم.

زنجیره ضرر چیست؟

اینجاست که وارد یک معامله جدید می‌شویم تا جبران خسارت کنیم که این معامله معمولا تمام اصول و قواعد ما را شامل نمی‌شود و ممکن است مدیریت سرمایه را رعایت نکنیم یا همه جوانب بازار را نبینیم و مسائلی از این دست که با توجه به اینکه بازار معلمی هست که کوچک‌ترین اشتباه از چشمش مخفی نمی ماند، بنابراین معامله دوم هم با ضرر مواجه می‌شود و از اینجا داستان شروع می‌شود. فکرهای منفی باعث زیر پا گذاشتن اصول خودمان می‌شود و منجر به ادامه معاملات خواهد شد، معامله سومی، چهارمی و… ضرر سومی و ضرر چهارمی … و به راحتی سرمایه‌ ما جلوی چشمانمان و به دست خودمان از دست خواهد رفت و به این حالت زنجیره ضرر گفته می‌شود.

به عقیده برخی از صاحب‌نظران رمز سودآوری مستمر کنترل زنجیره های ضرر و حفظ تعادل روانی هنگام رخ دادن آنها است. طبیعت انسان این است که تنها در مشکلات و شکست‌ها به طور جدی فکر می‌کند و معمولا یادگیری و کشفیات جدید در این حالات روانی رخ می‌دهد.

اگر با مجموعه‌ای از ضرر متوالی روبرو می‌شویم یک جای کارمان مشکل دارد یا موضوع خاصی را در چارت نمی بینیم (به دلیل تمرکز روی یک تایم فریم خاص) یا بالانس روانی نداریم و مشکل در خودمان است و احساسات بر ما چیره است چه شادی و غرور از موفقیت و چه یاس و غم از شکست و چه استرس از حجم بالا و یا در استراتژی ورود و خروج ما مشکلی وجود دارد.

حتما بارها شاهد بوده اید به محض ورود به بازار و شروع معامله، جهت بطور ناگهانی تغییر می کند. اینجا همان جایی است که باید با صبر کافی و آرامش تحلیل درستی از بازار به دست آورد.

نکته: این احتمالا برای بسیاری از شما تجدید خاطره شده اما نگران نباشید برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد.

راه‌حل چیست؟

۱. برای جلوگیری از زنجیره ضرر بعد از مواجه شدن با یک یا دو ضرر پیاپی حدود نیم الی یک ساعت بازار را ترک کنید و اصلا معامله ای را انجام ندهید. این زمان ریکاوری گاهی تا بیست و چهار ساعت هم می‌رسد.

۲. معمولا زنجیره ضرر زمانی اتفاق می‌افتد که به محض ورود شما به بازار،  جهت کلا تغییر کرده و به سمت مقابل معامله شما حرکت جدید را آغاز کرده و با توجه به اینکه زنجیره ضرر معمولا انجام معامله‌های بیشتر در همان جهت قبلی است؛ لذا باید صبورانه منتظر بمانید تا در جهت به وجود آمده جدید معاملات خود را انجام دهید.

۳. حالا مساله کشف ریشه ضرر در سه مقوله روانی، دیدگاهی و استراتژیکی است و تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنیم پیدا کردن دلیل ضررهاست.

نکته: به خودتان ایمان داشته باشید که در روزهای آینده به راحتی ضرر به وجود آمده را جبران خواهید کرد و با این فکر مثبت از ادامه ضررها جلوگیری کنید.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید